Tą/Tę – problem
$heikh el $hah
2012-11-03 12:28:25 UTC
Zasadniczo zasadę znam i ją stosuję.
Kłopot pojawia się dopiero przy niedopowiedzianych rzeczownikach.
Przywykłem mówić np.: "Na pewno pamiętasz tę rudą." Bo w domyśle jest
"dziewczynę". W sieci niestety nie znalazłem odpowiedzi, czy w takiej
sytuacji te zaimki dostosowuje się do przymiotnika, czy jednak
rzeczownika/podmiotu domyślnego.
--
╯(ಠ.ಠ)╯ ︵ ┻━┻
ɥɐɥ$ ǝן ɥʞıǝɥ$
Ludek Vasta
2012-11-03 13:27:02 UTC
Post by $heikh el $hah
[...]
Chyba jednak nie znasz zasady. W bierniku jest "tę", a w narzędniku
"tą". Żadne "dostosowywanie" nie ma miejsca, o ile mówimy o współczesnej
literackiej wersji języka polskiego.

Ludek
$heikh el $hah
2012-11-03 13:55:02 UTC
Post by Ludek Vasta
Post by $heikh el $hah
[...]
Dobra, ogarniam, ale powiesz mi, czy zdanie "Na pewno pamiętasz tę
rudą." jest poprawne? Bo w domyśle jest jednak biernik, więc uważam, że
do niego należy dostosować końcówkę zaimka. Nie mam racji?
--
╯(ಠ.ಠ)╯ ︵ ┻━┻
ɥɐɥ$ ǝן ɥʞıǝɥ$
Ludek Vasta
2012-11-03 14:22:06 UTC
Post by $heikh el $hah
Dobra, ogarniam, ale powiesz mi, czy zdanie "Na pewno pamiętasz tę
rudą." jest poprawne? Bo w domyśle jest jednak biernik, więc uważam, że
do niego należy dostosować końcówkę zaimka. Nie mam racji?
Tak, jest poprawnie: "tę [zaimek] rudą [przymiotnik]".

Nie rozumiem tego "jednak" w Twoich słowach: "bo w domyśle jest jednak
biernik". Przecież zaimki też odmienia się przez przypadki. Biernik dla
zaimka "ta" brzmi "tę". Biernik nie jest cechą tylko rzeczowników i
przymiotników. Również zaimki i liczebniki odmienia się przez przypadki,
więc mają swój biernik.

Ludek
medea
2012-11-03 20:32:17 UTC
Post by $heikh el $hah
Dobra, ogarniam, ale powiesz mi, czy zdanie "Na pewno pamiętasz tę
rudą." jest poprawne? Bo w domyśle jest jednak biernik, więc uważam,
że do niego należy dostosować końcówkę zaimka. Nie mam racji?
"Tę rudą" to biernik zaimka i przymiotnika odnoszących się do domyślnego
rzeczownika też w bierniku: "dziewczynę".
W czym problem?

Ewa
$heikh el $hah
2012-11-03 20:52:17 UTC
Post by medea
Post by $heikh el $hah
[...]
Już w niczym. Chciałem się w sumie tylko upewnić, bo właśnie tak mówiłem
i pisałem.
No, jest jeszcze inny problem, bo zdarza mi się powiedzieć "dwutysięczny
dwunasty", ale wiem, że poprawnie jest "dwa tysiące dwunasty"... :)
--
╯(ಠ.ಠ)╯ ︵ ┻━┻
ɥɐɥ$ ǝן ɥʞıǝɥ$
medea
2012-11-03 21:39:47 UTC
Post by $heikh el $hah
Post by medea
Post by $heikh el $hah
[...]
Ale z pewnością nie zdarza Ci się powiedzieć "tysięczny dziewięćsetny
osiemdziesiąty piąty", więc słusznie się poprawiasz na "dwa tysiące
dwunasty". :)

2012-11-16 10:27:09 UTC
Post by medea
Post by $heikh el $hah
Post by medea
Post by $heikh el $hah
[...]
To zależy od tego, jak pilnie na kursach polskiego uważał. :P

2012-11-16 10:31:23 UTC
Post by $heikh el $hah
Dobra, ogarniam, ale powiesz mi, czy zdanie "Na pewno pamiętasz tę
rudą." jest poprawne? Bo w domyśle jest jednak biernik, więc uważam, że
do niego należy dostosować końcówkę zaimka. Nie mam racji?
A mnie zastanawia dlaczego nie mówimy "tamtę", skoro mówimy "tę"?

2012-11-03 14:40:12 UTC
Post by Ludek Vasta
Chyba jednak nie znasz zasady.
Ja akurat chciałem o innych zasadach. Wiem, że ostatnimi czasy zamknięto
kilka popularnych serwerów NNTP. Wiem, że nie dla wszystkich musi być
jasne, na jakich zasadach ten cały Usenet działa. Ale działa tak, że
wiadomości posyłane na news.aioe.org (jak i na inne serwery uniemożliwiające
identyfikację piszących, a więc uznane za Siedlisko Zła) nie są przyjmowane
przez większość serwerów obsługujących hierarchię pl.*. Skutek jest taki,
że mało kto to będzie czytał. Ja wiadomości, na którą odpowiadam, nie
zalazłem na żadnym z trzech dużych serwerów, z jakich czasem korzystam.
Jeśli więc komuś zależy na tym, by nie tracić kontaktu z resztą Usenetu,
powinien poszukać porządniejszego serwera.

