Dwadzieścia pięcioro, czy dwadzieścioro pięcioro
wolim
2012-07-05 05:22:43 UTC
Pomóżcie, proszę.

Próbowałem szukać tu i tam, ale ilu Polaków, tyle opinii.

Budowane jest przedszkole, które pomieści 25. dzieci.
Czy będzie to dwadzieścia pięcioro, czy dwadzieścioro pięcioro dzieci?

Ja obstaję przy tym pierwszym, ale tak na mnie naskoczyło towarzystwo
wokół, że sam zaczynam się zastanawiać.

Pozdrawiam,
MW
Ludek Vasta
2012-07-05 07:50:26 UTC
Post by wolim
Budowane jest przedszkole, które pomieści 25. dzieci.
Czy będzie to dwadzieścia pięcioro, czy dwadzieścioro pięcioro dzieci?
To będzie "dwudzieste piąte", bo kropka oznacza liczebnik porządkowy.
http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629746

Ludek
g***@gazeta.pl
2012-07-05 07:50:58 UTC
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=12746
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=1883
http://www.polskieradio.pl/9/305/Artykul/378788,-Dwadziescioro-troje-dzieci-lub-dwadziescia-troje-dzieci
medea
2012-07-05 08:39:22 UTC
Post by wolim
[...]
Obie formy poprawne (linki podaje poprzednik anonim). Osobiście byłabym
za liczebnikiem zbiorowym tylko przy jednościach.
Posłużę się starą piosenką na znaną melodię ;)

"Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje."

Ewa
wolim
2012-07-05 11:24:17 UTC
Post by medea
"Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje."
Sam o tym myślałem :)

Pozdrawiam,
MW
Bydlę
2012-07-05 13:46:25 UTC
Osobiście byłabym za liczebnikiem zbiorowym tylko przy jednościach.
A nieosobiście?
Bydlę
medea
2012-07-05 18:37:52 UTC
Post by Bydlę
Osobiście byłabym za liczebnikiem zbiorowym tylko przy jednościach.
A nieosobiście?
A nieosobiście muszę akceptować odgórnie przyjęte normy. ;)

Ewa
Bydlę
2012-07-09 08:57:00 UTC
Post by medea
Post by Bydlę
Osobiście byłabym za liczebnikiem zbiorowym tylko przy jednościach.
A nieosobiście?
A nieosobiście muszę akceptować odgórnie przyjęte normy. ;)
Czyli rozdwojenie Jasia.
Tfu! Jaźni.
;)
Bydlę
p***@interia.pl
2018-02-25 14:54:30 UTC
Dwadzieścia pięcioro czy dwadzieścioro pięcioro dzieci?
Stokrotka
2018-02-26 07:03:18 UTC
... dwadzieścioro pięcioro dzieci?
--