dc kwiatków
pari
2012-05-24 22:16:43 UTC
1.B.często,szczególnie w kuchnia.tv
występuje 100 gram
Kuronie bracia tak mówiOU i taka jedna kucharka,co to pichci najczęściej
makarony i inne specjały włoskie,ona też ma 100 gram.
2.Listy są natomiast PIOrytetowe.
3.Jedna pani miała apoPlepsję.
4.Pan Rychu nie dialektuje się kawą,jego DEMONĄ jest herbata.
5. Ludzie często nie lubią kuPYwać w Netto.
6. Zosia w kuchni jest alfą i amebą w temacie klusek.
7.Moja osoba to zauważyła.
9.Z dworca jest jeszcze 100 metrów iścia do przystanku.
10. Odbiór wyników w laboLatorium.
11.WarStat samochodowy na lewo.
12. PółtoREJ litra mleka.
13.Polski KOTYgent militarny w Afganistanie...
14.Daj DLA NIEJ książkę i zwróć DLA NIEJ uwagę...
15.JakŚmy poszli...
16.Zwracam panu uwagę na nieobecność Krysi(miast zwracam pana uwagę na...)
17.Dziecom należy POMUŻ w nauce.
18.Kartę należy zwrÓcać wypełnioną.
19.Na oddziEle pracuje 10 kobiet.
20.Będziesz siadała na zimnym,przeziębisz sobie kiszkę SZtorcową.
21.Jarzywa i warzyny są na samie.
22.Dziękuję.Nie za maco.
23.Kupiłam w LIROJU poduszki(Leroy)
24.W Kerfurze...(CARrefour)czy po angielsku auto (car)wymawia się
KER?więc KARFUUUUUR,z akcentem na u
Może dalej?
Mirosław Zalewski
2012-05-25 00:09:00 UTC
piątek, 25 maja 2012 00:16. Wielka mądrość na czytelników pl.hum.polszczyzna
Post by pari
23.Kupiłam w LIROJU poduszki(Leroy)
24.W Kerfurze...(CARrefour)czy po angielsku auto (car)wymawia się
KER?więc KARFUUUUUR,z akcentem na u
Te dwa są o tyle nietrafione, że dotyczą wymowy obcojęzycznych wyrazów
(o ile się nie mylę, o francuskim rodowodzie). Nie sądzę, aby nieznajomość
wszystkich języków świata była jakąkolwiek ujmą na czyimkolwiek honorze.
--
Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
Mirosław Zalewski
Krzysztof Mitko
2012-05-25 07:09:58 UTC
Post by pari
24.W Kerfurze...(CARrefour)czy po angielsku auto (car)wymawia się
KER?więc KARFUUUUUR,z akcentem na u
Co ma angielska wymowa do francuskiej nazwy? Jeśli chcesz być aż tak
bardzo poprawny, to wymawiaj /kaʁfuʁ/, z "języczkowym r" (tak to się
chyba nazywa).
--
Z pozdrowieniami,
Krzysztof Mitko
Baranek
2012-05-25 17:11:58 UTC
Post by pari
3.Jedna pani miała apoPlepsję.
Nie to "P"!

Pozdrawiam

Baranek
Kamila Perczak
2012-05-29 20:41:27 UTC
U?ytkownik "pari" <***@gazeta.pl> napisa? w wiadomo?ci news:jpmbvv$s7u$***@inews.gazeta.pl...
najczęściej
Post by pari
2.Listy są natomiast PIOrytetowe.
A paczki - PROLITETOWE.
Post by pari
7.Moja osoba to zauważyła.
Osoby - moja i parę innych - skolonizowały tę planetę. Nie ma już ludzi (co
niektórzy obrażają się, kiedy się o nich powie per "człowiek"!), kobiet,
mężczyzn, pracowników, urzędników - na Ziemi żyją osoby, w poczekalni
dworcowej siedzą jakieś osoby, naukowcy usilnie starają się wynaleźć nowe
leki dla osób. Osoby są rodzaju mieszanego, o czym świadczą pleniące się
zestawienia liczebników zbiorowych z rzeczownikiem "osoba" w dopełniaczu
liczby mnogiej.
Post by pari
17.Dziecom należy POMUŻ w nauce.
Ba, często nawet należy POMUSZ. Bo jak nie, to TE dziecko się obrazi.
Post by pari
22.Dziękuję.Nie za maco.
To akurat zwykły żart. Wiem, bo często stosuję.
Post by pari
Może dalej?
Proszę bardzo: karta chip'owa, strefa niebespieczna i cafe au late -
wszystko zaobserwowane w ciągu kilku godzin w różnych miejscach publicznych
w Warszawie. Koniecznie przy tym należy podkreślić, że użytkownicy
ostatniego cudu (i jemu podobnych) podkreślają znajomość języków obcych i
obycie w świecie, akcentując ostanią sylabę każdego wyrazu, co daje w
efekcie napój zwany kafE latE. Wolałam nie próbować.

