ortografia - inne podejscie
komar77r
2005-01-26 22:13:37 UTC
nie będę już was tutaj zawalał tym co było w poprzednich
wątkach, powiedzmy że się z wami zgadzam, i narazie
odpuszczam sobie jakiekolwiek poważne zmiany, w rezultacie
ktůrych to nowe pismo było by zupełnie niepodobne do starego

optuję tutaj za zmianą ortograficzno - kosmetyczną, czyli
znowu to nieszczęsne "ó"
jak się dowiedziałem czesi wywodzą swoje "ů" z takich
samych, lub podobnych historycznych pobudek co nasze "ó"

więc proponuję zastąpić naszą literę wersją czeską

co wy na to ?
i dlaczego nie ?

[[żadne pozostałe reguły ortograficzne się nie zmieniaja,
poprostu mechanicznie ó na ů ]]

na przypatrzenie się daję jakiś artykůł z Onetu:
przeczytajcie i powiedzczie czy się trudniej czyta

PAP/26 stycznia 2005 13:50

MP: Małysz mistrzem z rekordem skoczni

Adam Małysz (KS Wisła Ustronianka) zdobył w środę w Szczyrku
tytuł mistrza Polski w skokach narciarskich na średnim
obiekcie.

W bardzo trudnych warunkach, przy padającym nieustannie
śniegu i porywistym wietrze, przeprowadzono tylko jedną
serię mistrzowskiego konkursu. Zdecydowanie najdłuższy skok
oddał Małysz, ktůry osiągając odległość 93,5 m wyrůwnał
rekord skoczni Skalite, należący do Krystiana
Długopolskiego.

Długopolski (AZS AWF Katowice), ktůry rekord ustanowił przed
czterema laty, w środę popisał się także znakomitym skokiem,
osiągając 89,5 m, co dało mu tytuł wicemistrza Polski.
Brązowy medal zdobył 17-letni Kamil Stoch (LKS Poroniec)
skacząc 86 m.

Konkurs rozpoczął się punktualnie, ale gwałtowne podmuchy
wiatru spowodowały, że kilkakrotnie trzeba było zatrzymywać
zawodnikůw na belce startowej, oczekując na poprawę
warunkůw. Z uwagi na wiatr zawodnicy ruszali z pierwszej,
najniższej belki startowej i rozpoczynający konkurs młodsi,
mniej doświadczeni skoczkowie lądowali w granicach 60.
metra.

Emocje rozpoczęły się dopiero kiedy na rozbiegu zaczęli
pojawiać zawodnicy krajowej czołůwki. Kilkutysięczna
publiczność, ktůrej nie odstraszyło przenikliwe zimno i
śnieżyca, owacjami i dźwiękiem trąbek kwitowała każdą udaną
průbę, cały czas oczekując jednak na kulminacyjny moment
konkursu, czyli skok Adama Małysza. Zdecydowany faworyt
spokojnie czekał na swoją kolej, ale zanim pojawił się na
belce, sporo emocji dostarczył widzom rekordzista skoczni,
Krystian Długopolski.

Zawodnik katowickiego AZS AWF "przeskoczył" o pięć metrůw
dotychczasowego lidera, Mateusza Rutkowskiego osiągając
odległość 89,5 m. Ponieważ Długopolski przekroczył 95
procent tzw. punktu HS (odległości bezpieczeństwa), ktůra na
skoczni Skalite została wyznaczona na 93 metrze, jury
musiało przerwać konkurs i podjąć decyzję o ewentualnym
obniżeniu belki. Po krůtkiej naradzie uznano, że można
bezpiecznie dokończyć pierwszą serię, tym bardziej, że na
swoje průby oczekiwało już tylko trzech skoczkůw.

Z tej oczekującej na start trůjki nie powiodło się tylko
Matei, ktůry miał słaby skok (74,5 m, 88 pkt. - 17.
miejsce). Kamil Stoch zapewnił sobie pierwszy w karierze
medal mistrzostw Polski, a zamykający pierwszą serię Małysz
był bardzo bliski ustanowienia rekordu skoczni, wyrůwnując
go i zapewniając sobie bezapelacyjne prowadzenie.

