Batoniki z lwem chwytanym w sieci
2014-05-10 21:26:25 UTC
Chcę batonik czy chcę batonika?

Chcę komputer i rower, ale z jakiegoś powodu Google
pokazuje znacznie więcej (nad?)użuć 'chcę batona'
i 'chcę batonika' niż 'chcę baton' i 'chcę batonik'.

Dlaczego tak jest? Rozumiem 'chcę polizać batona'
i 'chcę spróbować batonika', ale tego nie pojmuję.

A może ja już niczego nie rozumiem?
Nie... Chyba coś jednak rozumiem...

-=-

Coś mi o uszy się obija... O oczy? O pamięć?
Że Myszka lub Stokrotka miała podobny problem.
Grzegorz Tomczyk
2014-05-21 13:56:13 UTC
Chcę batonik czy chcę batonika?
Generalnie wszystkie nieożywione rzeczowniki rodzaju męskiego zakończone
spółgłoską w bierniku posiadają temat bez końcówki. Jednak rzeczy, które
są w pewnym sensie celem pożądania często przyjmują taką samą końcówkę
jak dopełniacz. Najlepszy przykład: "zapal papierosa" zamiast "zapal
papieros".
Grzegorz Tomczyk
Eneuel Leszek Ciszewski
2014-05-22 16:20:01 UTC
Generalnie wszystkie nieożywione rzeczowniki rodzaju męskiego zakończone spółgłoską w bierniku posiadają temat bez końcówki.
"zapal papierosa" zamiast "zapal papieros".
Czyli od biedy można napisać 'chcę batonika'?
Qrczak
2014-05-22 19:23:27 UTC
Post by Grzegorz Tomczyk
[...]
Nie wiem dlaczego, ale przypomniało mi to pewną dyskusję na psychologii.
O lodach.

FEniks
2014-05-22 20:18:05 UTC
Post by Qrczak
Post by Eneuel Leszek Ciszewski
Post by Grzegorz Tomczyk
[...]
Było i o lodach, i o orzechach.

2014-05-23 22:51:30 UTC
Post by Qrczak
Nie wiem dlaczego, ale przypomniało mi to pewną
dyskusję na psychologii. O lodach.
Chcę loda -- używane często.
Chcę lód -- także używane, ale rzadziej.

-- Co podać do herbaty?
-- Chcę lód.

-- Chcę loda orzechowego?

Raczej:

-- Chcę lody orzechowe.

-=-

-- Napijesz się kawy?
-- Napiję się herbaty.
Wypiję herbatę.

-=-

Ciekawe, skąd bierze się to, że w wypadku pożądania miewamy inny przypadek.

-=-

Chcę telewizor, komputer, rower. Nie chcę telewizora, komputera, roweru.
Chcę batonika, kawy/kawę, wody/wodę. Nie chcę batonika, kawy, wody.
FEniks
2014-05-24 17:42:11 UTC
-- Co podać do herbaty?
-- Chcę lód.
Ale to tylko do ice tea.

Ewa
Grzegorz Tomczyk
2014-05-27 10:38:34 UTC
Jednak rzeczy, które są w pewnym sensie celem pożądania często przyjmują taką samą końcówkę
jak dopełniacz. Najlepszy przykład: "zapal papierosa" zamiast "zapal
papieros".
Może nie do końca precyzyjnie to określiłem.
Czytałem chyba nawet na tej grupie, że dla nałogowego palacza papieros
jest jakby jego przyjacielem, więc traktuje go niemal jak żywą istotę,
stąd odmienia tak samo jak psa, kota, itd.
Znam jednak przypadek z jakiegoś polskiego filmu, gdzie aktor, pan
Henryk Bista, mówi mniej więcej: "Poproszę o papieros".
Grzegorz Tomczyk
Eneuel Leszek Ciszewski
2014-05-27 11:51:25 UTC
Post by Grzegorz Tomczyk
[...]
Pojmuję. Jak w angielskim she (zamiast it) o statku?
Post by Grzegorz Tomczyk
Znam jednak przypadek z jakiegoś polskiego filmu, gdzie aktor, pan Henryk Bista, mówi mniej więcej: "Poproszę o papieros".
Bezduszny... Jak mógł!?!