hierarchia kar dyscyplinarnych
t***@poczta.pl
2017-10-24 17:47:24 UTC
piszę regulamin dla komisji etyki, która ma (w zależności od stopnia winy) stosować różne kary dyscyplinarne (o mocy od zera do dziesięciu) i potrzebuję aż jedenastu określeń, jak (z różną siłą) można kogoś opierniczyć:

na razie przyszły mi do głowy następujące słowa:

pouczenie
zwrócenie uwagi
upomnienie
napomnienie
nagana
przestroga,
ostrzeżenie,

czy ktoś mi pomoże wymyślić kolejne cztery określenia a potem odpowiednio uszeregować całą jedenastkę wg rosnącego poziomu oburzenia czyimś postępowaniem?
Jarosław Sokołowski
2017-10-24 22:20:54 UTC
Post by t***@poczta.pl
[...]
0. cisza
1. powiew
2. słaby wiatr
3. łagodny wiatr
4. umiarkowany wiatr
5. dość silny wiatr
6. silny wiatr
7. bardzo silny wiatr
8. sztorm
9. silny sztorm
10. bardzo silny sztorm
11. gwałtowny sztorm
12. huragan

-- tak wygląda skala Beauforta służąca do określania siły wiatru.
W ujęciu liczbowym i opisowym. Żaden język naturalny nie jest na
tyle precyzyjny, by dało się w nim w jednoznaczny sposób opisać
kolejnymi słowami zjawisko mające tak wiele poziomów. Tu też opis
jest złożony -- sztorm jest czymś więcej niż wiatr, ale jedno i
drugie trzeba dodatkowo opisać, czy słabe, czy silne. Potem jeszcze
czy tylko dość silne, czy aż bardzo silne. A i tak bez ściągawki ani
rusz, bo można mieć różne zdania co do tego, czy "łagodny" to więcej
czy mniej niż "umiarkowany" (albo czy lepiej być upomnianym, czy
napomnianym).

Do luftu taki regulamin, który arbitralnie szereguje słowa. Zły to
pomysł, by komisyjnie ustalać, czy gorszy jest opieprz, ochrzan,
czy opiernicz. To już lepiej, gdy komisja będzie mogła wpisać do
akt, że dokonała "obsztorcunku stopnia czwartego". To będzie dla
wszystkich jaśniejsze, a praca komisji stanie się prostsza.

Jarek

PS
Jest pięć stopni zagrożenia lawinowego w górach: nieznaczne, umiarkowane,
znaczne, duże i bardzo duże. Mają one swoje numery wyrażone cyframi
arabskimi lub rzymskimi oraz opisy możliwego zachowania pokrywy śnieżnej
(przy stopniach III-V możliwe jest samoistne zejście lawiny w dół).
Na tablicy poglądowej przed jednym z tatrzańskich schronisk ktoś dopisał:
"VI stopień zagrożenia -- lawiny same zapierdalają pod górę".
--
Nasz oberlejtnant Makovec mawiał nam nieraz: "Dyscyplina musi być, wy łby
zakute, bo bez niej to byście łazili po drzewach jak te małpy, ale wojsko
bez dyscypliny. Tego się zawsze najbardziej obawiałem.
t***@poczta.pl
2017-10-25 17:37:58 UTC
0. cisza
1. powiew
2. słaby wiatr
3. łagodny wiatr
4. umiarkowany wiatr
5. dość silny wiatr
6. silny wiatr
7. bardzo silny wiatr
8. sztorm
9. silny sztorm
10. bardzo silny sztorm
11. gwałtowny sztorm
12. huragan
otóż to, właśnie coś takiego potrzebuję ale nie dla wiatrów tylko dla stopniowania upomnień/nagany/itp.

czy ktoś ma koncepcję jakich 11 słów użyć i jak je uszeregować?
Jarosław Sokołowski
2017-10-25 18:21:10 UTC
Post by t***@poczta.pl
Post by Jarosław Sokołowski
[...]
Jeśli "właśnie coś takiego", to wystarczy zastąpić kilka słów:

1. ostrzeżenie
2. lekkie upomnienie
3. łagodne upomnienie
4. umiarkowane upomnienie
5. mocne upomnienie
6. stanowcze upomnienie
7. bardzo stanowcze upomnienie
8. nagana
9. poważna nagana
10. bardzo poważna nagana
11. nagana najwyższego stopnia
12. op#$%* na całego

Poza tym wszystkim mój pogląd na całą koncepcję jest niezmiennie
negatywny. Przypadek może zadecydować, że ciągnęcie koleżaniki za
warkoczyk skończy się karą numer 5, a pomazanie kredką rysunku kolegi
komisja wyceni na 6 (nie wiem dla kogo ten regulamin, zakładam, że
dla przedszkola). A to może utrwalić błędne przekonanie, że jedno
przewinienie jest gorsze od drugiego.

Więc na punkty rozpisz każdy mój sen
Zaprojektuj garnitur marzeń mych
Rację masz, kiedy chcesz mieć w grafiku każdy wiersz
Uzupełnij też formularz myśli złych
FEniks
2017-10-25 11:33:00 UTC
Post by t***@poczta.pl
[...]
Może wprowadzić klapsy? A na końcu skali chłostę przed całą załogą?

2017-10-25 11:55:03 UTC
Post by FEniks
Post by t***@poczta.pl
[...]
W klasycznym przykładzie opisywanym przez literaturę przedmiotu
zaczyna się od prztyczka. Jest to jakiś pomysł, by pójść dalej
tą drogą.

Ludwiku Dornie i psie Sabo, nie idźcie tą drogą.