Wzmagający się wiatr i coraz mocniej sypiący śnieg nie
pozwolił już na przeprowadzenie drugiej, finałowej serii. Po
krůtkiej naradzie jury postanowiło uznać wyniki pierwszej
serii za ostateczną kolejność mistrzostw Polski w konkursie
na średniej skoczni. Zdystansowani wyraźnie przez Adama
Małysza rywale będą wkrůtce mieli okazję do rewanżu, bowiem
już 8. lutego, w Zakopanem, odbędą się mistrzostwa kraju na
dużej skoczni.

Wyniki mistrzostw Polski na skoczni Skalite (K-85)

1. Adam Małysz (KS Wisła Ustronianka) - 128,5 pkt
(93,5 m)
2. Krystian Długopolski (AZS AWF Katowice) - 124,5 (89,5)
3. Kamil Stoch (LKS Poroniec SMS) - 118,5 (86)
4. Mateusz Rutkowski (TS Wisła Zakopane) - 113,0 (84,5)
5. Wojciech Tajner (KS Wisła Ustronianka) - 111,5 (83,5)
6. Marcin Bachleda (AZS AWF Katowice) - 110,5 (83)
7. Grzegorz Sobczyk (AZS AWF Katowice) - 103,5 (81,5)
8. Mateusz Wantulok (KS Wisła Ustronianka) - 102,5 (81,5)
9. Tomasz Pochwała (AZS AWF Katowice) - 101,5 (79,5)
10. Paweł Urbański (Start Krokiew Zakopane) - 99,5 (79)
15. Stefan Hula (SSR Sokůł Szczyrk) - 89,0 (74)
17. Robert Mateja (WKS Zakopane) - 88,0 (74,5)
21. Tomisław Tajner (AZS AWF Katowice) - 77,0 (70,5)

Foto: Australian Open: Dzień 10.

Foto: Szarapowa, Hantuchova...

Oberstdorf, Garmisch-Partenkirchen, Innsbruck,
Bischofshofen... Tam rodzą się legendy skokůw narciarskich,
tam o prestiż i pieniądze rywalizują najlepsi zawodnicy na
świecie. Sprawdź swoją wiedzę w quizie na temat Turnieju
Czterech Skoczni!

Relacje na żywo, wyniki, tabele, statystyki, kompletne
składy drużyn i dużo więcej... Zobacz interaktywne serwisy w
wersji flash ligi angielskiej, ligi niemieckiej i ligi
hiszpańskiej!
komar77r
2005-01-26 22:19:14 UTC
żůłw, mrůwka, skuwka zasuwka, dyplomůw
Jan Buczyñski
2005-01-26 22:27:52 UTC
optujê tutaj za zmian± ortograficzno - kosmetyczn±, czyli
znowu to nieszczêsne "ó"
jak siê dowiedzia³em czesi wywodz± swoje "ù" z takich
samych, lub podobnych historycznych pobudek co nasze "ó"
wiêc proponujê zast±piæ nasz± literê wersj± czesk±
co wy na to ?
i dlaczego nie ?
A mogê wiedzieæ: po chorobê to??
Mo¿e dla urozmaicenia i rezygnacji z tego naszego strasznego alfabetu,
zacznijmy sobie od jutra pisaæ od prawej stronie. Albo w ogóle zamieñmy
litery na te z alfabetu greckiego!

Co wy nato?
I dlaczego nie?

wrrrr....
komar77r
2005-01-27 09:26:31 UTC
On Wed, 26 Jan 2005 23:27:52 +0100, "Jan Buczyński"
A mogę wiedzieć: po chorobę to??
błędy ortograficzne tak nie rażą, w końcu to růżnica znaczka
nad literką a nie całej litery, poza tym łatwiej poprawić,
jak nie wiesz jakie "u" to zawsze po zajrzeniu do słownika
można postawić znaczek
Może dla urozmaicenia i rezygnacji z tego naszego strasznego alfabetu,
zacznijmy sobie od jutra pisać od prawej stronie. Albo w ogóle zamieńmy
litery na te z alfabetu greckiego!
NIE !!, kiedy ja napisałem że chcę rezygnować z naszego
alfabetu, przecież ten alfabet nie jest taki "nasz", on jest
całej prawie cywilizacji zachodniej (poza Grekami
oczywiście), zresztą, jaki by to miało sens ?
Rafal Ziobro
2005-01-27 09:28:44 UTC
Post by komar77r
[...]
To nie jest dobry pomysł. Lepiej wprowadzić całkiem nowy alfabet.
Najczęściej występująca litera będzie kreseczką pionową, później
pójdzie kreseczka pozioma, trójkącik, kwadracik, krzyżyk itd..
Będzie łatwo oceerować.

r.

