nie ujęte/ nieujęte
n***@wp.pl
2014-01-30 12:52:04 UTC

strasznie mnie interesuje to co dziś znalazłam....
Która wersja jest poprawna: nieujęte w kosztorysach czy nie ujęte w kosztorysach?
Czy ktoś mógłby mi pomóc?
I bardzo proszę o wyjaśnienie dlaczego jest tak, a nie inaczej ;)
Jarosław Sokołowski
2014-01-30 16:17:32 UTC
Post by n***@wp.pl
[...]
Łatwiej jest wyjaśnienić dlaczego, niż stwierdzić jak jest dobrze.

Od dnia 1 stycznia 1998 roku poprawnie jest "nieujęte" -- bo tak
trzy tygodnie wcześniej uchwaliła Wysoka Rada Od Języka (zasakakująco
krótki okres vacatio legis, inni reformatorzy postulują okres stuletni).

Ta sama uchwała stanowi, że o ile czyni się to "świadomie", to można
też napisać "nie ujęte". Ale tu już trzeba sobie samenu wyjaśniać
dlaczego tak, a nie inaczej. "Pozycje nie ujęte w kosztorysach, a jednak
umieszczone w fakturach" -- to jest jedno z możliwych wyjaśnień.

W interesie społeczeństwa | Z dniem drugiego października
I dla dobra ogólnego | Ma dekretem prawomocnym
Po wnikliwych konsultancjach | W trotuarach i chodnikach
Aż do szczebla związkowego | Być co druga płyta wyższa
Chiron
2014-01-30 16:27:12 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
Franc
2014-01-31 09:22:31 UTC
Post by n***@wp.pl
Witam,
[...]
Odpowiedź poszła :-)

Dodam od siebie, że w przypadku wątpliwości stosuję "prostacką" zasadę:
- jeżeli wątpliwy wyraz odpowiada na pytanie "jakie" to piszę razem.
JAKIE? nieujęte - i już.
--
Franc