wino
w***@wp.pl
2015-02-06 23:45:24 UTC
jak określa się po polsku osobę lubiącą pić wino.

Jedyne co mi przychodzi do głowy to miłośnik wina.
Pozdrawiam
Marcin
Eneuel Leszek Ciszewski
2015-02-10 08:43:28 UTC
: <***@wp.pl> bdb8f9ff-5c6b-480c-9ed2-***@googlegroups.com

: jak określa się po polsku osobę lubiącą pić wino.

: Jedyne co mi przychodzi do głowy to miłośnik wina.

smakosz win?
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
w***@wp.pl
2015-02-10 20:54:43 UTC
szukam czegoś bardziej potocznego, coś jak piwosz
Jarosław Sokołowski
2015-02-10 21:15:23 UTC
Post by w***@wp.pl
[...]
Może trzeba zacząć od pytania, czy tacy ludzie w ogóle istnieją.
Nie że nikt wina pić nie lubi. Ja lubię. Ludzie czasem zgromadzą
się w jednym miejscu, a za hasło do spotkania biorą: a teraz pić
będziemy piwo. Nie dzieje się tak, że oni tam tylko piją. Mogą też
rozmawiać. Nie tylko o tym, jaki ser do piwa dobry. To są *piwosze*.

Gdy trafi gdzieś jeden *winiarz* na drugiego, to prowadzi kompana do
swojej piwnicy, tam wspólnie oglądają butelki, patrzą pod światło,
czytają etykietki, rozprawiają o tym, który rok był dobry, a gdzie
deszcze zaszkodziły zbiorom. Wymienią też uwagi, że to wino znakomicie
pasuje do pieczonej gęsi, a tamto zaś ostatnio świetne było przy
krewetkach.

"Osoba lubiąca wino" i "osoba lubiąca pić wino", to nie to samo.
Ta różnica może sprawiać, że pytanie w formie takiej, jak zostało
postawione, może mieć sensu mało.

Jarek

PS
Na wódke też się ludzie umawiają.
--
Gdy sobie piwko golnę z rana w barze "Smakosz",
To słowa lubię wolne i tonację takąż!
Eneuel Leszek Ciszewski
2015-02-11 04:01:22 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
[...]
piwnica -- piwo

Nie bez powodu te słowa są podobne. :)
[...]
Nawet funkcjonuje coś takiego jak 'koneser win' czy 'koneser wina'.
[...]
Jest i 'smakosz', i 'piwosz', ale winosza raczej nie ma.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
Jakub A. Krzewicki
ЗНАНИЕ
Konspirator
2015-02-11 03:19:13 UTC
Post by w***@wp.pl
Witam,
jak określa się po polsku osobę lubiącą pić wino.
Jedyne co mi przychodzi do głowy to miłośnik wina.
Lub koneser.

A taki już w ogóle, co i sam zrobi doskonałe i wiedzę posiada, może się
nazywać "enologiem".

Pospolitego, będącego w regularnym użyciu, nie ma. Tak jak (chyba) nie
ma na koneserów whisky czy czystej. ;)
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻
w***@wp.pl
2015-02-11 03:38:41 UTC
Post by Konspirator
Post by w***@wp.pl
Witam,
[...]
na takie starocie trafiłem jeszcze

http://pl.wikisource.org/wiki/M._Arcta_S%C5%82ownik_Staropolski/Winopijca
Eneuel Leszek Ciszewski
2015-02-11 04:07:21 UTC
<***@wp.pl> f9fabbbd-960b-4962-a241-***@googlegroups.com

: na takie starocie trafiłem jeszcze

: http://pl.wikisource.org/wiki/M._Arcta_S%C5%82ownik_Staropolski/Winopijca

Skoro starocie...