;-)
komar77r
2005-01-27 11:29:34 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 09:28:44 +0000 (UTC), Rafal Ziobro
Post by Rafal Ziobro
[...]
ale to wymaga nauczenia się pisma od podstaw, zresztą nie
wiem czy by się dało efektywanie pisać takimi kreseczkami

zwłaszcza że kreseczki już mamy -_=\/|+#
i one coś znaczą, trůjkącik też mamy - delta
kwadracik jest niepraktyczny bo w piśmie ręcznym zaczął by
przypominać kůłeczko
Stefan Sokolowski
2005-01-28 13:13:36 UTC
Post by komar77r
kwadracik jest niepraktyczny bo w piśmie ręcznym zaczął by
przypominać kůłeczko
No to trzeba razem z alfabetem wipirzyć również pióra, ołówki,
cienkopisy itp. i przejść na pędzelki. Kwadracik u Chińczyków jest i
nie przypomina kółka, przypomina kwadracik, pomimo kilku tysięcy lat
ręcznego pisania.

Za to składa się z trzech kresek.

- Stefan
--
Stefan Sokolowski, IPI PAN Gdansk
http://www.ipipan.gda.pl/~stefan/Irak
d***@hotmail.com
2005-01-28 14:03:14 UTC
(...)
 Kwadracik u Chińczyków jest i
nie przypomina kółka, przypomina kwadracik, pomimo kilku tysięcy lat
ręcznego pisania.
Za to składa się z trzech kresek.
(...)

I tak jest istotnie. Kou3, ub wei2 są to radykały złożone z
trzech elementów. Aczkolwiek w piśmie swobodnym, odręcznym
piszemy ów kwadracik jedną kreską.

Robert Dygant
Wiktor S.
2005-01-28 14:34:57 UTC
Post by d***@hotmail.com
[...]
jako mniej-więcej taki zawijas, prawda?

Azarien

wswiktor&poczta,fm
d***@hotmail.com
2005-01-28 21:47:54 UTC
(...)
Post by Wiktor S.
jako mniej-więcej taki zawijas, prawda?
http://wswiktor.fm.interia.pl/usta.png
(...)

Nie najpiękniej, ale o to chodzi.

Znak sam w sobie niby prosty, ale i tak za trudny w nauce kaligrafii
chińskiej. Moje początki to pisanie grubym pędzlem na starych gazetach
znaku yi1. Parę godzin dziennie. Przez rok.

(Yi1 oznacza po chińsku cyfrę "jeden". Wygląda jak pozioma kreska).

Robert
komar77r
2005-01-28 15:11:41 UTC
On 28 Jan 2005 14:13:36 +0100, Stefan Sokolowski
No to trzeba razem z alfabetem wipirzyć růwnież piůra, ołůwki,
cienkopisy itp. i przejść na pędzelki. Kwadracik u Chińczykůw jest i
nie przypomina kůłka, przypomina kwadracik, pomimo kilku tysięcy lat
ręcznego pisania.
ale kto tam był piśmienny przez ten czas, jak pisanie jest
twoim zawodem to nie masz problemu z tym
poza tym przejście na pędzelki jest niepraktyczne, bo znaki
muszą być określonej wielkości, nie da się pędzelkim pisać
drobmo, lub wymaga to wielkiej wprawy, i długoletniej nauki
Andrzej Chepry
2005-01-26 23:47:11 UTC
nie będę już was tutaj zawalał tym co było w poprzednich...
Wiesz... "Kiedy byłem małym chłopcem, hej!" i się czasem
nudziłem (mali chłopcy, tacy poniżej 15. roku życia, mają prawo
się czasem nudzić; u starszych to już grozą przeszywający
syndrom jakiś nieprawidłowości; kobiety są tu w rozkosznie
wygodnym położeniu - ich "nudę" łatwo pomylić z kokieterią),
to mówili mi: "Rozbierz się i ubrania pilnuj"... Weź to sobie
do serca, nim coś poślesz na grupę (bo ten desperacki akt
oznacza zapewne stan wyjątkowego znudzenia).