Kamila Pe.
Mirosław Zalewski
2012-05-29 20:59:12 UTC
wtorek, 29 maja 2012 22:41. Wielka mądrość na czytelników pl.hum.polszczyzna
Post by Kamila Perczak
Proszę bardzo: karta chip'owa
W jaki sposób należy to wymawiać i jaką funkcję ma w tej pisowni pełnić
apostrof?
--
Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
Mirosław Zalewski
Kamila Perczak
2012-05-30 20:48:29 UTC
Post by Kamila Perczak
Proszę bardzo: karta chip'owa
W jaki sposób należy to wymawiać i jaką funkcję ma w tej pisowni pełnić
apostrof?
O to należy pytać autora. Albo tego, kto wymyślił, że końcówki fleksyjne od
wyrazów obcych oddzielamy apostrofem.

Kamila Pe.
medea
2012-05-30 09:45:08 UTC
Post by Kamila Perczak
strefa niebespieczna
Powyższe zaobserwowane w piśmie, jak sądzę? Bo jeśli w mowie, to
wszystko jest tu w porządku.
Post by Kamila Perczak
[...]
To też zauważam bardzo często. A nawet - kiedy zaakcentuję normalnie z
włoska: kAfe lAtte - to mnie dyskretnie poprawiają. ;)

Ewa
Kamila Perczak
2012-05-30 20:49:43 UTC
Powyższe zaobserwowane w piśmie, jak sądzę? Bo jeśli w mowie, to wszystko
jest tu w porządku.
Gdyby to było w mowie, w ogóle bym tego nie zarejestrowała.
To też zauważam bardzo często. A nawet - kiedy zaakcentuję normalnie z
włoska: kAfe lAtte - to mnie dyskretnie poprawiają. ;)
W takiej sytuacji warto odpowiedzieć pytaniem: "W jakim to języku?"

Kamila Pe.
Bydlę
2012-05-31 07:02:09 UTC
On 2012-05-30 20:49:43 +0000, "Kamila Perczak"
Post by Kamila Perczak
Post by medea
To też zauważam bardzo często. A nawet - kiedy zaakcentuję normalnie z
włoska: kAfe lAtte - to mnie dyskretnie poprawiają. ;)
W takiej sytuacji warto odpowiedzieć pytaniem: "W jakim to języku?"
Fracusko-włoskim.
:)
Bydlę
Kamila Perczak
2012-05-31 21:06:40 UTC
On 2012-05-30 20:49:43 +0000, "Kamila Perczak"
Fracusko-włoskim.
:)
To by chyba sabaudzki wyszedł jako wypadkowa ;).

Kamila Pe.
Raf :-)
2012-06-19 19:06:55 UTC
Post by pari
najczęściej
Post by pari
17.Dziecom należy POMUŻ w nauce.
Ba, często nawet należy POMUSZ. Bo jak nie, to TE dziecko się obrazi.
Mam nadzieję, że chodzi Ci o „U", a nie o „Ż"

Forma „pomóż" (zamiast pomóc) jest regionalizmem, występującym
(przynajmniej według moich obserwacji) mniej więcej od Bielska-Białej do
Krynicy. Jak daleko na północ - nie wiem, w Wadowicach tak mówią prawie
wszyscy, w Krakowie - prawie nikt. Myślę, że granica przebiega mniej więcej
w okolicach Myślenic.

Przykłady:

Mogę Ci pomóż skosić trawnik.
Jacek miał pomóż Basi, ale nie przyszedł, i pomogła jej Ala.

Raf :-)

Jan45
2012-05-30 07:42:13 UTC
Ciekawi mnie, kiedy zaczęto tak poważnie traktować poprawność
językową. Czytając utwory literackie sprzed lat (wielu lat)
zauważyłem, że kiedyś tolerowano zmienność ortograficzną
i w ogóle językową jako coś normalnego. Granicę stanowiła
możność zrozumienia.

