Sortowanie według czy po
Michał Lankosz
2013-03-07 07:11:06 UTC
W Internecie często widzę 'sortowanie po [nazwie]' i 'wyszukiwanie po
[cenie]' chociaż kiedyś ktoś mądry wbijał mi 'sortowanie według',
'wyszukiwanie według'.
Która z form jest poprawna, bo już pewien nie jestem.
Michał
Bydlę
2013-03-07 14:48:01 UTC
Post by Michał Lankosz
[...]
I żadnego pytania?
;>

Zawsze można sortować po południu, po obiedzie czy po łebkach.
Według ustalonych cech...
Bydlę
Michał Lankosz
2013-03-07 17:47:54 UTC
Post by Bydlę
Post by Michał Lankosz
[...]
Racja, moje zaniedbanie.
Post by Bydlę
Zawsze można sortować po południu, po obiedzie czy po łebkach.
Według ustalonych cech...
Dzisiaj rano zaatakował mnie obrazek sklepu, w którym nareszcie jest
możliwość sortowania produktów po... tfu! według ceny:
Ostatnimi czasy co krok spotykam się w Internecie z określeniem
sortowanie po cenie, po nazwie itp. Tak często to widzę, że zacząłem się
zastanawiać nad poprawnością tej formy szczególnie, że język polski nie
jest moją silną stroną.
Dziękuję za odpowiedź.
Michał
Bydlę
2013-03-10 14:17:50 UTC
Post by Michał Lankosz
Ostatnimi czasy co krok spotykam się w Internecie z określeniem
sortowanie po cenie, po nazwie itp. Tak często to widzę, że zacząłem
się zastanawiać nad poprawnością tej formy...
Czyli wszystko działa u Ciebie prawidłowo - każdy, kto ma do czynienia
z tekstami publikowanymi w Sieci, ma prawo przestać wierzyć w to, czego
się w szkołach nauczył - efekt skali dostępu.
Bydlę
Michał Lankosz
2013-03-08 09:10:04 UTC
Dostałem odpowiedź ze sklepu:
"uzylismy zwrotu 'po cenie' swiadomie, zdajac sobie sprawe ze nie jest
to do konca poprawne z punktu widzenia gramatyki,
ale zdecydowal o tym fakt, ze jest to najczesciej uzywane sformulowanie
do okreslenia takiej opercji".

Nie jest do końca poprawne, czyli trochę jednak jest poprawne?
Michał
Bydlę
2013-03-10 14:31:50 UTC
Post by Michał Lankosz
[...]
Na tej samej zasadzie w mediach pojawia się diva przy pseudonimie Czesi
Cieślak, a np. w mowie potocznej już nikt niczego nie ma, tylko posiada.

(dobrze opisuje to eksperyment z szympansami, choć kiedyś służył za
wyjaśnienie, dlaczego milicjanci i policjanci zachowują się tak, jak
się zachowują (i dlaczego tak samo pracują).
--
Bydlę