Jeśli już o czymś piszesz, to weź sobie również, nawet pod
serce, Twoją własną, chyba trochę nieświadomą, deklarację
z wcześniejszego postu: "chcę by było logicznie". Pikanterii
tej mieszance doda kolejny tekst "do wygrawerowania na
nierdzewnej bransoletce, noszonej stale na przegubie na
wypadek nagłego zaniku pamięci" w brzmieniu następującym:
"chcę, by inni też mogli to uznać za logiczne". Bo logika,
- choć o proweniencjach wybitnie antycznych i przez wieki
rozumiana podobnie - dziś, jak widać, może mieć znaczenia
diametralnie odmienne, rzecz by można: "do bůlu prywatne"...
--
S pofaszaniem (s pszymruszeniem oka)
Andszej B. (Chepry)
komar77r
2005-01-27 09:29:53 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 00:47:11 +0100, "Andrzej Chepry"
(...)- choć o proweniencjach wybitnie antycznych i przez wieki
rozumiana podobnie - dziś, jak widać, może mieć znaczenia
diametralnie odmienne, rzecz by można: "do bůlu prywatne"...
nawzajem, ja was widzę tak samo...
tylko pytanie jest - kto stoi po właściwej stronie lustra ?
Jan Buczyñski
2005-01-27 11:11:03 UTC
Post by komar77r
On Thu, 27 Jan 2005 00:47:11 +0100, "Andrzej Chepry"
(...)- choæ o proweniencjach wybitnie antycznych i przez wieki
rozumiana podobnie - dzi¶, jak widaæ, mo¿e mieæ znaczenia
diametralnie odmienne, rzecz by mo¿na: "do bùlu prywatne"...
nawzajem, ja was widzê tak samo...
tylko pytanie jest - kto stoi po w³a¶ciwej stronie lustra ?
No no, zapachnia³o "Alicj± w krainie czarów" ;)
Stanisław Krawczyk
2005-01-27 11:59:27 UTC
Post by komar77r
[...]
A czemu nie odwrotnie? ;-)
Post by komar77r
co wy na to ?
i dlaczego nie ?
:-)

Nie ma po co. Ó kreskowane spełnia swoją funkcję wystarczająco dobrze. Czeskie
"ů" samo w sobie może i by nie było gorsze, ale też raczej nie byłoby lepsze.
Więc nie ma po co reformować tego, to co już jest.

Serdecznie pozdrawiam
Scobin
piotrpanek
2005-01-27 12:43:51 UTC
Post by komar77r
[...]
Ech, a zapisanie się w annałach historii języka polskiego to nieważne?
To tak jak z nadawaniem rangi gatunku każdej nowo odkrytej kości
hominidów - odkrywca nowej kości Australopithecus jakiśtam to nie to
samo, co odkrywca nowego gatunku Komaro77pithecus mirabilis :-)
Post by Stanisław Krawczyk
Serdecznie pozdrawiam
Scobin
pzdr
piotrek
komar77r
2005-01-27 15:49:49 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 11:59:27 +0000 (UTC), "Stanisław
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
więc proponuję zastąpić naszą literę wersją czeską
A czemu nie odwrotnie? ;-)
bo Czesi zrobili to logiczniej
Post by Stanisław Krawczyk
Nie ma po co. Ó kreskowane spełnia swoją funkcję wystarczająco dobrze. Czeskie
"ů" samo w sobie może i by nie było gorsze, ale też raczej nie byłoby lepsze.
Więc nie ma po co reformować tego, to co już jest.
czeskie "ů" jest lepsze od polskiego, ponieważ ewentualny
błąd ortograficzny w piśmie można łatwiej poprawić

natomiast w pisaniu z klawiatury nie ma to żadnego
znaczenia, gdyż "ó" z "ů" można zamieniać mechanicznie

żadna informacja o znaczeniu słůw nie jest tracona, była by
to zmiana naprawdę czysto kosmetyczna aczkolwiek potrzebna
Stanisław Krawczyk
2005-01-27 19:26:52 UTC
Post by komar77r
Post by Stanisław Krawczyk
A czemu nie odwrotnie? ;-)
bo Czesi zrobili to logiczniej
Nie jestem przekonany.

