rodzaj satelity - dzisiaj
Jan45
2012-06-20 16:27:51 UTC
Jakieś 10-15 lat temu pisaliśmy tutaj i czytaliśmy
o tym, jakiego rodzaju jest satelita, męskiego,
czy żeńskiego. Problem wziął się z tekstów pisanych
przez instalatorów telewizji satelitarnej, która
w tamtych latach bardzo się rozpowszechniła.

Wtedy doszliśmy do wniosku, że jeszcze powinno
się mówić i pisać o satelicie w rodzaju męskim, a żeński
rodzaj tego rzeczownika traktować jak przejaw gwary
zawodowej ww. instalatorów.

Mam pytanie: Jak jest z tym dzisiaj? Ja widzę, że
w technice telewizji satelitarnej rodzaj żeński
się utrwalił. Czy to moje wrażenie, czy też jest tak
wszędzie?

Jan
Marek Włodarz
2012-06-20 17:00:27 UTC
Post by Jan45
[...]
Trudno mi powiedzieć, jak jest wszędzie - w moim otoczeniu nadal
przeważa forma męska.

Ale weźmy pod uwagę, że skoro "kometa" z dawniej męskiej formy
przeszedł do żeńskiej, to "satelita" mógł (mogła?) dokonać wolty
odwrotnej...

Pozdrawiam,
Marek W.
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Krystian Zaczyk
2012-06-20 20:47:08 UTC
Post by Marek Włodarz
Trudno mi powiedzieć, jak jest wszędzie - w moim otoczeniu nadal
przeważa forma męska.
W moim także. Chociaz "tą satelitą" bywa potocznie nazywana antena satelitarna.
Post by Marek Włodarz
Ale weźmy pod uwagę, że skoro "kometa" z dawniej męskiej formy
przeszedł do żeńskiej, to "satelita" mógł (mogła?) dokonać wolty
odwrotnej...
Satelita może sprawiać kłopoty, bo jest rodzaju męskiego, ale odmienia
się według deklinacji żeńskiej -- podobnie do komety. Podobnie, ale
nie tak samo, bo w liczbie mnogiej w dopełniaczu przyjmuje jednak męską
formę "satelitów" a nie "satelit". Żeby bylo jeszcze łatwiej, mianownik i biernik
liczby mnogiej maja różne formy w zależności od znaczenia: żeńską "satelity"
w znaczeniu np. ciała niebieskie i męsko-osobową "satelici" -- "satelitów".

Jest jeszcze żeńska asteroida (nie wiem, czy kiedyś miała dawny komeci rodzaj).
Ale spotkałem się kilka razy z męską formą (ten) "asteroid".

Krystian
Marek Włodarz
2012-06-21 08:22:40 UTC
Post by Krystian Zaczyk
Jest jeszcze żeńska asteroida (nie wiem, czy kiedyś miała dawny komeci rodzaj).
Ale spotkałem się kilka razy z męską formą (ten) "asteroid".
To funkcjonuje równolegle chyba cały czas. Spotkałem się nawet z
poglądem, że asteroidy są "żeńskie", gdy mówimy o nich ogólnie (pas
asteroid, a nie asteroidów), ale "męskie", gdy mowa o konkretnym
egzemplarzu, ale niezbyt dużym - te większe nadal są żeńskie. Czyli -
"asteroida" (inaczej - planetoida - tu już zawsze żeńska forma) to np.
Ceres, ale taki Ikar, mniejszy tysiące razy, to "asteroid".

Tym niemniej, satelity - dla mnie przy najmniej - są cały czas męskie.
Może właśnie dlatego, że jeśli używa się tego wyrazu, to się ma myśli
coś małego (bezwzględnie lub relatywnie - Księżyc jest satelitą Ziemi,
mały nie jest, ale wielokroć mniejszy od Ziemi).