http://sjp.pl/op%F3j

opój

1. wychodzące z użycia: człowiek nadużywający alkoholu; alkoholik,
bibosz, moczygęba, moczymorda, ochlajtus, ochlaptus, ochlapus,
opijus, opilca, opilec, pijaczek, pijaczyna, pijaczysko, pijak,
pijanica, pijus;
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
Konspirator
2015-02-11 04:34:15 UTC
Post by w***@wp.pl
na takie starocie trafiłem jeszcze
http://pl.wikisource.org/wiki/M._Arcta_S%C5%82ownik_Staropolski/Winopijca
No i można by napisać "winożłop", bo chociaż w słownikach nie występuje,
google to znajduje, a w Korpusie Języka Polskiego PWN pojawia się
"piwożłop".
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻
w***@wp.pl
2015-02-11 04:42:09 UTC
winopijca
http://blog.design-due.com/pisanie-o-winie-cz-2/
Beno
2015-02-11 09:59:13 UTC
Post by w***@wp.pl
winopijca
Nie wiem dlaczego (moze tylko brzmieniowo), ale winopijca kojarzy mi sie z
koniojebca,a to chyba przyjemnosci na zupelnie innych poziomach.

A tak na serio, to moze neologizm typu bachanalista?

Beno
FEniks
2015-02-11 10:04:26 UTC
Post by Beno
Post by w***@wp.pl
[...]
To może lepiej dionizjusz. Brzmi bardziej swojsko. ;)

Ewa
Eneuel Leszek Ciszewski
2015-02-11 04:04:47 UTC
Post by Konspirator
Lub koneser.
Ale koneser wina nie pije, a jedynie próbuje. :)
(i pluje; jeśli nie pluje -- szybko rzyga)
Żaden rozsądny koneser nie pije wina podczas
degustacji. Picie w takich okolicznościach
kończy się niechybnie rzyganiem -- jak pacierz
zazwyczaj kończy się słowem 'amen'.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
Konspirator
2015-02-11 04:23:05 UTC
Post by Eneuel Leszek Ciszewski
Ale koneser wina nie pije, a jedynie próbuje. :)
(i pluje; jeśli nie pluje -- szybko rzyga)
Żaden rozsądny koneser nie pije wina podczas
degustacji.
Hehe, za SJP PWN:

koneser – wytrawny znawca i miłośnik rzeczy w dobrym gatunku

degustacja – próbowanie i smakowanie potraw i napojów; też: ocena
jakości artykułów żywnościowych dokonywana przez specjalistów na
podstawie smaku tych artykułów
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻
Eneuel Leszek Ciszewski
2015-02-12 02:26:51 UTC
[...]
Jeśli tymi definicjami chciałeś coś przekazać -- nie zrozumiałem
Twej wypowiedzi. Picie to połykanie, nie zaś smakowanie. Podczas
degustacji -- wino nie jest połykane, lecz wypluwane.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
Konspirator
2015-02-12 05:51:55 UTC
[...]
I popełniłeś błąd.

Pomyliłeś z kiperem/degustatorem.

Koneser może wychylać kieliszek wina z połykiem. :)

Zapewne wypija go mniej niż piwosz piwa, ale jednak wypija.

I przykład w postaci "konesera (miłośnika i znawcy) starych filmów".

Czy taka osoba ogląda tylko trailer?

A może trailer i pierwsze 15 minut właściwego filmu?

A gdy film nie ma trailera?

Może 5 z początkowych scen, 5 z środka i 5 minut zakończenia?
╯(⌐■_■)╯ ︵ ┻━┻
Eneuel Leszek Ciszewski
2015-02-12 10:31:00 UTC
Post by Konspirator
Post by Eneuel Leszek Ciszewski
Ale koneser wina nie pije, a jedynie próbuje.
I popełniłeś błąd.
Pomyliłeś z kiperem/degustatorem.
Nie znam słowa 'kiper', zatem i nie pomyliłem. :)
Post by Konspirator
Koneser może wychylać kieliszek wina z połykiem. :)
Może -- każdy może.
Ja jestem niemal abstynentem (ostatni raz piłem alkohol
jesienią 2008 roku) co nie znaczy, że ja nie mogę wypić.
Post by Konspirator
[...]
Tego nie wiem.

-=-

Degustacja wina zazwyczaj nie zawiera picia wina.
Aby poznać film -- raczej trzeba obejrzeć ów film w całości.
Nie trzeba połykać wina, aby poznać smak tego wina.
--
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'