Lubopewnikiem ?
Krzysztof B. Wicher
2019-07-22 20:02:38 UTC
Witam,
Dręczy mnie od jakiegoś czasu pytanie czy istniało w dawnej polszczyźnie wyrażenie "lubo( )pewnikiem", a jeśli tak to co tak naprawdę znaczyło
Będę wdzięczny za pomoc
gazebo
2019-08-27 19:01:52 UTC
Post by Krzysztof B. Wicher
Witam,
Dręczy mnie od jakiegoś czasu pytanie czy istniało w dawnej polszczyźnie wyrażenie "lubo( )pewnikiem", a jeśli tak to co tak naprawdę znaczyło
Będę wdzięczny za pomoc
Słownik Kopalińskiego jest dostępny przy poświęceniu trochę czasu,
którego właśnie mi brakuje. Jeśli możesz to zrobić to podaję linki:

https://github.com/jcubic/kopalinski.sqlite
https://www.sqlite.org/download.html
gazebo
Krzysztof B. Wicher
2019-08-27 19:51:56 UTC
Post by gazebo
Post by Krzysztof B. Wicher
[...]
sciagnalem, sprawdzilem , nie znalazlem ... to co znaczy nie istnieje ...
... ale nie bylo tez np "azali"
gazebo
2019-09-05 19:45:45 UTC
Post by Krzysztof B. Wicher
Post by gazebo
Post by Krzysztof B. Wicher
[...]
https://sjp.pwn.pl/doroszewski/azali;5410823.html
https://sjp.pwn.pl/slowniki/azali.html
https://dobryslownik.pl/slowo/azali/68992/

Co do "lubo":
https://sjp.pwn.pl/slowniki/lubo.html
gazebo
Eneuel Leszek Ciszewski
2020-08-02 13:37:36 UTC
"Krzysztof B. Wicher" ff1ba8d4-14a3-44bd-9e29-***@googlegroups.com

: czy istniało w dawnej polszczyźnie wyrażenie
: "lubo( )pewnikiem", a jeśli tak to co tak
: naprawdę znaczyło

lubo I przestarz. «miło, przyjemnie, z przyjemnością»

lubo II przestarz. «spójnik przyłączający zdania lub
ich części, wyrażające nieskuteczne
przeciwdziałanie, kontrastujące okoliczności uboczne,
rozbieżność między tym, co się rzeczywiście dzieje,
a tym, czego można oczekiwać w danej sytuacji; choć, chociaż»

Dzień był słoneczny, lubo chłodny.
Dom lubo niewielki, przecież wygodny.
Lubo bardzo się starał, jednak nie mógł podołać trudnemu zadaniu.

http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze/jan-kochanowski/

Lubo jako my się cieszył –- czym? –- nie miał pojęcia
I umierał taki mądry, jak był w czas poczęcia.

[czyli nie głupiał na starość?]

pewnik ż III, D. -a, N. ~kiem; lm M. -i
1. «fakt, wiadomość całkowicie pewne, nie
budzące wątpliwości; prawda oczywista»

Mówić, wygłaszać coś jako pewnik.
Szukać pewników w życiu.
Nie jest to jeszcze pewnik.

2. log. «twierdzenie uznane za oczywiste,
prawdziwe, nie wymagające dowodów; aksjomat»
--