Pochodzenie "z głupia frant"
=Marcos=
2010-09-13 14:43:58 UTC
Czy ktoś mnie może nakierować na wytłumaczenie etymologii frazy "z głupia
frant"? Szczególnie ten frant mnie fascynuje.
--
Marcos
marek [AT] microstock . pl

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze
Krystian Zaczyk
2010-09-13 15:11:47 UTC
Czy ktoś mnie może nakierować na wytłumaczenie etymologii frazy "z głupia frant"?
Szczególnie ten frant mnie fascynuje.
Dosłownie "z głupiego spryciarz". "Frant" to dawniej spryciarz, psotnik, figlarz,
a słowo głupi odmieniało się rzeczownikowo (kogo? głupia, komu? głupiu, z kim?
z głupiem itd).

Krystian
MartaMaria
2010-09-16 10:31:15 UTC
Post by Krystian Zaczyk
[...]
Podobno ten "frant" " to skrót od czeskiej wersji Sowizdrzała, który
nazywał się Franta - a u nas przyjął się w wersji skróconej...?
MartaMaria
Micha³ Stanis³aw
2010-09-13 15:46:49 UTC
Post by =Marcos=
[...]
Szanowna Pani, Panie,

Znajdzie Pan, Pani w słowniku zwiazków frazeologicznych !
"Słownik zwiazków frazeologicznych"
Wojciech Rzehak, Marzena Paw, Marcin Wawrzecki

Pozdrawiam
michał
k***@o2.pl
2013-09-05 20:53:40 UTC
Post by =Marcos=
[...]
Panie Marku, myślę, że tutaj jest przejrzyście opisana etymologia:
http://www.sciaga.pl/slowniki-tematyczne/14170/z-glupia-frant/

Czyli chodzi o przypadek, kiedy opisujemy postawę, która wydawała się głupia, a w rzeczywistości chodzi o "udawanie, że się nic nie wie...".

Swoją drogą... jakże często popularna, kiedy ktoś coś nabroi... Sam się przyznaję, że czasem taką postawę praktykuję...