Prezes
JaMyszka
2011-07-07 16:23:50 UTC
Proszę uprzejmie o konsultację :)
Dostałam pismo urzędowe i w nim użyto następujących sformułowań:
- ..., jak poinformował Prezes Imię Nazwisko,...
- ..., których koszty Prezes Nazwa Instytucji1...
Czy ci "prezesi" nie są zbyt ważni? Ja bym w takich sformułowaniach użyła małej litery, tym bardziej, że prezes tej 1 Instytucji nigdzie nie jest wymieniony z imienia i nazwiska, a i ja nie wiem, kto piastuje tę funkcję.
Jest jeszcze takie sformułowanie (i z nim się zgadzam):
- ...przez p. Imię Nazwisko, prezesa Instytucji2 wynika,...
--
Pozdrawiam :)
JM
ąćęłńóśźż
2011-07-12 09:03:49 UTC
Jak dla mnie, rozumując ściśle, to można być prezesem organu osoby, a nie
prezesem tejże osoby (Prezes Zarządu, a nie Prezes Spółki).
W potocznym języku mówionym idziemy na skróty (mówimy o prezesach
spółdzielni), ale jeśli to pismo urzędowe, to czepiasz się słusznie.

Co do wielkiej lub małej litery, to zapewne jakiś tam prezes to prezes, ale
konkretny prezes to Prezes ;-)
Gdy prezes jest organem (czy może być? nie wiem), to niewątpliwie prezes jako
konkretny organ będzie Prezesem.