Banalne pytanko
Pawel
2010-11-17 14:56:03 UTC
Witam!
Chce sie tylko upewnic... Jak komus poprawnie napisac, np. na poczatku
sms'a: "Dzien dobry!"

Czy bedzie to: "Dzien dobry" czy "Dzien Dobry"???

Widzialem taka i taka pisownie... Np. Dzien Dobry TVN jest (dwa razy z
duzej)... Ale to moze dlatego, ze to nazwa programu...

Pozdrawiam i dziekuje
Pawel
Waldemar Krzok
2010-11-17 16:02:31 UTC
Post by Pawel
Witam!
Chce sie tylko upewnic... Jak komus poprawnie napisac, np. na poczatku
sms'a: "Dzien dobry!"
Czy bedzie to: "Dzien dobry" czy "Dzien Dobry"???
ani jedno, ani drugie. Poprawnie jest Dzień dobry!
Post by Pawel
Widzialem taka i taka pisownie... Np. Dzien Dobry TVN jest (dwa razy z
duzej)... Ale to moze dlatego, ze to nazwa programu...
Program mogą sobie nazwać GrumpFF i będzie (z definicji) dobrze, bo to
nazwa własna.

Waldek
Marek Włodarz
2010-11-17 19:28:53 UTC
Post by Waldemar Krzok
Post by Pawel
[...]
Hm... a po co wykrzyknik?
Post by Waldemar Krzok
Post by Pawel
[...]
Też nie całkiem. Pisanie wszystkich słów tytułu wielką literą to
amerykanizm, nawet Brytyjczycy uważają to za przesadę...

Pozdrawiam,
Marek W.
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Beno
2010-11-19 13:58:52 UTC
Post by Marek Włodarz
Post by Waldemar Krzok
ani jedno, ani drugie. Poprawnie jest Dzień dobry!
Hm... a po co wykrzyknik?
Bo to jest interpunkcja właściwa dla formy adresatywnej.

Beno
Marek Włodarz
2010-11-19 16:07:27 UTC
Post by Beno
Post by Marek Włodarz
Post by Waldemar Krzok
ani jedno, ani drugie. Poprawnie jest Dzień dobry!
Hm... a po co wykrzyknik?
Bo to jest interpunkcja właściwa dla formy adresatywnej.
A możesz wskazać jakieś źródło, które tak twierdzi?

Pozdrawiam,
Marek W.
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Beno
2010-11-19 18:26:03 UTC
Post by Marek Włodarz
Post by Beno
Post by Marek Włodarz
Hm... a po co wykrzyknik?
Bo to jest interpunkcja właściwa dla formy adresatywnej.
A możesz wskazać jakieś źródło, które tak twierdzi?
1.
Drogi Marku!

Z interpunkcją w formach powitalnych jest problem, bo powinien...

2.
Drogi Marku,

z interpunkcją w formach powitalnych jest problem, bo powinien...

3.
Drogi Marku, z interpunkcją w formach powitalnych jest problem, bo
powinien...

Szczerze mówiąc, z interpunkcją w takich formach jest problem, bo niektórzy
uważają:

ad 1) wykrzyknik za nadmiar ekspresji, prawie krzyk,

ad 2) przecinek za anglicyzm,

ad 3) wszystko w ciagu zbytnią lapidarność

... oraz kropkę (ta jest najrzadziej stosowana) za zbyt oschłą i bez sensu
interpunkcyjnego.

Za komuny (i wcześniej) wszystko było proste. Powitanie było w oddzielnym
akapicie, a wykrzyknik stawiało się tam z automatu.

Źródła nie podam, nie ma jednego dobrego. Dane można pozbierać po goglach,
ale wywrywkowo.

Beno
Jarosław Sokołowski
2010-11-19 18:42:23 UTC
Post by Beno
Post by Marek Włodarz
Post by Beno
Post by Marek Włodarz
[...]
Z kronikarskiego obowiązku dodam jeszcze czwarty zaobserwowany sposób
-- bez żadnego znaku na końcu, jak tytuł (w książce).
Post by Beno
[...]
Jak przerabialim w podstawówce na polskim epistolografię, to pani
nam kazała stawiać wykrzyknik. Potwierdzam, tak za komuny było.

Jarek
--
Dla pani, proszę pani, wszystko jest proste:
Myśli są trzeźwe, słowa są ostre
I ranią, cholernie mnie ranią!
Marek Włodarz
2010-11-19 20:51:34 UTC
Post by Beno
Post by Marek Włodarz
Post by Beno
Post by Marek Włodarz
[...]
Po "Drogi Marku" od biedy wykrzyknik może być. Po "Kochana|y xxx" też.
Po "Szanowny panie" to zdecydowanie nie. Ale to jakby innego rodzaju
"otwarcia wypowiedzi".

Ale po "Dzień dobry"? Niby po co?