A poza tym wcale nie "Czesi zrobili", bo to nie była jedna reforma (chyba że
się mylę), tylko długotrwały proces. To się raczej zrobiło samo i w sposób
naturalny, nie sztuczny.
Post by komar77r
czeskie "ů" jest lepsze od polskiego, ponieważ ewentualny
błąd ortograficzny w piśmie można łatwiej poprawić
Argh. Nie, jeżeli takie ma być decydujące kryterium oceny, to ja wracam na
drzewo.
Post by komar77r
żadna informacja o znaczeniu słůw nie jest tracona, była by
to zmiana naprawdę czysto kosmetyczna aczkolwiek potrzebna
Bardziej turpistyczna niż kosmetyczna, jak mi się zdaje. ;-)

Pozdrawiam
Scobin
komar77r
2005-01-27 22:30:18 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 19:26:52 +0000 (UTC), "Stanisław
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
bo Czesi zrobili to logiczniej
Nie jestem przekonany.
ja jestem
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
[...]
wracaj jak chcesz...
ja nie rozumiem co tu nielogicznego ?
odmawiasz innym prawa do ułatwienia im życia z powodu np.
problemůw z pisaniem ktůrych ty nie masz?
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
żadna informacja o znaczeniu słůw nie jest tracona, była by
to zmiana naprawdę czysto kosmetyczna aczkolwiek potrzebna
Bardziej turpistyczna niż kosmetyczna, jak mi się zdaje. ;-)
mi się bardziej podoba "ů", to "ó" jest właśnie brzydkie, bo
jego wymowa nie ma nic wspůlnego z kształtem, podobna sprawa
występuje np. w rosyjskim, tylko nie pamiętam szczegůłůw
Stefan Sokolowski
2005-01-28 13:30:50 UTC
Post by komar77r
mi się bardziej podoba "ů"
De gůstibůs non est disputandům.
Post by komar77r
to "ó" jest właśnie brzydkie, bo jego wymowa nie ma nic wspůlnego z
kształtem
Czy wymowy mają kształty? To znaczy twierdzisz samogłoskę ,,u'' w
słowie ,,stół'' wymawiasz w kształcie ,,ů''? A ja podejrzewam, że
raczej w kształcie ___|~|___ a może ___/\___ To znaczy najpierw nic
nie słychać, potem jest dźwięk (tylko ja osobiście nie wiem, czy
prostokątny czy kanciaty), potem znowu nic nie słychać.

A związek zawijasków na papierze z kształtem fali akustycznej zawsze
jest całkiem dowolny i nic-wspólnego-nie-mający.
Post by komar77r
podobna sprawa występuje np. w rosyjskim, tylko nie pamiętam
szczegůłůw
Szkoda. Bo ja mam na odwrót: jak widzę rosyjskie ,,sza'' to mi się
samo szyczy a na widok rosyjskiego ,,że'' spada mi z serca bżemie.

- Stefan
komar77r
2005-01-28 15:18:21 UTC
On 28 Jan 2005 14:30:50 +0100, Stefan Sokolowski
Post by Stefan Sokolowski
De gůstibůs non est disputandům.
jakim cudem, piszesz to z u akcentowanym, "ů" to ma myć
zamiennik "ó", nie ma dla niego mniejsca w łacinie
Post by Stefan Sokolowski
Czy wymowy mają kształty? To znaczy twierdzisz samogłoskę ,,u'' w
słowie ,,stół'' wymawiasz w kształcie ,,ů''? A ja podejrzewam, że
jeśli w języku jest jakaś reguła, to łamanie jej jest
brzydkie, zobacz że takie litery jak a-ą e-ę i-j m-n
z-ź-ż itd.. mają w swojej wymowie wiele wspůlnego
a co byś powiedział gdyby "ć" czytało się jak "e"
i nie to miałem na myśli
Stefan Sokolowski
2005-01-28 16:31:22 UTC
zobacz że takie litery jak a-ą e-ę i-j m-n z-ź-ż itd.. mają w swojej
wymowie wiele wspůlnego
Co jest wspólnego w wymowie ,,a'' i ,,ą''?