Może potrzeba ściślejszego przestrzegania norm, i w ogóle
ich ustalenia, ma związek z upowszechnieniem umiejętności
czytania? Widziałem tekst sprzed bodaj 150 lat, w którym
przestrzegano elity przed zgubnymi skutkami, jakie nieść
miało rozpowszechnienie tanich książek i umiejętności
czytania i pisania. Oczywiście złe miało być, że to służba
zyskała dostęp do szerokiej informacji.

Co do mnie, wolę czytać teksty trzymające się zasad i norm,
bo mi czytanie idzie wtedy szybciej. Tak samo jest z mową
wiązaną. Ale w mowie potocznej znoszę dość dobrze rozmaite
odchyłki.

Jan
Może dalej?
medea
2012-05-30 09:54:22 UTC
Post by Jan45
czytania? Widziałem tekst sprzed bodaj 150 lat, w którym
przestrzegano elity przed zgubnymi skutkami, jakie nieść
miało rozpowszechnienie tanich książek i umiejętności
czytania i pisania.
I to nadal aktualne. Dzisiaj szczególnie trzeba uważać na wszelkiego
typu publikacje dla dzieci. Wielu chyba się wydaje, że nie ma nic
prostszego od pisania książek dla dzieci, więc hulaj dusza. Pominę treść
a nawet styl, ale często się zdarzają zwykłe błędy gramatyczne. Ostatnio
zaimek "ów" wraca do łask, bo ludzie chyba myślą, że nobilituje ich
wypowiedzi, ewentualnie stylizuje na historyczne (w bajkach). Szkoda
tylko, że tak naprawdę go nie znają i wychodzą kwiatki typu "owy
szacunek", "owy dom".
Nie wspomnę już, że większość nauczycieli mojej córki nie potrafi
prawidłowo odmienić jej imienia i ciągle dostaje jakieś dyplomy
dedykowane "dla Maji".

2012-05-30 10:23:13 UTC
Post by medea
Nie wspomnę już, że większość nauczycieli mojej córki nie potrafi
prawidłowo odmienić jej imienia i ciągle dostaje jakieś dyplomy
dedykowane "dla Maji".
Powinna przestać się aż tak starać, wtedy problem dyplomów sam się
rozwiąże.
medea
2012-05-30 19:58:23 UTC
Post by medea
Nie wspomnę już, że większość nauczycieli mojej córki nie potrafi
prawidłowo odmienić jej imienia i ciągle dostaje jakieś dyplomy
dedykowane "dla Maji".
Powinna przestać się aż tak starać
Z wiekiem samo przejdzie.

Ewa
Bydlę
2012-05-30 16:03:20 UTC
Post by medea
Nie wspomnę już, że większość nauczycieli mojej córki nie potrafi
prawidłowo odmienić jej imienia i ciągle dostaje jakieś dyplomy
dedykowane "dla Maji".
Czyli prawidłowo. Chemja, Maja, Marja...
;-)
Bydlę
Jan45
2012-05-30 17:44:38 UTC
[...]
Z tym, że dzisiaj są inne proporcje państwa i służby.
Demokratyzacja wieku XX oznacza zmniejszenie różnic
pomiędzy tymi grupami społecznymi. A w takiej sytuacji
nie da się w sposób prosty oduczyć służby czytania i pisania.
To poniekąd nieodwracalne. Wymagałoby to lat pracy, ale
pomysły i próby są. Na przykład akcja obniżania poziomu szkół
polskich wszystkich szczebli. Poziom spadł dramatycznie,
i to w ciągu tylko 10 lat.

A poza tym - tak samo, jak w przypadku masowości każdego
innego zjawiska społecznego, używanie języka musi być
zróżnicowane. Jedyny sposób na zachowanie wzorców ogólno-
narodowych to telewizja. Niechlujstwo językowe tego medium
sprawia, że wzorzec jest niezbyt przyjemny (dla estetów),
ale jest. I nie ma co protestować, bo celem tej jednolitości
jest wypracowanie języka propagandy wyborczej, tak by
masy wiedziały, na kogo zagłosować. Oglądalność i słuchalność,
to się liczy. A że obraz silniej przemawia niż słowo,
wynik musi być przewidywalny.

Jan