ortografia - inne podejscie
komar77r
2005-01-26 22:14:14 UTC
nie będę już was tutaj zawalał tym co było w poprzednich
wątkach, powiedzmy że się z wami zgadzam, i narazie
odpuszczam sobie jakiekolwiek poważne zmiany, w rezultacie
ktůrych to nowe pismo było by zupełnie niepodobne do starego

optuję tutaj za zmianą ortograficzno - kosmetyczną, czyli
znowu to nieszczęsne "ó"
jak się dowiedziałem czesi wywodzą swoje "ů" z takich
samych, lub podobnych historycznych pobudek co nasze "ó"

więc proponuję zastąpić naszą literę wersją czeską

co wy na to ?
i dlaczego nie ?

[[żadne pozostałe reguły ortograficzne się nie zmieniaja,
poprostu mechanicznie ó na ů ]]

na przypatrzenie się daję jakiś artykůł z Onetu:
przeczytajcie i powiedzczie czy się trudniej czyta

PAP/26 stycznia 2005 13:50

MP: Małysz mistrzem z rekordem skoczni

Adam Małysz (KS Wisła Ustronianka) zdobył w środę w Szczyrku
tytuł mistrza Polski w skokach narciarskich na średnim
obiekcie.

W bardzo trudnych warunkach, przy padającym nieustannie
śniegu i porywistym wietrze, przeprowadzono tylko jedną
serię mistrzowskiego konkursu. Zdecydowanie najdłuższy skok
oddał Małysz, ktůry osiągając odległość 93,5 m wyrůwnał
rekord skoczni Skalite, należący do Krystiana
Długopolskiego.

Długopolski (AZS AWF Katowice), ktůry rekord ustanowił przed
czterema laty, w środę popisał się także znakomitym skokiem,
osiągając 89,5 m, co dało mu tytuł wicemistrza Polski.
Brązowy medal zdobył 17-letni Kamil Stoch (LKS Poroniec)
skacząc 86 m.

Konkurs rozpoczął się punktualnie, ale gwałtowne podmuchy
wiatru spowodowały, że kilkakrotnie trzeba było zatrzymywać
zawodnikůw na belce startowej, oczekując na poprawę
warunkůw. Z uwagi na wiatr zawodnicy ruszali z pierwszej,
najniższej belki startowej i rozpoczynający konkurs młodsi,
mniej doświadczeni skoczkowie lądowali w granicach 60.
metra.

Emocje rozpoczęły się dopiero kiedy na rozbiegu zaczęli
pojawiać zawodnicy krajowej czołůwki. Kilkutysięczna
publiczność, ktůrej nie odstraszyło przenikliwe zimno i
śnieżyca, owacjami i dźwiękiem trąbek kwitowała każdą udaną
průbę, cały czas oczekując jednak na kulminacyjny moment
konkursu, czyli skok Adama Małysza. Zdecydowany faworyt
spokojnie czekał na swoją kolej, ale zanim pojawił się na
belce, sporo emocji dostarczył widzom rekordzista skoczni,
Krystian Długopolski.

Zawodnik katowickiego AZS AWF "przeskoczył" o pięć metrůw
dotychczasowego lidera, Mateusza Rutkowskiego osiągając
odległość 89,5 m. Ponieważ Długopolski przekroczył 95
procent tzw. punktu HS (odległości bezpieczeństwa), ktůra na
skoczni Skalite została wyznaczona na 93 metrze, jury
musiało przerwać konkurs i podjąć decyzję o ewentualnym
obniżeniu belki. Po krůtkiej naradzie uznano, że można
bezpiecznie dokończyć pierwszą serię, tym bardziej, że na
swoje průby oczekiwało już tylko trzech skoczkůw.

Z tej oczekującej na start trůjki nie powiodło się tylko
Matei, ktůry miał słaby skok (74,5 m, 88 pkt. - 17.
miejsce). Kamil Stoch zapewnił sobie pierwszy w karierze
medal mistrzostw Polski, a zamykający pierwszą serię Małysz
był bardzo bliski ustanowienia rekordu skoczni, wyrůwnując
go i zapewniając sobie bezapelacyjne prowadzenie.

Wzmagający się wiatr i coraz mocniej sypiący śnieg nie
pozwolił już na przeprowadzenie drugiej, finałowej serii. Po
krůtkiej naradzie jury postanowiło uznać wyniki pierwszej
serii za ostateczną kolejność mistrzostw Polski w konkursie
na średniej skoczni. Zdystansowani wyraźnie przez Adama
Małysza rywale będą wkrůtce mieli okazję do rewanżu, bowiem
już 8. lutego, w Zakopanem, odbędą się mistrzostwa kraju na
dużej skoczni.

