Co to za czesc mowy ??
mrymar
2006-10-30 16:45:31 UTC
Witam grupowiczow.

Przepraszam za to pytanie ale na prawde nie moge tego znalezc,
co to za czesc mowy:
pisanie, chodznie, robienie, przygotowywanie......

Marcin
Hanna Burdon
2006-10-30 16:55:15 UTC
Post by mrymar
Przepraszam za to pytanie ale na prawde nie moge tego znalezc,
pisanie, chodznie, robienie, przygotowywanie......
Rzeczownik odczasownikowy.

Hania
Beauty is in the behind of the beholder. [Pickles]
Artur
2006-10-30 19:22:12 UTC
To ja też mam zagadkę. Co to za część mowy "samoubóstwienie"?
MM
2006-10-30 20:24:41 UTC
Post by mrymar
Witam grupowiczow.
Przepraszam za to pytanie ale na prawde nie moge tego znalezc,
pisanie, chodznie, robienie, przygotowywanie......
Marcin
To sa rzeczowniki odczasownikowe...

M.
mrymar
2006-10-31 08:59:17 UTC
Post by Hanna Burdon
Post by mrymar
[...]
to jeszcze jedno pytanie, co to za czesc mowy:

zrobienie, przygotowanie.... podobne do poprzedniego ale czynnosc jest
dokonana (moze rzeczownik odczasownikowy dokonany - zgaduje :-) )

Marcin
Wiktor S.
2006-11-01 09:58:53 UTC
Post by Hanna Burdon
Post by mrymar
Przepraszam za to pytanie ale na prawde nie moge tego znalezc,
pisanie, chodznie, robienie, przygotowywanie......
Rzeczownik odczasownikowy.
a nie mówi sie: odslowny?
Azarien
Padre
2006-11-01 17:24:33 UTC
Post by Artur
To ja też mam zagadkę. Co to za część mowy "samoubóstwienie"?
Rzeczownik. :-)

Sławomir Pacha
Jacek Skrzymowski
2006-11-02 12:07:01 UTC
Post by Wiktor S.
Post by Hanna Burdon
Rzeczownik odczasownikowy.
a nie mówi sie: odslowny?
Jeszcze się mówi. Jednak od kiedy termin "słowo" na czasownik przestał być
stosowany, pochodna terminologia straciła punkt odniesienia. Ciekawe, czy
przysłówek zmieni kiedyś nazwę na przyczasowniczek, a przyimek na
przyrzeczowniczek.
PiotRek
2006-11-03 01:20:12 UTC
Post by Hanna Burdon
Post by mrymar
Przepraszam za to pytanie ale na prawde nie moge tego znalezc,
pisanie, chodznie, robienie, przygotowywanie......
Rzeczownik odczasownikowy.
A takie wyrazy jak "jedzenie", "picie", "pranie"?

Czy dobrze rozumiem, że to są homonimy, z których
jeden jest rzeczownikiem odczasownikowym (czynność:
jedzenie, picie itp.), a drugi - normalnym (nie wiem, jaką
ma on fachową nazwę) rzeczownikiem, oznaczającym coś, co się
nadaje do jedzenia (picia itp.)?
Co ciekawe: SJP podaje tylko drugie znaczenie:
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2467999

A "stworzenie", "twierdzenie" i im podobne są chyba jeszcze
dziwniejsze...

Piotr
Paweł Bochenek
2006-11-03 06:46:55 UTC
Post by Jacek Skrzymowski
[...]
Nie zmieni sie, za to za sto lat na p.h.p. ktoś zapyta dlaczego mówi się
"przyimek/zaimek" skoro ... (tu wstawić dalszy ciąg pytania) :))
pzdr., PB
Paweł Bochenek
2006-11-03 06:56:46 UTC
Przywlokła temat z poprzedniej grupy.
Swoją drogą nieco zabawnie to wygląda :)
pzdr., PB
Artur
2006-11-07 22:07:08 UTC
Post by Padre
Post by Artur
To ja też mam zagadkę. Co to za część mowy "samoubóstwienie"?
Rzeczownik. :-)
Tak się nie liczy :)
To druga zagadka: czy są jakieś rzeczowniki (oprócz nazw własnych)
zakończone na -nie i nie mające stowarzyszonego czasownika?
Hanna Burdon
2006-11-07 22:30:58 UTC
Post by Artur
To druga zagadka: czy są jakieś rzeczowniki (oprócz nazw własnych)
zakończone na -nie i nie mające stowarzyszonego czasownika?
Konie, słonie i ich wonie.

Stefan Sokolowski
2006-11-07 22:45:39 UTC
Post by Artur
To druga zagadka: czy są jakieś rzeczowniki (oprócz nazw własnych)
zakończone na -nie i nie mające stowarzyszonego czasownika?
,,Baranie''.
,,Kretynie''.

A może Tobie idzie wyłącznie o mianownik? To trzeba było od razu tak
mówić.

,,Konie''.
,,Sanie''.

Aha, ma być liczba pojedyncza?

,,Danie'' (ale nie w pysk, tylko drugie).
,,Błonie''.

- Stefan
--
Stefan Sokolowski, Gdansk
http://www.ipipan.gda.pl/~stefan/Irak
a***@neostrada.pl
2006-11-08 12:29:29 UTC
o ile mo¿na przyj±æ sanie, danie, b³onie to konie, s³onie i wszystkie
pozosta³e s± ju¿ w liczbie mnogiej b±dz te¿ zosta³y odmienione przez
przypadki.

tak na marginesie przyk³ad najwiêkszego antagonizmu " najlepszy z dobrego to
najgorszy ze z³ego" a mo¿e tak "najlepszy z najlepszego to najgorszy z
najgorszego" albo " najlepszy ze z³ego to najgorszy z dobrego" co wy na to.

mnk
Artur
2006-11-08 19:11:14 UTC
Post by Stefan Sokolowski
Aha, ma być liczba pojedyncza?
Mądrej głowie... :)
Post by Stefan Sokolowski
,,Danie'' (ale nie w pysk, tylko drugie).
A to drugie nie pochodzi od dawać?
Post by Stefan Sokolowski
,,Błonie''.
A to się jakoś nie wykształciło z liczby mnogiej? Każą to
odmieniać wg pierwszej deklinacji, ale jakoś dziwnie mi
brzmi. Byłem na błoniu?
Maciek
2006-11-08 19:21:39 UTC
Post by Artur
(................)
Tak się nie liczy :)
To druga zagadka: czy są jakieś rzeczowniki (oprócz nazw własnych)
zakończone na -nie i nie mające stowarzyszonego czasownika?
Zdanie...?

Żartowałem. ;)

Maciek
Maciek
2006-11-09 07:25:48 UTC
Post by Artur
(......)
To druga zagadka: czy są jakieś rzeczowniki (oprócz nazw własnych)
zakończone na -nie i nie mające stowarzyszonego czasownika?
Swoją drogą określenie "zagadka" sugeruje, że znasz
odpowiedź, czyli zadałeś pytanie nie po to, by samemu
się dowiedzieć, a tylko ku zabawie czytelników.

Zgadza się?

Maciek
Maciek
2007-01-02 15:02:36 UTC
Post by Maciek
Post by Artur
(......)
[...]
No, i co z tą zagadką?..... Będzie odpowiedź?

Maciek
Artur Jachacy
2007-01-02 18:06:50 UTC
Post by Maciek
Post by Maciek
Post by Artur
(......)
[...]
To ja na ochotnika odpowiadam: tak.

A.
--
"What can it do in terms of worst-case scenario contingencies?"
"Cause a person to die."