Im bardziej zaglądał do środka, tym bardziej Prosiaczka tam nie było.
Ludek Vasta
2012-11-03 15:16:27 UTC
Jeśli więc komuś zależy na tym, by nie tracić kontaktu z resztą Usenetu,
powinien poszukać porządniejszego serwera.
To poleć mi lepszy serwer.

Ludek
Slawek Kotynski
2012-11-16 10:45:23 UTC
Post by Ludek Vasta
Post by Jarosław Sokołowski
Jeśli więc komuś zależy na tym, by nie tracić kontaktu z resztą Usenetu,
powinien poszukać porządniejszego serwera.
To poleć mi lepszy serwer.
Po zmianie serwera z news.atman.pl na news.icm.edu.pl znów cię widzę.

mjk

Aicha
2012-11-03 16:34:21 UTC
[...]
Interia "widzi" Ludka bez problemu.
2012-11-03 17:06:42 UTC
Post by Aicha
[...]
Widzę, że widzi. Ale nie widzi go news.neostrada.pl, news.task.gda.pl ani
news.atman.pl. A z tych serwerów, zwłaszcza dwóch pierwszych, korzysta
całkiem dużo ludków. Szkoda żeby tego jednego Ludka nie widzieli.

Zajrzałem teraz na groups.google.com. Tam też widzą aioe.org. A ja widzę,
że Ludek ze swojej otchłani woła o lepsze serwery. Od jakiegoś czasu dla
wszystkich polskich adresów IP (a przynajmiej tych, co mają rev-dns w *.pl)
otwarty jest news.neostrada.pl. Także news.task.gda.pl, o ile się nie mylę.
Interia też chyba jest wolnodostępna i bezproblemowa. W razie czego można
pisać do adminów by otworzyli dostęp dla innych klas adresów. Ci z TP
(news.neostrada.pl) nawet sami proszą o takie maile.
2012-11-16 10:35:09 UTC
Post by Aicha
[...]
Od kiedy korzystam z news.atman.pl, Ludka nie widzę.
Z jakiego serwera on korzysta?

mjk
medea
2012-11-03 20:28:55 UTC
Post by Ludek Vasta
[...]
Na news.icm.edu.pl Ludka widać.

Ewa
Borneq
2012-11-03 20:34:19 UTC
Na news.atman.pl nie.
Jarosław Sokołowski
2012-11-03 20:47:18 UTC
Post by medea
[...]
Faktycznie, widać. Zapomniałem o tym serwerze, a z niego również zdarza
mi się korzystać. On chyba też jest dostępny dla większości i godny
polecenia.
Borneq
2012-11-03 20:56:27 UTC
Post by medea
Na news.icm.edu.pl Ludka widać.
Faktycznie, widać. Zapomniałem o tym serwerze, a z niego również zdarza
mi się korzystać. On chyba też jest dostępny dla większości i godny
polecenia.
Czy wymaga logowania? U mnie nie chce bez logowania. gdzie trzeba utworzyć
konto mailowe?
Jarosław Sokołowski
2012-11-03 21:38:18 UTC
Post by medea
[...]
Nie wymaga i chyba nawet nie potrafi obchodzić się z loginami i hasłami.
Post by Borneq
U mnie nie chce bez logowania.
$ host 81.219.49.166
Host 166.49.219.81.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)

Serwer nie wie (nie chce mu się sprawdzać) czy to polski numer IP.
Post by Borneq
gdzie trzeba utworzyć konto mailowe?
Jakie konto mailowe i po co?! Jeśli po to, by napisać do Netii prośbę
o wpisanie do rev-DNS hostów z tego "INFRA-AW", to można z dowolnego
(a może trzeba pisać do Futuro.pl o delegację dla 49.219.81.in-addr.arpa
-- mnie też nie chce się wszystkiego dokładnie sprawdzać).
medea
2012-11-04 20:37:46 UTC
Post by medea
[...]
Tak, ale idealny też nie jest, bo nie wszystko ściąga.

2012-11-04 21:22:25 UTC
Post by medea
[...]
Nie ma rzeczy idealnych. Ściąga jak widać więcej od innych. Co wcale nie
przez wszystkich jest uważane za zaletę -- wycinanie aioe, to świadoma
polityka administratorów. Wadę ma taką, że mało pamiętliwy jest --
wiadomości są z niego szybko kasowane. W tej chwili trzyma około 150
ostatnich wiadomości z pl.hum.polszczyzna, podczas gdy news.atman.pl
ma ich przeszło 37 tysięcy.