Odmiana nazwy miejscowości
Jan45
2013-12-04 09:19:36 UTC
Spaliła się stara piękna leśniczówka w Jarzynnym Krzu.
Taka malutka miejscowość na granicy Mazowsza, Mazur
i Kurpiów. Miejscowi tak to właśnie odmieniają, jak
napisałem. W mianowniku to jest Jarzynny Kierz.
A prasa donosi, że jednak pożar był w Jarzynnym Kierzu.
Czy słusznie mnie to razi? Czy mo0żna i tak, i tak?

Jan
Jarosław Sokołowski
2013-12-04 13:25:06 UTC
Post by Jan45
[...]
Razi pewnie słusznie i gniew słuszny wywołuje. Miejscowi
zawsze mają rację. Wsparcie mają w urzędowym spisie nazw
miejscowych wraz z ich odmianą. Niespiesznie można tam
zajrzeć, gdy się nie pali. Co innego w sytuacji nagłej --
niewiedzę prasy trzeba usprawiedliwiać pośpiechem właśnie.
Rzeczą miejscowych jest, by w takich sytuacjach wiedzę
upowszechniać, byśmy my, postronni, sobie zapamiętali.

Zapytam więc, czy mówicie tam "w Krzu" czy "we Krzu"? Z tego
co pamiętam, nazwa miasta "Ełk" wywodzi się właśnie z takiego
deklinacyjnego zniekształcenia. Mówiono "we Łku", z czego
można wywodzić, że w mianowinku powinno być "Łk", "Łek" lub
podobnie. Co zresztą zdaje się jakieś stare zapisy potwierdzają.
No i z "we Łku" zrobiło się "w Ełku".
--
Jarek