Miedzyzdroje odmiana
Bolec
2006-08-09 15:10:29 UTC
Jak się odmienia nazwę miasta Międzyzdroje?
Wydawało mi się, że jadę do Międzyzdrojów, ale niektórzy mówią
Międzyzdroi, w dodatki to miejscowi więc wprowadzają mnie w błąd, ale
wydaje mi się to niepoprawne.
MM
2006-08-09 18:59:26 UTC
Poprawnie jest do Miêdzyzdrojów, chocia¿ jest jeszcze inna szko³a
twierdz±ca, ¿e mówi siê i pisze tak jak mówi± miejscowi...

Marek
Jak siê odmienia nazwê miasta Miêdzyzdroje?
Wydawa³o mi siê, ¿e jadê do Miêdzyzdrojów, ale niektórzy mówi±
Miêdzyzdroi, w dodatki to miejscowi wiêc wprowadzaj± mnie w b³±d, ale
wydaje mi siê to niepoprawne.
Jerzy Nowak
2006-08-12 11:49:13 UTC
Post by Bolec
Jak się odmienia nazwę miasta Międzyzdroje?
Wydawało mi się, że jadę do Międzyzdrojów, ale niektórzy mówią
Międzyzdroi,
Ja do nich należę.
Post by Bolec
w dodatki to miejscowi więc wprowadzają mnie w błąd, ale
wydaje mi się to niepoprawne.
Dlaczego? Teraz jest moda na -ów. Prawie wszyscy wszystko tak
odmieniają. Różnica pokoleń.
pozdr. Jerzy
JAMAR
2006-08-12 22:42:44 UTC
Post by Bolec
[...]
Trudno mi się wypowiadać w kwestii pokoleń, choć krytykowana odmiana nie
jest wcale nowa. Jako jedyna poprawna forma jest już odnotowana w książce
prof. Stanisława Rosponda "Słownik etymologiczny miast i gmin PRL"
(Ossolineum 1984 r.).
Janusz
waldek
2006-08-13 00:58:07 UTC
Post by Jerzy Nowak
Dlaczego? Teraz jest moda na -ów. Prawie wszyscy wszystko tak
odmieniają. Różnica pokoleń.
pozdr. Jerzy
===
Tychów też?

waldek
===
mrupio
2006-08-28 18:04:17 UTC
Post by Jerzy Nowak
Post by Bolec
Jak się odmienia nazwę miasta Międzyzdroje?
Wydawało mi się, że jadę do Międzyzdrojów, ale niektórzy mówią
Międzyzdroi,
Ja do nich należę.
Ja do nich nie należę.
Post by Jerzy Nowak
Post by Bolec
[...]
Prawie wszyscy tak odmieniają? Z moich obserwacji wynika coś
przeciwnego. Końcówka -ów, wszędzie tam gdzie można alternatywnie użyć
końcówki -i, przegrywa (zwłaszcza wśród młodszych).
Tylko jeden przykład:
Czy ktoś widział, żeby w Zakopanem jakiś góral oferował "wynajem
pokojÓW"? Ja nie widziałem.

Pozdrawiam,
mrupio
Jacek Skrzymowski
2006-08-29 10:10:34 UTC
Post by mrupio
Czy ktoś widział, żeby w Zakopanem jakiś góral oferował "wynajem
pokojÓW"? Ja nie widziałem.
Oczywiście, że nie widział. Bo oferuje się "Wolne pokoje", a nie wynajem.

A w ogóle to zwracam szanownym listowiczom uwagę, że nazwy miejscowe
z 'Między-' są w liczbie pojedynczej, często rodzaju nijakiego (pobliskie
Międzywodzie), też męskiego (Międzyrzecz), żeńskiego nie pamiętam. Wśród
rzeczowników pospolitych podobnie (międzymordzie, międzyczas). Wobec
powyższego widać jasno, że błąd jest już w mianowniku. Powinno być to
Międzyzdroje, tego Międzyzdroja :)

J.
mrupio
2006-08-29 12:47:14 UTC
Post by Jacek Skrzymowski
Post by mrupio
Czy ktoś widział, żeby w Zakopanem jakiś góral oferował "wynajem
pokojÓW"? Ja nie widziałem.
Oczywiście, że nie widział. Bo oferuje się "Wolne pokoje", a nie wynajem.
Sprecyzuję: Nie widziałem "wynajmu pokojów", za to (obok infomacji
"wolne pokoje") zewsząd atakowały mnie napisy "wynajem pokoi", a przede
wszystkim "wolnych pokoi brak". Ani razu nie widziałem tam żadnego
napisu zawierającego wariant "pokojów" w jakimkolwiek kontekście.
A zwracałem uwagę ;) .

Pozdrawiam,
mrupio