Imiesłów czy przymiotnik?
Marek Włodarz
2012-03-18 21:33:36 UTC
Proszę się nie śmiać :>

Pojawił mi się w rozmowie ze znajomym problem, czy "podzielny" jest
imiesłowem przymiotnikowym biernym (od "podzielić"), czy przymiotnikiem...

Argument - imiesłowem jest "podzielony". "Podzielny" to jednak inne
znaczenie...

No to jak to w sumie jest?

Pozdrawiam,
Marek W.
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Jarosław Sokołowski
2012-03-18 21:49:17 UTC
Post by Marek Włodarz
[...]
Nigdy nie mogłem zrozumieć potrzeby dzielenia słów na przymiotniki
i imiesłowy (przymitnikowe). Dzielenia w sensie klas abstrakcji.
Dla mnie wszystkie te imiesłowy są przymiotnikami, a większość
przymiotników jest imiesłowem. Gdyby się za to zabrał jakis IPN,
to by się okazało, że wręcz każdy. Można się jedynie spierać, który
bardziej, a który mniej. Dla mnie "niebieski" jest bardziejszym
imiesłowem niż "czerwony". "Podzielny" jest gdzieś pomiędzy. Ale
ktoś może mieć inne zdanie.
Jarek
medea
2012-03-19 11:43:08 UTC
Post by Marek Włodarz
[...]
No właśnie - imiesłów przymiotnikowy od "podzielić" to "podzielony", a
nie "podzielny".
Post by Marek Włodarz
"Podzielny" to jednak inne
znaczenie...
No to jak to w sumie jest?
Jest przymiotnikiem, utworzonym przez dodanie do rdzenia wyrazu formantu
"-ny".

Czy "niedzielny" jest imiesłowem od "nie dzielić"? ;)

Ewa
Jarosław Sokołowski
2012-03-19 11:53:56 UTC
Post by medea
Czy "niedzielny" jest imiesłowem od "nie dzielić"? ;)
Jest przymiotnikiem będącym w opozycji do "dzielny".
Jarek
Krystian Zaczyk
2012-03-19 12:47:24 UTC
Jest przymiotnikiem, utworzonym przez dodanie do rdzenia wyrazu formantu "-ny".
Czy "niedzielny" jest imiesłowem od "nie dzielić"? ;)
A walny od walić, upalny od upalić, a upiorny od... upiorą? ;-)

Krystian
Jarosław Sokołowski
2012-03-19 13:08:36 UTC
Post by Krystian Zaczyk
Jest przymiotnikiem, utworzonym przez dodanie do rdzenia wyrazu formantu "-ny".
Czy "niedzielny" jest imiesłowem od "nie dzielić"? ;)
A walny od walić, upalny od upalić, a upiorny od... upiorą? ;-)
Rubryka "upiór dzienny" pojawiała się w czasach niegdysiejszych
w sprawozdawczości pralni miejskich. Upalny, palny, upał, palić,
wypalic itd, to po prostu rodzina oparta na tym samym rdzeniu. Ja
bym nie ryzykował arbitralnych stwierdzeń, co od czego pochodzi,
ale bezpośredni związek oczywiście jest. Tylko z tym waleniem mam
wątpliwości. Czy chodzi o walenie błękitne?
Jarek
Krystian Zaczyk
2012-03-19 15:10:14 UTC
Tylko z tym waleniem mam wątpliwości. Czy chodzi o walenie błękitne?
Białe. Zupełnie białe walenie.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bia%C5%82ucha

Krystian
PiotRek
2012-03-21 23:14:38 UTC
Post by Marek Włodarz
[...]
<dygresja>
"Zimny" to przymiotnik. A "gorący"? Imiesłów pochodzący od czasownika
"goreć" czy jednak też przymiotnik? Podobnie "wrzący".
</dygresja>

Moim zdaniem "podzielny" to przymiotnik (tak jak "palny", "łatwopalny",
"strawny" itp.)

Piotr