Małe ,,u'' to jest odwrócone małe ,,n'' -- czy wymowa jednego jest
odwrotnością wymowy drugiego? W jakim sensie i dlaczego ten sens nie
stosuje się do ich dużych wersji? Za to duże ,,Q'' to prawie jak duże
,,O'' -- co je łączy w wymowie? Małe ,,t'' różni się od małego ,,l''
tym samym co ,,z'' od ,,ź'' -- kreseczką. A co ich wymowy mają
wspólnego? Zresztą ,,e'' od ,,c'' też tylko kreseczką...

- Stefan
Stanisław Krawczyk
2005-01-30 18:09:26 UTC
Post by komar77r
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
bo Czesi zrobili to logiczniej
Nie jestem przekonany.
ja jestem
No dobrze, ale Twoja argumentacja nie jest przekonująca. Przynajmniej dla
mnie. Nie chciałbym Cię urazić, ale ciężko mi się oprzeć wrażeniu, że opierasz
się głównie na zasadzie "bo ja tak chcę, ja mówię, że tak jest lepiej, i moim
zdaniem tak samo myślą także inni". Tudzież na tzw. chłopskim rozumie, który w
dyskusjach naukowych często zawodzi.
Post by komar77r
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
[...]
Nie wiem, w jaki sposób łatwość poprawiania błędu ortograficznego ma uczynić
życie prostszym. Przecież można skreślić błędną literę i napisać obok
właściwą. Zużywa się na to tak mało czasu (bo przecież nie skreślamy bez
przerwy, zwłaszcza że chodzi tylko o jeden znak alfabetu), iż strata jest
śmiesznie mała w porównaniu z kosztami wprowadzenia reformy zmieniającej "ó"
na "u czeskie".

Cały czas zresztą nie pojmuję, jak zamiana "ó" na "u czeskie" może zlikwidować
problemy z pisownią. Przecież jeżeli nie będę wiedział, który znaczek postawić
w środku wyrazu, to nic mi nie pomoże zmiana kształtu. Nawet gorzej: trudniej
będzie pamiętać o alternacjach (obocznościach) typu "rów -- rowie", ponieważ
przy różnej pisowni trudniejsze stanie się skojarzenie form spokrewnionych
etymologicznie lub fleksyjnie. Ale to już przecież wiesz...
Post by komar77r
mi się bardziej podoba "ů", to "ó" jest właśnie brzydkie, bo
jego wymowa nie ma nic wspůlnego z kształtem, podobna sprawa
występuje np. w rosyjskim, tylko nie pamiętam szczegůłůw
Niech mnie poprawią filologowie: o ile dobrze pamiętam, "ó" wzięło się stąd,
że "o" przed niektórymi głoskami (po niektórych głoskach?) wymawiane było
długo (w średniowiecznej polszczyźnie funkcjonował jeszcze iloczas, czyli
istniały głoski krótkie i długie, tak jak np. we współczesnym angielskim), co
zaczęto zapisywać jako "oo". W czasie dalszych przemian wymowa tej głoski
upodobniła się do dzisiejszego "u", a pisownia uprościła się do "ó" (nie do
"u", ponieważ zbyt silne były więzi etymologiczne i fleksyjne z innymi
słowami, w których występowało "o").

Stąd wzięły się oboczności w rodzaju "stół -- stołu" [dawniej być może "stooł
-- stołu" (tylko być może, bo po prostu się na tym nie znam. Ale próbuję
przynajmniej z grubsza opisać proces, którego zrozumienie może Ci nieco
ułatwić zmagania z naszą ortografią)].

