Przecinek przed "lecz"?
ffiona
2010-07-04 10:37:22 UTC
Czy przed spójnikiem "lecz" stawia się przecinek?
Pozdr.
A.
Mirosław Zalewski
2010-07-04 10:47:36 UTC
lipiec roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 04. Wielka mądrość na
Post by ffiona
Czy przed spójnikiem "lecz" stawia się przecinek?
Pozdr.
A.
Np. w narracji:
„... nasi bohaterowie zmęczeni posnęli w swoich łóżkach. Lecz to był
dopiero początek ich przygody...”
zdecydowanie nie.
--
Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
Mirosław Zalewski
ffiona
2010-07-04 10:53:06 UTC
Post by Mirosław Zalewski
[...]
To są dwa zdania ( i nie ma tam przecinka, tylko kropka). Mi chodzi o jedno
zdanie złożone typu: "Ludzie potykają się nie o góry(,) lecz o kretowiska"
Pozdr.
A.
Marek Włodarz
2010-07-04 12:37:21 UTC
Post by ffiona
[...]
W zasadzie zawsze, bo "lecz" oznacza przeciwstawienie. Nie umiem jakoś
wymyślić przykładu, gdzie tego przecinka miałoby nie być...

Pozdrawiam,
Marek W.
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Stefan Sokolowski
2010-07-04 14:10:46 UTC
Post by Marek Włodarz
W zasadzie zawsze, bo "lecz" oznacza przeciwstawienie. Nie umiem jakoś
wymyślić przykładu, gdzie tego przecinka miałoby nie być...
W typowym bluzgu internetowym
,,Ty się lecz na nogi, bo na głowę już za późno''
nie ma miejsca na przecinek przed ,,lecz''. No tak, ale to jest inny
,,lecz''...

A przeszedłszy do adremu: przecinków nie stawia się ,,przed'' tylko
,,między''. Na przykład między dwoma zdaniami podrzędnymi w zdaniu
złożonym. Ale nie tylko.

Każda formułka, dotycząca przecinka i opierająca się o wystąpienie
pojedynczego słowa, będzie wadliwa. Żadne słowo nie ma wmontowanego z
przodu na stałe przecinka; dla ,,lecz'' wadliwość takiej formułki
przekonująco wykazał Mirek.

Żadne słowo, może z wyjątkiem spójnika ,,i'': on ma ten przecinek już
wmontowany na stałe i właśnie dlatego nie ma po co go pisać.

- Stefan
--
Stefan Sokolowski, Gdansk
http://inf.ug.edu.pl/~stefan
Jarosław Sokołowski
2010-07-04 14:36:44 UTC
Post by Stefan Sokolowski
Żadne słowo, może z wyjątkiem spójnika ,,i'': on ma ten przecinek już
wmontowany na stałe i właśnie dlatego nie ma po co go pisać.
Ale tam jest wmontowany przecinek jednofunkcyjny, który w pewnych
sytuacjach nie wystarcza. Choćby w takich konstrukcjach:

1. "Był zadowolony, i to nawet bardzo, że..."

2. "i to, i tamto, i śamto"
Raf :-)
2010-07-09 15:19:36 UTC
2. "i to, i tamto, i śamto"
Stokrotka "żądzi"!

Ja jednak napiszę: siamto.

Raf :-)
Marek Migurski
2010-07-05 15:50:09 UTC
Post by ffiona
Czy przed spójnikiem "lecz" stawia się przecinek?
Pozdr.
A.
Ja też nigdy nie jestem pewiem, ale mam dobry i niezbyt star słownik
ortograficzny, a tam stoi: "rozdziela się przecinkiem m.in.: <Zdania złożone
współ.rzędne połączone spójnikami: a, ale, czyli, dlaczego, jednak, przeto,
więc, zatem, np. Padał deszacz, a świeciło słońce. itd. Nie jest wprawdzie
wymieniony spójnik "lecz", ale jest on równoznaczny ze spójnikiem "ale"

Pozdrawiam

Marek
Horatio Valor
2010-09-07 22:52:12 UTC
Post by ffiona
Czy przed spójnikiem "lecz" stawia się przecinek?
Tak, jako przykład niech posłuży zdanie "Lekarzu, lecz się sam!" ("Medice,
cura te ipsum!")

CBDO, dziękuję.

HV