Kurcze blade
WM
2015-04-26 21:08:16 UTC
Pewnie w znaczeniu ''trupio blade''?

Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?

Pozdrawiam WM
Jarosław Sokołowski
2015-04-26 21:24:38 UTC
Post by WM
Pewnie w znaczeniu ''trupio blade''?
Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?
To jasne -- z braku słońca.

A białe prócz śniegu jest mleko i ser
bibuła i kreda i film "Biały Kieł"
na Jurze Krakowskiej wapienne są skały
Wisełka jest Biała i Leszek był Biały
Beno
2015-04-27 08:44:48 UTC
Post by WM
Pewnie w znaczeniu ''trupio blade''?
Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?
To jasne -- z braku słońca.
A może "bloody"?

Beno
Jarosław Sokołowski
2015-04-27 17:48:50 UTC
Post by Beno
Post by Jarosław Sokołowski
Post by WM
Pewnie w znaczeniu ''trupio blade''?
Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?
To jasne -- z braku słońca.
A może "bloody"?
Nie, zupełnie nie. Etymologicznych powiązań brak, a semantycznie,
to jest niemal zupełne przeciwieństwo. W językach słowiańskich
"blady" ma swoje podobnie brzmiące odpowiedniki, a języki zachodnie
używają słowa "pale" lub podobnego, które mniej więcej znaczy to
samo (angielskie "pale" ma jednak trochę szersze znaczenie niż
"blady"). Co ciekawe, "blady", to nie jest po prostu jasny. Blade
światło takie nie jest. Blady jest ubogi w kolory. Blade pojęcie
też jest ubogie.

And so it was that later
As the miller told his tale
That her face, at first just ghostly,
Turned a whiter shade of pale
Jakub A. Krzewicki
2015-04-27 09:50:19 UTC
Post by WM
Pewnie w znaczeniu ''trupio blade''?
Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?
To jasne -- z braku słońca.
Jarek
Ja tam się spotykam z tekstem "i dupa zbita!".
A jak zbita - to chyba nie blada... tylko w sińcach.
--
СВЕТ
МИР
ЗНАНИЕ
Jarosław Sokołowski
2015-04-27 18:00:27 UTC
Post by Jakub A. Krzewicki
Ja tam się spotykam z tekstem "i dupa zbita!".
A jak zbita - to chyba nie blada... tylko w sińcach.
Blady i posiniaczony się nie wykluczają. Człowiek, co pobladł
w chorobie, często ma sińce pod oczami. Na skórze bladej siniaki
też widać daleko wyraźniej niż na jędrnej i krzepkiej.

Policmejster człek ludzki, sam łańcuch oglądał:
"Dziesięć funtów, zgadza się z przepisaną wagą". --
Wywiedli Janczewskiego; -- poznałem, oszpetniał,
Sczerniał, schudł, ale jakoś dziwnie wyszlachetniał.
WM
2015-04-27 20:59:19 UTC
W dniu niedziela, 26 kwietnia 2015 23:24:40 UTC+2 użytkownik Jarosław
Post by WM
Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?
To jasne -- z braku słońca.
''Blade pojęcie'' to chyba z braku oświecenia?

W Białymstoku mówią ''bladzia'' na panią swobodnych obyczajów.
Przez analogię myślałem, że może 'blady' to to samo co 'kurewski','kiepski'.

Ktoś mi kiedyś mówił, że słowo ''szczęśliwy'' ma nieprzyzwoite pochodzenie.
Wiadomo co to znaczy ''szczać'' , a ''śliwa'' to ''śluz''.

WM
Jarosław Sokołowski
2015-04-28 15:54:27 UTC
Post by WM
Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?
To jasne -- z braku słońca.
''Blade pojęcie'' to chyba z braku oświecenia?
Z braku wyrazistości. "Nie mam [nawet] bladego pojęcia" -- tak
to jest używane. Czyli nawet w zarysie nie wiem o co chodzi.
Z braku oświecenia, to jest "nie mam jasności".
Post by WM
W Białymstoku mówią ''bladzia'' na panią swobodnych obyczajów.
Przez analogię myślałem, że może 'blady' to to samo co 'kurewski',
'kiepski'.
Nie mam zielonego pojęcia, jakie jest pochodzenie tej "bladzi".
Poza tym, że ze wschodu. Nie jestem przekonany, czy z bladością
ma coś wspólnego. Zbieżność może być przypadkowa.

Ona mi mówi: -- Wyklepuj mnie z chaty
Bo zapodajesz zbyt smętne klimaty
A jak chcę odejść -- to wyjść nie pozwoli...
No nie mam jasności w temacie Marioli!
Eneuel Leszek Ciszewski
2015-05-10 18:20:21 UTC
"WM" 8c229b0a-e3f1-4f8a-bee9-***@googlegroups.com

: Pewnie w znaczeniu ''trupio blade''?

: Ale skąd ''blade pojęcie'' , lub ''dupa blada''?

kurcze -- kurwa
blade -- bladź

Bladź (ale inaczej zapisana) to inaczej kurwa. :)

http://pl.wiktionary.org/wiki/blad%C5%BA

rzeczownik, rodzaj żeński
(1.1) reg. białost. prostytutka

etymologia:
ros. блядь wulg. "kurwa"

tłumaczenia:
(1.1) zobacz listę tłumaczeń w haśle: prostytutka

Powaga. ;)

Mnie znaczenie tego słowa objaśniono ze 35 lat temu. :)
Ale ja wiem o tym, że polskie korzenie splątane są z rosyjskimi. :)