Słownik staropolski?
Bukary
2004-02-01 20:24:23 UTC
Drodzy grupowicze, czy istnieje gdzieś w Sieci coś w rodzaju słownika
staropolskiego? Przypuszczam, że nie... ale zawsze warto zapytać.

Chciałbym np. dowiedzieć się, jaki był (i czy w ogóle był) staropolski
odpowiednik dzisiejszych słów: rzeczywistość, realność. Interesują mnie też
słowa: prawda, naiwność i wiele, wiele innych...

I czy w ogóle istnieje tego rodzaju słownik (książka)? Wiem, że istnieją
"słowniki" poszczególnych pisarzy, ale czy istnieje słownik "ogólny"?

Bukary
l***@poczta.onet.pl
2004-02-01 20:39:32 UTC
[...]
Istnieje słownik staropolszczyzny. Jest to ogromne dzieło ma chyba z
dziesięc tomów. Nie jestem pewien. Ale pamiętam go na pólce w czytelni
wydziałowej. A sieci? Nie mam pojęcia.
Lezer
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.hum.polszczyzna
Bukary
2004-02-01 21:37:26 UTC
Post by Bukary
[...]
Dzięki za odpowiedź.
Jedynym wyjściem będzie zapewne polowanie na tego białego kruka w
antykwariatach... :)

Bukary
q***@poczta.onet.pl
2004-02-13 14:31:09 UTC
witam!

ale jest tu mowa chyba tylko o słowianku polszczyzny XVI-wieczej
???

w warszawie niektóre tomy bywają w hali na koszykach za kilka złotych.

pozdro qkiel
Belisso
2004-02-02 09:09:39 UTC
W "realu" oczywiście, że tak:
- "Słownik staropolski" pod redakcją Stanisława Urbańczyka (wyd. PAN),
obejmuje słownictwo od czasów najdawniejszych do końca XV wieku; do 1995
ukazało się 11 tomów; edycja nie jest jeszcze ukończona
- "Słownik polszczyzny XVI wieku", Wrocław 1966-1995, wedle tytułu:
słownictwo i frazeologia z lat 1501-1600; dotychczas wyszły 23 tomy, co nie
stanowi jeszcze całości,
- z tych dawniejszych: "Słownik prasłowiański" - próba arcytrudnej
rekonstrukcji słownictwa prasłowiańskiego z okresu VII-VIII w.; prace nad
nim zainicjował w latach 50. Tadeusz Lehr Spławiński, dotychczas ukazało się
6 tomów.

Co się tyczy sieci, to są takie różne różności:
http://www.staropolska.gimnazjum.com.pl/slownik/
http://www.zabytki.pl/ (trochę słownictwa dot. zabytków)
więcej nie znam...

pozdrawiam
janek
Bukary
Bukary
2004-02-02 12:24:06 UTC
Post by Belisso
[...]
Dziękuję za wyczerpujące informacje!

Bukary
dialektolog
2004-02-03 19:24:13 UTC
Post by Bukary
[...]
Myślę, że słowo prawda istniało, zanim powiedziano, że jest język polski.
Naiwność jest nowsza.
Podstawowe słownictwo jest dość trwałe.
Jedynym znanym mi słownikiem, w którym istnieje część nowopolsko-staropolska
jest jednotomowy, ale obszerny słownik Stefana Reczka: S. Reczek, Podręczny
słowik dawnej polszczyzny (chyba z 1966 r.).

A poza tym rzeczywiście na www.staropolska.pl wiele wiedzą, a w dodatku mają
bezpośredni kontakt z Uczonymi z Instytutu Języka Polskiego PAN w Krakowie,
gdzie właśnie ukończono "Słownik staropolski" - ten olbrzymi, pomnikowy, z
wyrazami zapisanymi przed r. 1500.

Pozdrowienia

dialektolog
d***@gmail.com