Wyniki mistrzostw Polski na skoczni Skalite (K-85)

1. Adam Małysz (KS Wisła Ustronianka) - 128,5 pkt
(93,5 m)
2. Krystian Długopolski (AZS AWF Katowice) - 124,5 (89,5)
3. Kamil Stoch (LKS Poroniec SMS) - 118,5 (86)
4. Mateusz Rutkowski (TS Wisła Zakopane) - 113,0 (84,5)
5. Wojciech Tajner (KS Wisła Ustronianka) - 111,5 (83,5)
6. Marcin Bachleda (AZS AWF Katowice) - 110,5 (83)
7. Grzegorz Sobczyk (AZS AWF Katowice) - 103,5 (81,5)
8. Mateusz Wantulok (KS Wisła Ustronianka) - 102,5 (81,5)
9. Tomasz Pochwała (AZS AWF Katowice) - 101,5 (79,5)
10. Paweł Urbański (Start Krokiew Zakopane) - 99,5 (79)
15. Stefan Hula (SSR Sokůł Szczyrk) - 89,0 (74)
17. Robert Mateja (WKS Zakopane) - 88,0 (74,5)
21. Tomisław Tajner (AZS AWF Katowice) - 77,0 (70,5)

Foto: Australian Open: Dzień 10.

Foto: Szarapowa, Hantuchova...

Oberstdorf, Garmisch-Partenkirchen, Innsbruck,
Bischofshofen... Tam rodzą się legendy skokůw narciarskich,
tam o prestiż i pieniądze rywalizują najlepsi zawodnicy na
świecie. Sprawdź swoją wiedzę w quizie na temat Turnieju
Czterech Skoczni!

Relacje na żywo, wyniki, tabele, statystyki, kompletne
składy drużyn i dużo więcej... Zobacz interaktywne serwisy w
wersji flash ligi angielskiej, ligi niemieckiej i ligi
hiszpańskiej!
komar77r
2005-01-26 22:19:50 UTC
żůłw, mrůwka, skuwka zasuwka, dyplomůw
Jan Buczyñski
2005-01-26 22:31:18 UTC
optujê tutaj za zmian± ortograficzno - kosmetyczn±, czyli
znowu to nieszczêsne "ó"
jak siê dowiedzia³em czesi wywodz± swoje "ù" z takich
samych, lub podobnych historycznych pobudek co nasze "ó"
wiêc proponujê zast±piæ nasz± literê wersj± czesk±
co wy na to ?
i dlaczego nie ?
A mogê wiedzieæ: po chorobê to??
Mo¿e dla urozmaicenia i rezygnacji z tego naszego strasznego alfabetu,
zacznijmy sobie od jutra pisaæ od prawej stronie. Albo w ogóle zamieñmy
litery na te z alfabetu greckiego!

Co wy nato?
I dlaczego nie?

wrrrr....
Andrzej Chepry
2005-01-26 23:47:11 UTC
nie będę już was tutaj zawalał tym co było w poprzednich...
Wiesz... "Kiedy byłem małym chłopcem, hej!" i się czasem
nudziłem (mali chłopcy, tacy poniżej 15. roku życia, mają prawo
się czasem nudzić; u starszych to już grozą przeszywający
syndrom jakiś nieprawidłowości; kobiety są tu w rozkosznie
wygodnym położeniu - ich "nudę" łatwo pomylić z kokieterią),
to mówili mi: "Rozbierz się i ubrania pilnuj"... Weź to sobie
do serca, nim coś poślesz na grupę (bo ten desperacki akt
oznacza zapewne stan wyjątkowego znudzenia).

Jeśli już o czymś piszesz, to weź sobie również, nawet pod
serce, Twoją własną, chyba trochę nieświadomą, deklarację
z wcześniejszego postu: "chcę by było logicznie". Pikanterii
tej mieszance doda kolejny tekst "do wygrawerowania na
nierdzewnej bransoletce, noszonej stale na przegubie na
wypadek nagłego zaniku pamięci" w brzmieniu następującym:
"chcę, by inni też mogli to uznać za logiczne". Bo logika,
- choć o proweniencjach wybitnie antycznych i przez wieki
rozumiana podobnie - dziś, jak widać, może mieć znaczenia
diametralnie odmienne, rzecz by można: "do bůlu prywatne"...
--
S pofaszaniem (s pszymruszeniem oka)
Andszej B. (Chepry)
komar77r
2005-01-27 09:27:05 UTC
On Wed, 26 Jan 2005 23:27:52 +0100, "Jan Buczyński"
A mogę wiedzieć: po chorobę to??
błędy ortograficzne tak nie rażą, w końcu to růżnica znaczka
nad literką a nie całej litery, poza tym łatwiej poprawić,
jak nie wiesz jakie "u" to zawsze po zajrzeniu do słownika
można postawić znaczek
Może dla urozmaicenia i rezygnacji z tego naszego strasznego alfabetu,
zacznijmy sobie od jutra pisać od prawej stronie. Albo w ogóle zamieńmy
litery na te z alfabetu greckiego!
NIE !!, kiedy ja napisałem że chcę rezygnować z naszego
alfabetu, przecież ten alfabet nie jest taki "nasz", on jest
całej prawie cywilizacji zachodniej (poza Grekami
oczywiście), zresztą, jaki by to miało sens ?
Rafal Ziobro
2005-01-27 09:28:44 UTC
Post by komar77r
[...]
To nie jest dobry pomysł. Lepiej wprowadzić całkiem nowy alfabet.
Najczęściej występująca litera będzie kreseczką pionową, później
pójdzie kreseczka pozioma, trójkącik, kwadracik, krzyżyk itd..
Będzie łatwo oceerować.

