oraz że - przecinek?
zuza
2011-02-27 20:03:30 UTC
Witam.

Mam mały problem z przecinkami... Wiem, że generalnie przed oraz się
przecinków nie stawia.

Ale co z taką konstrukcją:

Zaplanowałam, że pójdę do kina i na lody oraz że kupię sobie książkę.

Zdanie bez sensu, ale chodzi mi o przecinek w jego drugiej części. Bo chyba
powinien być. Ja intuicyjnie bym postawiła przed oraz... A jakby zdanie
było takie:

Zalanowałam że kupię książkę i że pójdę na lody.

To przecinek przed i? Jakoś dziwnie...

Proszę o wskazówki...
dK
2011-02-28 12:42:21 UTC
Post by zuza
[...]
To powtórzone "że" jest bardziej dziwne niż przecinek przed tym "że" :)
Nie lepiej "Zaplanować sobie, że kupimy książkę i pójdziemy na lody?"

dK
Tomasz Minkiewicz
2011-02-28 13:40:09 UTC
Post by dK
Post by zuza
[...]
Nie lepiej, bo co innego znaczy. Bez drugiego „że” nie ma związku
„zaplanowałam” z „kupię książkę” (przy okazji zdanie robi się jeszcze
bardziej bez sensu, ale to osobna sprawa).

Ja bym nie stawiał ani przed „oraz”, ani przed drugim „że” (w drugim
zdaniu przed pierwszym „że” jak najbardziej bym wstawił). I nawet nie
chce mi się zastanawiać, co normy i zasady o tym twierdzą – lepsze
pominięcie przecinka, niż tekst co chwilę przecinkami porozrywany.
Taki nadmiernie poprzecinkowany fatalnie się czyta.
Tomasz Minkiewicz <***@gmail.com>
dK

dK
Krystian Zaczyk
2011-02-28 23:46:59 UTC
Post by dK
Post by Tomasz Minkiewicz
Post by dK
[...]
Przedmówca zapewne miał na myśli możliwy brak związku zaplanowania
z pójściem na lody (omyłkowo napisał o kupnie książki). Zdanie bez drugiego
"że", czyli "Zaplanowałam, że pójdę do kina i na lody oraz kupię sobie książkę"
może byc rozumiane analogicznie do "Powiedziałem, że mam grypę
i poszedłem do domu", a nie jak "Powiedziałem, że mam grypę i że poszedłem
do domu".

Krystian
Marcin 'Qrczak' Kowalczyk
2011-02-28 18:14:32 UTC
Post by zuza
Zaplanowałam, że pójdę do kina i na lody oraz że kupię sobie książkę.
Zdanie bez sensu, ale chodzi mi o przecinek w jego drugiej części. Bo chyba
powinien być.
Owszem, powinien być między "lody" a "oraz".
http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629773

Nie słuchaj wcześniejszych dwóch wypowiedzi w tym wątku.
dK
2011-02-28 19:43:01 UTC
Post by zuza
[...]

===========
A co sie czepiasz mojej?

dK
dK
2011-02-28 19:57:10 UTC
Post by zuza
[...]

A jeszcze wrócę do meritum! Oczywiście, że nie masz racji i nie pomoże nawet
podpieranie się przez Ciebie so.pwn -em.
Jeśli już musisz użyć "oraz że", co mnie osobiście się nie podoba, to nie
stawiasz żadnego przecinka.

dK
Artur Jachacy
2011-02-28 21:12:46 UTC
<http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629789>

A.
Marcin 'Qrczak' Kowalczyk
2011-03-01 08:00:39 UTC
Post by Artur Jachacy
Zaplanowa am, e p jd do kina i na lody oraz e kupi sobie ksi k .
Zdanie bez sensu, ale chodzi mi o przecinek w jego drugiej cz ci. Bo
chyba powinien by .
Owszem, powinien by mi dzy "lody" a "oraz".
http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629773
Nie s uchaj wcze niejszych dw ch wypowiedzi w tym w tku.
<http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629789>
Przepraszam, przyznaję się do błędu.

Krystian Zaczyk
2011-02-28 21:39:50 UTC
[...]