Stąd ciekawy wniosek - duże są żeńskie, małe - męskie... :P

Pozdrawiam,
Marek W.
Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.
Krystian Zaczyk
2012-06-21 10:15:19 UTC
Post by Marek Włodarz
Post by Krystian Zaczyk
[...]
To iekawe, bo ja częściej spotykam się właśnie z "pasem asteroidów", a nie
asteroid. W googlu też przeważają męskie składniki tego pasa.
Post by Marek Włodarz
Stąd ciekawy wniosek - duże są żeńskie, małe - męskie... :P
Zupełnie jak z komórkami rozrodczymi...
W ogóle z tymi rodzajami to panuje jakiś galimatias. Bo taka komórka jest rodzaju
żeńskiego, choćby i męska była, a jajo (komórka żeńska) jest nijakie.

Krystian
Jarosław Sokołowski
2012-06-23 00:29:02 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
WM
2012-06-24 08:09:31 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
jeszcze inne satelity -- takie trybiki
w mechanizmie
Owszem, ale jest to wtedy satelitka, nie satelita.
http://prembud.eu/towar_szczegoly.php?id=130

W bardzo starym dowcipie, chyba przedwojennym, wystepuje walizek, nie walizka.
http://wichrowepola.blogspot.com/2011/01/dziewczynka-z-walizka.html
Utrwalony rodzaj, bo jest niewymienny rym do kluczowego Wierszyka?

WM
Jarosław Sokołowski
2012-06-24 17:06:24 UTC
Post by WM
jeszcze inne satelity -- takie trybiki w mechanizmie
Owszem, ale jest to wtedy satelitka, nie satelita.
http://prembud.eu/towar_szczegoly.php?id=130
To tak jak niektórzy wymieniają półoś, a inni półośkę. Ja jednak częściej
spotykałem się z satelitami do dyferencjału niż z satelitkami. Mogę nawt
przebić argument spółki cywilnej wyższym autorytetem spółki akcyjnej:

http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic/SKLEP/ws_gru_clob.php?grukod=101367&wit=SKLEP&Lisc=0&KhPro=&leaf=101374
Post by WM
W bardzo starym dowcipie, chyba przedwojennym, wystepuje walizek, nie walizka.
http://wichrowepola.blogspot.com/2011/01/dziewczynka-z-walizka.html
Utrwalony rodzaj, bo jest niewymienny rym do kluczowego Wierszyka?
A nie ma w jakiejś lokalnej gwarze czy dialekcie męskiego walizka?
Tak jak jest krakowska krawtka?
Jarek
WM
2012-06-24 18:35:31 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
To tak jak niektórzy wymieniają półoś, a inni półośkę.
Ale jest poeta i poetka, oraz smerf i smerfetka.
Post by Jarosław Sokołowski
A nie ma w jakiejś lokalnej gwarze czy dialekcie męskiego walizka?
Nawet w dialekcie zydowskim (jidysz) jest to rodzaj zenski,
wiec hipoteza szmoncesowa tez odpada.
Post by Jarosław Sokołowski
Tak jak jest krakowska krawtka?
Krawatka - mowia tak na Ukrainie:
http://pl.wiktionary.org/wiki/krawat

WM
Waldemar Krzok
2012-06-24 18:51:10 UTC
Post by WM
[...]
jidisz jest językiem, a walizka jest jak najbardziej męska na Śląsku (tyn
walizok)

Waldek
Jan45
2012-06-25 06:35:14 UTC
Post by Waldemar Krzok
jidisz jest językiem, a walizka jest jak najbardziej męska na Śląsku (tyn
walizok)
No to pociągnę dalej. Znam okolicę, gdzie mówi się
"ta parasol". Przy czym "parasolki" używa się tam
znacznie rzadziej.

Co się tyczy satelitów, to coraz częściej tyczy
się satelit. Zakres znaczenia się zmienił bardzo.

Jan
Bydlę
Bydlę
Slawek Kotynski
2012-06-25 06:50:09 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
Mogę nawt
Protestuję przeciwko tego typu propagandzie
w dziedzinie wartościowania. ;P

mjk
pari
2012-06-29 07:48:14 UTC
Wystarczy spojrzeć do słownika obcojęzycznego chociażby :
Kometa-(f)
pari