Jak mi się zdaje, wyrazy takie w utworach "z epoki" zapisywane są dziś zwykle
w zgodzie z ortografią współczesną -- chyba że miały także inną postać
fonetyczną (np. "wszytkie -- wszystkie"). Inaczej nie dałoby się ich czytać
bez specjalistycznego przygotowania. Zresztą czasami i tak się nie da. ;-)

Serdecznie pozdrawiam
Scobin
Damian Sobota
2005-01-27 16:09:29 UTC
*PLONK*
Damian Sobota.
komar77r
2005-01-27 22:33:40 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 17:09:29 +0100, Damian Sobota
Post by Damian Sobota
*PLONK*
aaaaaaaa.... co ja teraz zrobię.... :)
missisipi marihuana
2005-01-28 17:03:40 UTC
Post by komar77r
[[żadne pozostałe reguły ortograficzne się nie zmieniaja,
poprostu mechanicznie ó na ů ]]
O z kreską zapisuje się szybciej niż u z kółkiem - to moja subiektywna
opinia, ale dla zapisu 'ó' potrzeba dwóch ruchów (bez zmieniania
kierunku zapisu, a dla ů czterech ;-)
JID: ***@chrome.pl
missisipi marihuana
JID: ***@chrome.pl
Anna Szmit
2005-01-31 10:13:44 UTC
Cze¶æ! Nie widzê sensownego powodu, dla którego taka zmiana by³aby
potrzebna. Ania
nie bêdê ju¿ was tutaj zawala³ tym co by³o w poprzednich
w±tkach, powiedzmy ¿e siê z wami zgadzam, i narazie
odpuszczam sobie jakiekolwiek powa¿ne zmiany, w rezultacie
ktùrych to nowe pismo by³o by zupe³nie niepodobne do starego
[...]
[[¿adne pozosta³e regu³y ortograficzne siê nie zmieniaja,
poprostu mechanicznie ó na ù ]]
przeczytajcie i powiedzczie czy siê trudniej czyta
PAP/26 stycznia 2005 13:50
MP: Ma³ysz mistrzem z rekordem skoczni
Adam Ma³ysz (KS Wis³a Ustronianka) zdoby³ w ¶rodê w Szczyrku
tytu³ mistrza Polski w skokach narciarskich na ¶rednim
obiekcie.
W bardzo trudnych warunkach, przy padaj±cym nieustannie
¶niegu i porywistym wietrze, przeprowadzono tylko jedn±
seriê mistrzowskiego konkursu. Zdecydowanie najd³u¿szy skok
odda³ Ma³ysz, ktùry osi±gaj±c odleg³o¶æ 93,5 m wyrùwna³
rekord skoczni Skalite, nale¿±cy do Krystiana
D³ugopolskiego.
D³ugopolski (AZS AWF Katowice), ktùry rekord ustanowi³ przed
czterema laty, w ¶rodê popisa³ siê tak¿e znakomitym skokiem,
osi±gaj±c 89,5 m, co da³o mu tytu³ wicemistrza Polski.
Br±zowy medal zdoby³ 17-letni Kamil Stoch (LKS Poroniec)
skacz±c 86 m.
Konkurs rozpocz±³ siê punktualnie, ale gwa³towne podmuchy
wiatru spowodowa³y, ¿e kilkakrotnie trzeba by³o zatrzymywaæ
zawodnikùw na belce startowej, oczekuj±c na poprawê
warunkùw. Z uwagi na wiatr zawodnicy ruszali z pierwszej,
najni¿szej belki startowej i rozpoczynaj±cy konkurs m³odsi,
mniej do¶wiadczeni skoczkowie l±dowali w granicach 60.
metra.
Emocje rozpoczê³y siê dopiero kiedy na rozbiegu zaczêli
pojawiaæ zawodnicy krajowej czo³ùwki. Kilkutysiêczna
publiczno¶æ, ktùrej nie odstraszy³o przenikliwe zimno i
¶nie¿yca, owacjami i dŒwiêkiem tr±bek kwitowa³a ka¿d± udan±
prùbê, ca³y czas oczekuj±c jednak na kulminacyjny moment
