[trochę ntg] Skąd się bierze 's w nazwach firm?
wolim
2016-12-20 17:09:52 UTC
Cześć!

Wiem, że to nie ta grupa, ale nie znalazłem odpowiedniej grupy, na
której byłby jakiś ruch, a przecież tutaj sporo mądrych ludzi pisze, to
na pewno będziecie znali odpowiedź na nurtujące mnie pytanie.

A mianowicie.

Czy potraficie wytłumaczyć skąd się bierze 's w nazwach firm?
Najczęściej chyba w nazwach restauracji.

Np. Frankie's, Friday's?

Jeszcze w przypadku Frankie's potrafię sobie wytłumaczyć, że to od
imienia, tzn. coś w stylu polskiego "Frankowe specjały" albo, krócej, "U
Franka".

Ale taki Friday's?

A może 's ma jeszcze jakieś inne użycie lub znaczenie i nie stosuje się
go tylko w dopełniaczu saksońskim? Oczywiście skrót od "is" pomijam, bo
w przykładach, jakie podałem, zupełnie nie miałoby to sensu.

Pozdrawiam,
MW
FEniks
2016-12-20 20:20:41 UTC
Post by wolim
[...]
Pewnie Friday to nazwisko. U nas Piątek dość popularne.

Ewa
wolim
2016-12-21 16:23:22 UTC
Post by FEniks
Post by wolim
[...]
Też tak początkowo myślałem, ale nazwa tej knajpy pochodzi od Thanks god
it's friday. Zresztą pełna nazwa to TGI Friday's, a założył ją niejaki
pan James Atkins.

Przygotowałem się :)

Pozdrawiam,
MW
Waldemar
2017-01-02 11:00:15 UTC
Post by wolim
Post by FEniks
Post by wolim
[...]
Na moje gacie to saksoński dopełniacz. TGIF to franczyzy, więc można
naciągnąć nazwę jako "Restauracja należąca do sieci TGI Friday"

Waldek
FEniks
2017-01-02 14:21:29 UTC
Post by Waldemar
Post by wolim
Post by FEniks
Post by wolim
[...]
A nawet gdyby franczyzami nie były, to można przecież tak samo
"naciągnąć." Jest to wg mnie zupełnie zrozumiałe i uzasadnione użycie
dopełniacza, nie ma czego tu się doszukiwać więcej.

Ewa