Chyba, że chcesz wykrzyczeć swą radość z poranka, ale to już lepiej
zrobił np. Tuwim... :P

A co z "Dobranoc"? Też z wykrzyknikiem? Tak zasypiających budzić?
Nieładnie... Tu jest ładniej:

Dobranoc! już dziś więcej nie będziem bawili,
Niech snu anioł modrymi skrzydły cię otoczy,
Dobranoc, niech odpoczną po łzach twoje oczy,
Dobranoc, niech się serce pokojem zasili.

Dobranoc, z każdej ze mną przemówionej chwili
Niech zostanie dźwięk jakiś cichy i uroczy,
Niechaj gra w twoim uchu; a gdy myśl zamroczy,
Niech się mój obraz sennym źrenicom przymili.

Dobranoc, obróć jeszcze raz na mnie oczęta,
Pozwól lica. - Dobranoc - chcesz na sługi klasnąć?
Daj mi pierś ucałować. - Dobranoc, zapięta.

- Dobranoc, już uciekłaś i drzwi chcesz zatrzasnąć.
Dobranoc ci przez klamkę - niestety! zamknięta!
Powtarzając: dobranoc, nie dałbym ci zasnąć.

Wieszcz - jak widać - ino raz użył wykrzyknika, wszędzie później
zadowalając się przecinkiem...

Pozdrawiam,
Marek W.
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Krystian Zaczyk
2010-11-19 21:54:12 UTC
Post by Marek Włodarz
A co z "Dobranoc"? Też z wykrzyknikiem? Tak zasypiających budzić?
Dobranoc! już dziś więcej nie będziem bawili,
Brzydziej, bo od małej litery po wykrzykniku.

Krystian
JaMyszka
2010-11-20 10:12:50 UTC
[...]
Za komuny (i wcze niej) wszystko by o proste. Powitanie by o w oddzielnym
akapicie, a wykrzyknik stawia o si tam z automatu.
Hmm... W jakich sytuacjach? Bo za "komuny", to tylko listy się pisało,
a wtedy zwracało się do adresata (Kochana Mamo, Kochana Ciociu,
Szanowna Pani itd.) i stawiało się przecinek. A nowy akapit zaczynało
się z małej litery.
No, chyba, że ktoś opowiadanie pisał, wtedy mógł to dzień dobry (lub
dzieńdobry) wstawić z odpowiednią dla sytuacji ekspresją.
r d a nie podam, nie ma jednego dobrego. Dane mo na pozbiera po goglach,
ale wywrywkowo.
Ja też bym napisała te zdania.

--
Pozdrawiam :)
JM
Bezpieczny wolontariat (Nobel?): http://zwijaj.pl/
Beno
2010-11-20 15:29:05 UTC
Post by JaMyszka
[...]
W życiu nie napisałbym tego do cioci z przecinkiem. Wyłącznie wykrzyknik -
niezależnie czy składałbym jej życzenia, czy pisał, co sam chcę na imieniny.

Tak samo do rodziców kartka z kolonii - gdyby zamiast wykrzyknika był tam
przecinek, pewnie następnego dnia miałbym kontrolną wizytę rodziców, czy aby
na pewno wszystko w porządku.

Beno
Horatio Valor
2010-11-22 02:10:37 UTC
U?ytkownik "JaMyszka" <***@gmail.com> napisa? w wiadomo?ci news:78212ea6-1a65-47df-b3a8-***@u8g2000vby.googlegroups.com...

[...]

Moim zdaniem to zwyczaj nowy, anglosaski. Polskie wzorce nakazywały
wykrzyknik, a więc logicznie po nim literę wielką.
JaMyszka
2010-11-22 12:05:01 UTC
Hmm... W jakich sytuacjach? Bo za "komuny", to tylko listy si pisa o,
a wtedy zwraca o si do adresata (Kochana Mamo, Kochana Ciociu,
Szanowna Pani itd.) i stawia o si przecinek. A nowy akapit zaczyna o
si z ma ej litery.
Moim zdaniem to zwyczaj nowy, anglosaski. Polskie wzorce nakazywa y
wykrzyknik, a wi c logicznie po nim liter wielk .
A mi do dzisiaj tak zostało. Jakoś trudno mi się pogodzić z tym, że
źle byłam uczona. Toż 4 nauczycielki polskiego miałam, więc któraś ten
błąd by wychwyciła.

JaMyszka
2010-11-20 10:02:00 UTC
Post by Marek Włodarz
Post by Waldemar Krzok
Post by Pawel
[...]
Też zapytałam się o to jednego internautę, który tak zaczynał pisane
do mnie maile. Odpowiedział, że to tak, jakby do mnie machał ręką.
;)
A ja, głupia, sądziłam, że on chce na siebie zwrócić uwagę.
Post by Marek Włodarz
Post by Waldemar Krzok
Post by Pawel
[...]
Też mi się tak wydaje. Ale w Internecie ta nazwa pisana jest z małych
liter
http://picasaweb.google.com/fatamorgana.w/Screen?authkey=Gv1sRgCLzmybLV6dzJ-gE#5541564322271475474

Pawel
2010-11-18 18:06:07 UTC
Post by Waldemar Krzok
Post by Pawel
[...]
Dziękuję.
Przepraszam, następnym razem będę pisał z polskimi znakami.