r.

;-)
komar77r
2005-01-27 09:30:26 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 00:47:11 +0100, "Andrzej Chepry"
(...)- choć o proweniencjach wybitnie antycznych i przez wieki
rozumiana podobnie - dziś, jak widać, może mieć znaczenia
diametralnie odmienne, rzecz by można: "do bůlu prywatne"...
nawzajem, ja was widzę tak samo...
tylko pytanie jest - kto stoi po właściwej stronie lustra ?
Jan Buczyñski
2005-01-27 11:10:42 UTC
Post by komar77r
On Thu, 27 Jan 2005 00:47:11 +0100, "Andrzej Chepry"
(...)- choæ o proweniencjach wybitnie antycznych i przez wieki
rozumiana podobnie - dzi¶, jak widaæ, mo¿e mieæ znaczenia
diametralnie odmienne, rzecz by mo¿na: "do bùlu prywatne"...
nawzajem, ja was widzê tak samo...
tylko pytanie jest - kto stoi po w³a¶ciwej stronie lustra ?
No no, zapachnia³o "Alicj± w krainie czarów" ;)
komar77r
2005-01-27 11:30:09 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 09:28:44 +0000 (UTC), Rafal Ziobro
Post by Rafal Ziobro
[...]
ale to wymaga nauczenia się pisma od podstaw, zresztą nie
wiem czy by się dało efektywanie pisać takimi kreseczkami

zwłaszcza że kreseczki już mamy -_=\/|+#
i one coś znaczą, trůjkącik też mamy - delta
kwadracik jest niepraktyczny bo w piśmie ręcznym zaczął by
przypominać kůłeczko
Stanisław Krawczyk
2005-01-27 11:59:27 UTC
Post by komar77r
[...]
A czemu nie odwrotnie? ;-)
Post by komar77r
co wy na to ?
i dlaczego nie ?
:-)

Nie ma po co. Ó kreskowane spełnia swoją funkcję wystarczająco dobrze. Czeskie
"ů" samo w sobie może i by nie było gorsze, ale też raczej nie byłoby lepsze.
Więc nie ma po co reformować tego, to co już jest.

Serdecznie pozdrawiam
Scobin
piotrpanek
2005-01-27 12:42:32 UTC
Post by komar77r
[...]
Ech, a zapisanie się w annałach historii języka polskiego to nieważne?
To tak jak z nadawaniem rangi gatunku każdej nowo odkrytej kości
hominidów - odkrywca nowej kości Australopithecus jakiśtam to nie to
samo, co odkrywca nowego gatunku Komaro77pithecus mirabilis :-)
Post by Stanisław Krawczyk
Serdecznie pozdrawiam
Scobin
pzdr
piotrek
komar77r
2005-01-27 15:54:01 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 11:59:27 +0000 (UTC), "Stanisław
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
więc proponuję zastąpić naszą literę wersją czeską
A czemu nie odwrotnie? ;-)
bo Czesi zrobili to logiczniej
Post by Stanisław Krawczyk
Nie ma po co. Ó kreskowane spełnia swoją funkcję wystarczająco dobrze. Czeskie
"ů" samo w sobie może i by nie było gorsze, ale też raczej nie byłoby lepsze.
Więc nie ma po co reformować tego, to co już jest.
czeskie "ů" jest lepsze od polskiego, ponieważ ewentualny
błąd ortograficzny w piśmie można łatwiej poprawić

natomiast w pisaniu z klawiatury nie ma to żadnego
znaczenia, gdyż "ó" z "ů" można zamieniać mechanicznie

żadna informacja o znaczeniu słůw nie jest tracona, była by
to zmiana naprawdę czysto kosmetyczna aczkolwiek potrzebna
Damian Sobota
2005-01-27 16:13:43 UTC
*PLONK*
Damian Sobota.
Stanisław Krawczyk
2005-01-27 19:26:52 UTC
Post by komar77r
Post by Stanisław Krawczyk
A czemu nie odwrotnie? ;-)
bo Czesi zrobili to logiczniej
Nie jestem przekonany.

