"bez" = "przez"
MS
2011-01-21 20:36:39 UTC

Najstarszej daty, niektórzy ludzie mnie znani na płd Podlasiu lub na
płn. Lubelszczyźnie, mówią zamiast "przez" to "bez", np.: "szedłem bez
drogę" , "skoczyć bez płot" itd...

Czy to jest regionalizm? Czy można to usłyszeć w innych regionach Polski?

MS
Jarosław Sokołowski
2011-01-21 20:56:40 UTC
Post by MS
[...]
Regionalizm, słyszany też dalej na południe od wymienionych regionów --
choćby we wschodniej części Podkarpacia. W dodatku wraz z wicewersem
-- "idę przez czapki bez most".
Silinde Ringëril
2011-01-21 22:37:40 UTC
Post by MS
[...]
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
"Bez zielone jare zytko woda ciece"

SR
--
http://qck.pl/Rc
"Planned Parenthood proponuje „doskonały” pomysł na gwiazdkowy prezent.
********Caeterum lewactwo delendum esse censeo.********
MM
2011-02-11 18:53:03 UTC
W ogóle jest to gwarowe. Nawet wyśmiewano się z tego mówiąc "lazł bez płot
przez czopki..." Ale na Śląsku jest miejsce, które nazywa się Przezchlebie,
a niektórzy mówią Bezchlebie. Podobnie jest ze słowami przynajmniej i
bynajmniej. Np. w cieszyńskim mówią bynajmniej zamiast przynajmniej...

MS
maciek
2011-02-23 12:11:05 UTC
Post by MS
Witam
[...]
Bardzo częste na Śląsku.
Tak samo wdzięczne, jak słynne "bynajmniej".
--
Dzieci zaczynają w końcu myśleć, że Bóg jest kręgowcem w gazowym stanie
skupienia. - A. Einstein
[http://maciejochocki.blogspot.com]
piotrpanek
2011-03-09 08:32:44 UTC
Post by MS
Witam
[...]
Klemensiewicz podaje, że ta zamiana występowała już tekstach sądowych z
któregośnastego wieku (nie pamiętam szczegółów, ale jakieś pogranicze
średniowiecza i renesansu chyba), gdzie zapisywano dosłowną mowę
podsądnych, a nie łacinę czy język Kochanowskich i Górnickich.

pzdr
panek
Krystian Zaczyk
2011-03-12 11:09:20 UTC
Najstarszej daty, niektórzy ludzie mnie znani na płd Podlasiu lub na płn.
Lubelszczyźnie, mówią zamiast "przez" to "bez", np.: "szedłem bez drogę" , "skoczyć
bez płot" itd...
Rzekł bez ogródek, że wszedł bez ogródek.

Krystian