dopełniacz słowa "filtr"
PiotreK
2008-09-19 09:02:12 UTC

Proszę powiedzcie mi, czy dopełniaczem słowa "filtr" jest "filtra" czy
"filtru". Mowa o filtrze sieciowym (w sensie sieci komputerowej), ale
to chyba nie ma znaczenia. Nie mam odpowiedniego słownika, a dla Was
zapewne będzie to moment.

Pozdrawiam,
PiotreK
Ludek Vasta
2008-09-19 09:08:36 UTC
Post by PiotreK
Proszę powiedzcie mi, czy dopełniaczem słowa "filtr" jest "filtra" czy
"filtru". Mowa o filtrze sieciowym (w sensie sieci komputerowej), ale
to chyba nie ma znaczenia. Nie mam odpowiedniego słownika, a dla Was
Mozesz zapytac na gg infobota (gg: 3217426): "sjp pwn".

W odpowiedzi otrzymasz m.in.
"filtr m IV, D. -u a. -a, Ms. ~trze; lm M. -y"

Ludek
PiotreK
2008-09-19 10:42:21 UTC
Post by Ludek Vasta
Post by PiotreK
[...]
Nie wszystko rozumiem. Rozumiem, że "filtr" to rodzaj męski,
dopełniacz "filtru" (tu dziękuję za odpowiedź ;), miejscownik
"filtrze", liczba mnoga (rodzaj męskoosobowy) to "filtry". Jest gdzieś
dokumentacja do infobota?

Pozdrawiam,
PiotreK
Ludek Vasta
2008-09-19 11:17:58 UTC
Post by PiotreK
Post by Ludek Vasta
"filtr m IV, D. -u a. -a, Ms. ~trze; lm M. -y"
Nie wszystko rozumiem.
Rodzaj meski, czwarty wzor odmiany, dopelniacz (D) albo filtru, albo
filtra (moj slownik pl/cs podaje tylko -u, wiec byc moze nastapila w
ostatnich latach jakas zmiana), Ms to miejscownik, lm M. to liczba mnoga
mianownik, wiec filtry. Wiec zgadles prawie wszystko.
Post by PiotreK
Jest gdzieś
dokumentacja do infobota?
Ja bym sprobowal nastepujace slowa w tej kolejnosci: help, pomocy,
ratunku, [jakis dosadny wulgaryzm] - na pewno cos zadziala.

Ludek
MM
2008-09-20 11:31:51 UTC
Oba przykłady są poprawne.

M.

U?ytkownik "PiotreK" <***@gmail.com> napisa? w wiadomo?ci news:8578b347-b968-4c07-9f96-***@m36g2000hse.googlegroups.com...
Witam,

PiotreK
Don Gavreone
2008-09-20 14:05:57 UTC
Post by PiotreK
Witam,
[...]
Obie formy są poprawne.
Mnie osobiście lepiej brzmi "filtra".

Don
r***@gmail.com
2016-01-24 22:47:39 UTC
A ja też to szukam i znalazłem taką odmianę:

http://odmiana.net/odmiana-przez-przypadki-rzeczownika-filtr