Rożno już w słowniku?
Jan45
2013-10-09 08:57:00 UTC
Szanowni dyskutanci,

Nazwa "rożno" jest już używana tak często,
że zacząłem się obawiać swojego opóźnienia
w wiedzy o normie słownikowej. Czy ww. rożno
już tam zawędrowało? Może jest tak, że jest
jakaś oboczność, czyli może być rożen i rożno?
Kiedyś rożen był w powszechnym użyciu, ale kiedy
zawędrował do urządzeń zmechanizowanych, coraz
częściej występował jako rożno. Początkowo pisano
to nieśmiało, np. ręcznie na przydrożnych jadłodajniach.
Ale dzisiaj "Rożno" stoi jak byk na opakowaniu
piekarnika elektrycznego. Tłustym drukiem podają,
że piekarnik ma rożno obrotowe.

Czy to już norma? Tak się stało wcześniej
z pleć i mleć. Początkowo zgrzytano zębami
na pielić i mielić, ale teraz są już w słowniku
jako odrębne czasowniki.

Czy ktoś wie więcej o losach nazwy "rożno"?

Jan
Jarosław Sokołowski
2013-10-09 09:44:57 UTC
Post by Jan45
[...]
Bo te mechaniczne są jakieś takie nijakie. Gdzież im do tych ręcznie
obracanych, z tłustym prosięciem lub bodaj gęsią nadzianą.

Jarek (i byka można, ale rożen musi być większy, a do kręcenia dwóch potrzeba)
--
Tak to przez podwójne szczęśliwe a dziwne zrządzenie losu ten Kubuś
Rożenek zostanie człowiekiem uczonym, a ja będę jadał codziennie.