Audyt, audit
Feahisim
2012-03-06 17:18:56 UTC
Sądziłem, że opisana w popularnej Wikipedii wersja jest aktualna; PKN coś
niewłaściwie przetłumaczył, wprowadził do obiegu pojęcie audit, dziesięć lat
temu RJP wystąpiła z wyjaśnieniem, że audit to jednak nadal audyt a PKN
swoje.
Tak w skrócie.

Jednak dzisiaj zdarzyło mi się być uczestnikiem spotkania, podczas którego
Pani dyrektor wspomniała, że naszą firmę czekają w nieodległej przyszłości
audity po czym wyraźnie zaznaczyła, że chodzi o coś innego niż audyty ale
nie powiedziała precyzyjnie na czym polega różnica (lub przegapiłem to
wyjaśnienie bo jeszcze mi w uszach zgrzytały te audity).

Czy obecnie te dwa różne słowa naprawdę oznaczają coś innego, inne
procedury, inne mechanizmy?
Proszę o podpowiedzi.

Feah
Baranek
2012-03-06 18:21:40 UTC
Post by Feahisim
[...]
Dawno nie rozmawiałem z żadnym specjalistą od systemów jakości, więc nie
wiem jak bardzo kochają dziś potworka zwanego auditem. Moje doświadczenie
mówi, że to właśnie oni chcieli się odróżniać i lansowali takie właśnie
łamanie sobie języka. Później słyszałem i czytałem kilka razy
"jakościowców" nawróconych na audyt, ale ortodoksi dawno temu zarażeni
przez jakiegoś "inżyniera języka polskiego" mogą nadal rozsiewać mit, że
audit to coś innego niż audyt i dotyczy właśnie systemów jakości.

Pozdrawiam

Baranek
Jarosław Sokołowski
2012-03-06 21:22:31 UTC
Post by Feahisim
[...]
Zupełnie możliwe. Może być tak, jak z leasingiem. Jeśli jakieś
słowo trafi do Ważnych Przepisów, to nie ma zmiłuj się. Nieraz
się zastanawiałem, co robi tłumacz (przysięgły dajmy na to), gdy
musi przetłumaczyć na angielski tekst zawierający sformułowanie
"dzierżawa lub leasig".
--
Jarek