Podejrzany vs podejrzewany
Ajgor
2013-01-10 13:56:38 UTC
Witam.

Niech mi ktoś powie, bo mi to spędza sen z powiek. Czym się różni forma
"podejrzany" od formy "podekrzewany"?
Ile razy słyszę w telewizji formę "podejrzewany" nawet w odniesieniu do osób
oskarżonych w sądzie, zastanawiam się, czy oni na pewno używają właściwej formy?
Beno
2013-01-10 15:01:42 UTC
Post by Ajgor
[...]
Chodzi o dwa problemy:
- mamy dwa podobnie brzmiące czasowniki - "podejrzewać" i "podglądać",
- mamy imiesłów i rzeczownik o identycznym brzmieniu - "podejrzany".

No i coś z tym trzeba zrobić, że się porozumieć. "Podejrzany" (co się z nim
stało) to taki osobnik, który został raz podglądnięty. A podejrzany (kto) to
osoba podejrzewana np. o przestępstwo.

Beno
Beno
2013-01-10 15:05:26 UTC
Post by Beno
No i coś z tym trzeba zrobić, że się porozumieć. "Podejrzany" (co się z nim
stało) to taki osobnik, który został raz podglądnięty. A podejrzany (kto) to
osoba podejrzewana np. o przestępstwo.
I dodam: Ten drugi jest podejrzewany.

To znaczy: Podejrzany (kto) jest podejrzewany (co się z nim dzieje) o
przestępstwo.

Bneo
Jarosław Sokołowski
2013-01-10 15:22:40 UTC
Post by Beno
Post by Ajgor
[...]
Wszystko to prawda, ale jest jeszcze rozróżnienie, które bym nazwał
"kodeksowym", czyli zgodne z kodeksem postepowania karnego. Wiele
osób może byc *podejrzewanych* przez policję, czy inne organa ścigania,
o popełnienie jakiegoś czynu. Ale żeby zasłużyć sobie na miano
*podejrzanego*, to już trzeba przedstawienia zarzutów przez prokuratora.

Jeśli w telewizji o podsądnych mówią "podejrzewany", to chyba niedobrze.
Chyba że chodzi o jakiegoś notorycznego recydywistę, który nie pierwszy
i nie ostatni raz jest o coś podejrzany.
Jarek
Ajgor
2013-01-11 14:58:14 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
[...]
W zasadzie od dawna w ogóle w telewizji nie słyszałem formy "podejrzany".
Obojętnie kogo dotyczy wypowiedź.
Właśnie dlatego zadałem to pytanie. Bo podejrzewam, że to keljny przejaw
polskiego nadęcia.
Niedługo w ogóle nie będa potrafili mówić normalna polszczyzną.
bulka paryska
2013-01-11 16:11:07 UTC
Użytkownik "Ajgor" W zasadzie od dawna w ogóle w telewizji nie słyszałem
formy "podejrzany".
Post by Ajgor
Obojętnie kogo dotyczy wypowiedź.
Właśnie dlatego zadałem to pytanie. Bo podejrzewam, że to keljny przejaw
polskiego nadęcia.
Niedługo w ogóle nie będa potrafili mówić normalna polszczyzną.
=============
Ja jeszcze odczuwam roznice w aspekcie liczby osob podejrzewajacych kogos;
jesli jest ich wiele, to podejrzewany jak najbardziej pasuje.
Jesli podmiot podejrzewajacy jest jeden lub stanowi kolektyw jednomyslny,
to osoba moze byc podejrzana (lub tez i podejrzewana - albowiem
podejrzewanie
cechuje sie imho trwaniem w czasie i niejednolitoscia natezenia;
uznanie kogos za _podejrzanego_ jest juz wyjsciem poza te niuanse).
bp
Stokrotka
2013-01-12 20:12:25 UTC
Podejżany to czowiek podejżewany, a dodatkowo pojęcie prawne, określające
człowieka, specjalnie traktowanego pszez wymiar sprawiedliwości
(prokuratura, policja , sąd).
Podejżewany to tylko pojęcie z języka polskiego, nie daje uprawnień
podejżanego.

Podejżany w uproszczeniu ma prawo kłamać, podejżewany nie.