Suknia cytata w "Balladynie"
p***@browar.pl
2004-11-22 15:26:58 UTC
W "Balladynie" Słowackiego dwukrotnie użyty jest zwrot
"suknia cycata" w odniesieniu do damskiego stroju.
Sprawdziłem na googlach i pokazało mi 14300 adresów
odpowiadajacych zapytaniu. Po przebiciu się przez pierwsze
200 odpuściłem sobie.
Może ktoś wie co oznacza "cycatość" sukni? Jakie jest
pochodzenie tego określenia?

Piotr
Hanna Burdon
2004-11-22 18:03:57 UTC
Post by p***@browar.pl
[...]
Ja nie wiem, ale wg SJP
cyc
<tkanina bawełniana, drukowana w barwne wzory, pochodząca ze Wschodu,
używana w Polsce w XVII-XVIII w.>
Suknia z cycu.
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=8217

Hania
BasiaBjk
2004-11-22 18:24:05 UTC
Post by p***@browar.pl
Może ktoś wie co oznacza "cycatość" sukni? Jakie jest
pochodzenie tego określenia?
To znaczy suknia bawełniana.
"Cyc, spolszczenie wyrazu holenderskiego sits, tkanina bawełniana biała
lub kolorowa, zwana obecnie perkalem, w końcu XVIII wieku pod nazwą cycu
weszła w powszechne użycie na spódnice i suknie kobiece, firanki i
pokrycie mebli."
(Wg Zygmunta Glogera "Encyklopedii staropolskiej ilustrowanej", wyd.
1900-1903 r.)
pa, Basia
p***@browar.pl
2004-11-22 19:10:35 UTC
Pięknie dziękuję wszystkim za wyjaśnienia.

Piotr
Micha³ Maciejewski
2004-11-24 02:47:07 UTC
Wybaczcie, proszę, ale cycata suknia kojarzy się jednoznacznie :)
W "Balladynie" jest suknia cycowa.
Poza tym wszystko się zgadza.
pozdrawiam
p***@browar.pl
2004-11-28 13:30:05 UTC
Post by Micha³ Maciejewski
Wybaczcie, proszę, ale cycata suknia kojarzy się jednoznacznie :)
W "Balladynie" jest suknia cycowa.
Poza tym wszystko się zgadza.
pozdrawiam
Prawda, sprawdziłem i suknia w "Balladynie" jest "cycowa".
Ponieważ jednak głodnemu chleb na myśli, spytałem o suknię
"cycatą". Teraz już będę pamiętał o tej drobnej różnicy.

Piotr
AdamS
2004-11-28 15:43:39 UTC
Post by p***@browar.pl
Post by Micha³ Maciejewski
[...]
O ile mnie pamięć nie myli, także w "Ogniem i mieczem" jest wzmianka o sukni "z
żółtego cycu", a może "z żółtych cyców"? Będę musiał sprawdzić.
Post by p***@browar.pl
Ponieważ jednak głodnemu chleb na myśli, spytałem o suknię
"cycatą". Teraz już będę pamiętał o tej drobnej różnicy.
:-)))
Wydaje mi się, że żartobliwie można również powiedzieć, że suknia jest cycata.
Ale to by już znaczyło "uszyta na panią o obfitym biuście" :-)

AdamS
Maciek
2004-11-29 10:29:47 UTC
Post by AdamS
Post by p***@browar.pl
Post by Micha³ Maciejewski
[...]
Moze to nie dokładnie "to", ale...
http://www.szukacz.pl/szukaj.aspx?q=%22ogniem+i+mieczem%22+cyc%2A

Maciek
AdamS
2004-11-29 11:12:42 UTC
Post by Maciek
Post by AdamS
[...]
O, toś mnie Waćpan uradował, żem nie do cna jeszcze sklerozą zjedzon! :-)
A że cyc kniahini był spłowiały, nie pożółkły, to jednak dla kniahini różnica
istotna :-)

Pozdrawiam
AdamS
Maciek
2004-11-29 11:41:06 UTC
Post by AdamS
Post by Maciek
Post by AdamS
[...]
(...)
A że cyc kniahini był spłowiały, nie pożółkły,
to jednak dla kniahini różnica istotna :-)
Formalnie istotna, jednakże biorąc rzecz
nieco ogólniej - tak źle, i tak niedobrze... ;)

Maciek
AdamS
2004-11-30 20:25:50 UTC
Post by Maciek
Post by AdamS
(...)
A że cyc kniahini był spłowiały, nie pożółkły,
to jednak dla kniahini różnica istotna :-)
Formalnie istotna, jednakże biorąc rzecz
nieco ogólniej - tak źle, i tak niedobrze...  ;)
Oj, niedobrze, panowie, niedobrze...
Hej, szable w dłoń! :-)

Pozdrowienia z Wrocławia
AdamS