Zaprzysięże czy nie?
FEniks
2015-12-04 07:45:56 UTC
Z wiadomego powodu coraz częściej słyszę ostatnio, że "prezydent
zaprzysięże" (czy też nie). Cóż to za dziwaczny pomysł?

"Zaprzysiąc", tak jak "przysiąc": za-przysięgnę, za-przysięgniesz,
za-przysięgnie itd.

W czym problem? "ZaprzysięŻenie" tak ludziom w głowach namieszało?

Ewa
bbjk
2015-12-04 08:24:46 UTC
Post by FEniks
[...]
Fakt, że ludziom w głowach namieszało...
Co do meritum, masz rację.
B.
Qrczak
2015-12-04 18:45:41 UTC
Post by FEniks
[...]
Dziwaczny pomysł to jest pytać o to na polszczyźnie, kiedy eksperci przy
garach i bigosy mieszają.

FEniks
2015-12-04 21:46:29 UTC
Post by Qrczak
Post by FEniks
[...]
Próbuję gdzieś uciec od zarazy.

A i właśnie! "Co się odwlecze, to nie _uciecze_". I tu jest chyba pies
pogrzebany!

Ewa
Qrczak

bbjk
2015-12-05 05:21:21 UTC
Post by FEniks
Post by Qrczak
Dziwaczny pomysł to jest pytać o to na polszczyźnie, kiedy eksperci
przy garach i bigosy mieszają.
Próbuję gdzieś uciec od zarazy.
Chyba jest dobra szczepionka, bo aż dziw, że znafcy od wszystkiego
jeszcze tutaj nie szarżują ze swoim eksperctwem.
Post by FEniks
A i właśnie! "Co się odwlecze, to nie _uciecze_". I tu jest chyba pies
pogrzebany!
Ma kosa wisz, trawę siecze,
Przed nią nikt nie uciecze.
Wstań, mistrzu, odpowiedz, jestli umiesz!
Za po polsku nie rozumiesz?
(Rozmowa Mistrza Polikarpa...)

Staropolszczyzna przetrwała w przysłowiach i poezji, no i jak widać w
mowie uroczystej.

Ale co wiem, to że dopokąd ona
Dobrowolnemi i żywemi usty
Nie zaprzysięże, że z pobudek niecnych,
Jakiebykolwiek ono były — z zemsty,
Z chciwości, strachu, obłąkania — co chce...
(Z dzieła niejakiego Antoniego Małeckiego, dziewiętnastowiecznego
polonisty, autora "Gramatyki" i kilku sztuk teatralnych).
B.
FEniks
2015-12-05 08:05:45 UTC
Post by bbjk
Post by FEniks
[...]
Jesteś nieoceniona z tym przykładem. Tak myślałam, że to musi być jakaś
stara polszczyzna.
Dzięki! :)

Ewa
bbjk
2015-12-05 10:49:39 UTC
Post by FEniks
Jesteś nieoceniona z tym przykładem. Tak myślałam, że to musi być jakaś
stara polszczyzna.
Dzięki! :)
Tak, wraca nam (brawo, my) stare:
Wśród nocnej ciszy…
Czem prędzej się wybierajcie.
B.
Qrczak
2015-12-05 11:51:20 UTC
Post by bbjk
Post by FEniks
Jesteś nieoceniona z tym przykładem. Tak myślałam, że to musi być jakaś
stara polszczyzna.
Dzięki! :)
Wśród nocnej ciszy…
Czem prędzej się wybierajcie.
Tak właśnie i mnie się wydawało, że niektóre wszystko biorą dosłownie.

FEniks
2015-12-05 14:28:34 UTC
Post by Qrczak
Post by bbjk
Post by FEniks
[...]
A słowo ciałem się stało...

Ewa
FEniks
2015-12-05 14:25:42 UTC
Post by bbjk
Post by FEniks
Jesteś nieoceniona z tym przykładem. Tak myślałam, że to musi być jakaś
stara polszczyzna.
Dzięki! :)
Wśród nocnej ciszy…
Czem prędzej się wybierajcie.
I zaprzysiężajcie?

O, kolejny trop - "Przybieżeli do Betlejem". A raczej do żłobu...

2015-12-08 22:50:27 UTC
Post by FEniks
Post by FEniks
[...]
Oj maluśki, maluśki, maluśki...
2015-12-09 01:45:11 UTC
Post by FEniks
O, kolejny trop - "Przybieżeli do Betlejem". A raczej do żłobu...
Ważne, że było ich trzech, prowadziła ich gwiazda i są nazywani królami...

Co do prezydenta... IMO nie odbierze od nich ślubowania. ;)

http://trybunal.gov.pl/rozprawy-i-ogloszenia-orzeczen/wyroki/art/8748-ustawa-o-trybunale-konstytucyjnym/
5. Art. 21 ust. 1 ustawy powołanej w punkcie 1, rozumiany w sposób inny, niż przewidujący obowiązek
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej niezwłocznego odebrania ślubowania od sędziego Trybunału
wybranego przez Sejm, jest niezgodny z art. 194 ust. 1 Konstytucji.

[niezwłocznie, czyli bez zwłok ludzkich?...]

Ale, ale... Ta ustawa nie nazywa takiej osoby sędzią, lecz...
,,osobą wybraną na stanowisko sędziego''...

Art. 21. 1. Osoba wybrana na stanowisko sędziego Trybunału składa wobec
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ślubowanie

Natomiast ,,piętro'' niżej mamy:

2. Odmowa złożenia ślubowania jest równoznaczna ze zrzeczeniem się stanowiska sędziego Trybunału.

co by sugerowało, że jednak taka osoba jest już sędzią przed
ślubowaniem, bo jakże miałaby zrzec się czegoś nieistniejącego?
(ja takiego stanowiska zrzec się nie mogę -- to jasne)

Dodam jeszcze, że ta Ustawa chyba 12 razy podaje 'niezwłocznie',
jednak w tym miejscu (Art. 21. 1.) brak tego słowa. :)

I co jest ta 'niezwłoczność'? Jedna nanosekunda zwłoki -- to zwłoka?
IMO niczego nie można uczynić niezwłocznie, a co najwyżej -- w ,,czasie rzeczywistym''...
[Bóg może czynić niezwłocznie -- ale to Bóg...]
Taki czas rzeczywisty pojawia się chyba w poprawce tej ustawy -- mowa tam bodajże o 30 dniach.
(piszę z pamięci białkowej -- być może coś plączę z czasem, jaki ma Prezydent na odebranie
ślubowania wg nowych reguł)

[jak zaślubić prezydenta z kandydatami?... toż byłoby
to obecnie sprzeczne z prawem... przeca związków
partnerskich (czyli pedalskich?) nie ma...]

Ale, ale... Czy aby nie zjawili się oni za wcześnie?
Jakoś tak myślę, że to miało być na początku roku...

[słabo pamiętam... co oni mieli przy sobie? -- zrabowane
złoto, mirrę do smarowania i kadzidło do głoszenia przemówień?...]
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.

Jak Feniks z popiołów odradzają się nowi sędziowie TK?...
Ci sami, ale w nowych ciałach! ;) I są wybrani przez ten
sam Sejm -- Sejm RP. ;) Tyle tylko, że teraz to Sejm VIII
kadencji, nie VII... O jedną pałę mamy rozdzierać sswe szaty? ;)