A poza tym wcale nie "Czesi zrobili", bo to nie była jedna reforma (chyba że
się mylę), tylko długotrwały proces. To się raczej zrobiło samo i w sposób
naturalny, nie sztuczny.
Post by komar77r
czeskie "ů" jest lepsze od polskiego, ponieważ ewentualny
błąd ortograficzny w piśmie można łatwiej poprawić
Argh. Nie, jeżeli takie ma być decydujące kryterium oceny, to ja wracam na
drzewo.
Post by komar77r
żadna informacja o znaczeniu słůw nie jest tracona, była by
to zmiana naprawdę czysto kosmetyczna aczkolwiek potrzebna
Bardziej turpistyczna niż kosmetyczna, jak mi się zdaje. ;-)

Pozdrawiam
Scobin
komar77r
2005-01-27 22:30:55 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 19:26:52 +0000 (UTC), "Stanisław
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
bo Czesi zrobili to logiczniej
Nie jestem przekonany.
ja jestem
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
[...]
wracaj jak chcesz...
ja nie rozumiem co tu nielogicznego ?
odmawiasz innym prawa do ułatwienia im życia z powodu np.
problemůw z pisaniem ktůrych ty nie masz?
Post by Stanisław Krawczyk
Post by komar77r
żadna informacja o znaczeniu słůw nie jest tracona, była by
to zmiana naprawdę czysto kosmetyczna aczkolwiek potrzebna
Bardziej turpistyczna niż kosmetyczna, jak mi się zdaje. ;-)
mi się bardziej podoba "ů", to "ó" jest właśnie brzydkie, bo
jego wymowa nie ma nic wspůlnego z kształtem, podobna sprawa
występuje np. w rosyjskim, tylko nie pamiętam szczegůłůw
komar77r
2005-01-27 22:34:16 UTC
On Thu, 27 Jan 2005 17:09:29 +0100, Damian Sobota
Post by Damian Sobota
*PLONK*
aaaaaaaa.... co ja teraz zrobię.... :)
Stefan Sokolowski
2005-01-28 13:13:30 UTC
Post by komar77r
kwadracik jest niepraktyczny bo w piśmie ręcznym zaczął by
przypominać kůłeczko
No to trzeba razem z alfabetem wipirzyć również pióra, ołówki,
cienkopisy itp. i przejść na pędzelki. Kwadracik u Chińczyków jest i
nie przypomina kółka, przypomina kwadracik, pomimo kilku tysięcy lat
ręcznego pisania.

Za to składa się z trzech kresek.

- Stefan
--
Stefan Sokolowski, IPI PAN Gdansk
http://www.ipipan.gda.pl/~stefan/Irak
Stefan Sokolowski
2005-01-28 13:30:44 UTC
Post by komar77r
mi się bardziej podoba "ů"
De gůstibůs non est disputandům.
Post by komar77r
to "ó" jest właśnie brzydkie, bo jego wymowa nie ma nic wspůlnego z
kształtem
Czy wymowy mają kształty? To znaczy twierdzisz samogłoskę ,,u'' w
słowie ,,stół'' wymawiasz w kształcie ,,ů''? A ja podejrzewam, że
raczej w kształcie ___|~|___ a może ___/\___ To znaczy najpierw nic
nie słychać, potem jest dźwięk (tylko ja osobiście nie wiem, czy
prostokątny czy kanciaty), potem znowu nic nie słychać.

A związek zawijasków na papierze z kształtem fali akustycznej zawsze
jest całkiem dowolny i nic-wspólnego-nie-mający.
Post by komar77r
podobna sprawa występuje np. w rosyjskim, tylko nie pamiętam
szczegůłůw
Szkoda. Bo ja mam na odwrót: jak widzę rosyjskie ,,sza'' to mi się
samo szyczy a na widok rosyjskiego ,,że'' spada mi z serca bżemie.

- Stefan
d***@hotmail.com
2005-01-28 14:03:14 UTC
(...)
 Kwadracik u Chińczyków jest i
nie przypomina kółka, przypomina kwadracik, pomimo kilku tysięcy lat
ręcznego pisania.
Za to składa się z trzech kresek.
(...)

I tak jest istotnie. Kou3, ub wei2 są to radykały złożone z
trzech elementów. Aczkolwiek w piśmie swobodnym, odręcznym
piszemy ów kwadracik jedną kreską.

Robert Dygant
Wiktor S.
2005-01-28 14:34:34 UTC
[...]