konkursu, czyli skok Adama Ma³ysza. Zdecydowany faworyt
spokojnie czeka³ na swoj± kolej, ale zanim pojawi³ siê na
belce, sporo emocji dostarczy³ widzom rekordzista skoczni,
Krystian D³ugopolski.
Zawodnik katowickiego AZS AWF "przeskoczy³" o piêæ metrùw
dotychczasowego lidera, Mateusza Rutkowskiego osi±gaj±c
odleg³o¶æ 89,5 m. Poniewa¿ D³ugopolski przekroczy³ 95
procent tzw. punktu HS (odleg³o¶ci bezpieczeñstwa), ktùra na
skoczni Skalite zosta³a wyznaczona na 93 metrze, jury
musia³o przerwaæ konkurs i podj±æ decyzjê o ewentualnym
obni¿eniu belki. Po krùtkiej naradzie uznano, ¿e mo¿na
bezpiecznie dokoñczyæ pierwsz± seriê, tym bardziej, ¿e na
swoje prùby oczekiwa³o ju¿ tylko trzech skoczkùw.
Z tej oczekuj±cej na start trùjki nie powiod³o siê tylko
Matei, ktùry mia³ s³aby skok (74,5 m, 88 pkt. - 17.
miejsce). Kamil Stoch zapewni³ sobie pierwszy w karierze
medal mistrzostw Polski, a zamykaj±cy pierwsz± seriê Ma³ysz
by³ bardzo bliski ustanowienia rekordu skoczni, wyrùwnuj±c
go i zapewniaj±c sobie bezapelacyjne prowadzenie.
Wzmagaj±cy siê wiatr i coraz mocniej sypi±cy ¶nieg nie
pozwoli³ ju¿ na przeprowadzenie drugiej, fina³owej serii. Po
krùtkiej naradzie jury postanowi³o uznaæ wyniki pierwszej
serii za ostateczn± kolejno¶æ mistrzostw Polski w konkursie
na ¶redniej skoczni. Zdystansowani wyraŒnie przez Adama
Ma³ysza rywale bêd± wkrùtce mieli okazjê do rewan¿u, bowiem
ju¿ 8. lutego, w Zakopanem, odbêd± siê mistrzostwa kraju na
du¿ej skoczni.
Wyniki mistrzostw Polski na skoczni Skalite (K-85)
1. Adam Ma³ysz (KS Wis³a Ustronianka) - 128,5 pkt
(93,5 m)
2. Krystian D³ugopolski (AZS AWF Katowice) - 124,5 (89,5)
3. Kamil Stoch (LKS Poroniec SMS) - 118,5 (86)
4. Mateusz Rutkowski (TS Wis³a Zakopane) - 113,0 (84,5)
5. Wojciech Tajner (KS Wis³a Ustronianka) - 111,5 (83,5)
6. Marcin Bachleda (AZS AWF Katowice) - 110,5 (83)
7. Grzegorz Sobczyk (AZS AWF Katowice) - 103,5 (81,5)
8. Mateusz Wantulok (KS Wis³a Ustronianka) - 102,5 (81,5)
9. Tomasz Pochwa³a (AZS AWF Katowice) - 101,5 (79,5)
10. Pawe³ Urbañski (Start Krokiew Zakopane) - 99,5 (79)
15. Stefan Hula (SSR Sokù³ Szczyrk) - 89,0 (74)
17. Robert Mateja (WKS Zakopane) - 88,0 (74,5)
21. Tomis³aw Tajner (AZS AWF Katowice) - 77,0 (70,5)
Foto: Australian Open: Dzieñ 10.
Foto: Szarapowa, Hantuchova...
Oberstdorf, Garmisch-Partenkirchen, Innsbruck,
Bischofshofen... Tam rodz± siê legendy skokùw narciarskich,
tam o presti¿ i pieni±dze rywalizuj± najlepsi zawodnicy na
¶wiecie. SprawdŒ swoj± wiedzê w quizie na temat Turnieju
Czterech Skoczni!
Relacje na ¿ywo, wyniki, tabele, statystyki, kompletne
sk³ady dru¿yn i du¿o wiêcej... Zobacz interaktywne serwisy w
wersji flash ligi angielskiej, ligi niemieckiej i ligi
hiszpañskiej!
Eneuel Leszek Ciszewski
2005-01-31 17:37:15 UTC
Cześć! Nie widzę sensownego powodu, dla którego
taka zmiana byłaby potrzebna. Ania
Nie Ty jedna. :)

--