Przewyższa przeniższa
WM
2016-11-18 17:45:20 UTC
Można powiedzieć, że aktualna temperatura przekracza o 2 stopnie temperaturę
ustawioną. Ta>Tu+2
Inaczej mówiąc przewyższa o 2 stopnie temperaturę ustawioną.

Czy można powiedzieć, że aktualna temperatura przekracza o -2 stopnie temperaturę ustawioną? Ta<Tu-2
Inaczej mówiąc przeniższa o 2 stopnie temperaturę ustawioną.
Wiem, że nie ma słowa przeniższa, ale może jest jakiś synonim?

WM
WM
2016-11-18 17:54:12 UTC
Autopoprawka.

Można powiedzieć, że aktualna temperatura przekracza o więcej niż 2 stopnie
temperaturę ustawioną. Ta>Tu+2
Inaczej mówiąc przewyższa o więcej niż 2 stopnie temperaturę ustawioną.

WM
Stokrotka
2016-11-18 18:21:03 UTC
NIe ma słowa przeniższa.
Są słowa "zamały" "niedobór", "niedosięga",.... "debet", "zadłużenie".
--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
WM
2016-11-19 08:58:04 UTC
NIe ma słowa przeniższa.
Dlaczego pewnych słów nie ma, choć raczej powinny być?
Znaczenie słowa "przeniższa" można łatwo wydedukować z użytego przedrostka.
Nie ma powodu, by ograniczać możliwość stosowania pewnych przedrostków.
Post by Stokrotka
Są słowa "zamały" "niedobór", "niedosięga",.... "debet", "zadłużenie".
Dzieciaki, na doraźny użytek, chętnie wymyślają słowa, które nie istnieją,
ale z zasad analogii wynika, że mogłyby istnieć (malutki - dużutki).

WM
FEniks
2016-11-19 14:16:57 UTC
Post by WM
Post by Stokrotka
NIe ma słowa przeniższa.
Dlaczego pewnych słów nie ma, choć raczej powinny być?
Znaczenie słowa "przeniższa" można łatwo wydedukować z użytego przedrostka.
No niezupełnie. Przedrostek "prze-" w złożeniach oznacza właśnie wyjście
poza jakiś zakres (wielkościowy, czasowy itp.), a nie brak osiągnięcia
tegoż. Czyli mamy w sensie przestrzennym np. przekroczyć, przebyć,
przebiec, przelecieć, przenieść itd. a w sensie czasowym np. przeminąć.
Albo wskazuje na jakiś nadmiar np. przesolić, przekarmić, przedobrzyć.
Użyty z przymiotnikami też dodaje, a nie odejmuje np. przepiękny. Nie
spotkałam się z tym, żeby przedrostek "prze-" ujmował czasownikowi lub
przymiotnikowi.
"Przeniższa" to byłaby jakaś dziwna hybryda znaczeniowa, oksymoron. Być
może w poezji uzasadniona. ;)

W Twoim przykładzie trzeba opisowo: "nie osiąga temperatury" lub po
prostu "temperatura jest niższa od ustawionej" itp.

Ewa
FEniks
2016-11-19 14:24:24 UTC
Nie spotkałam się z tym, żeby przedrostek "prze-" ujmował czasownikowi
lub przymiotnikowi.
Tak sobie myślę, myślę i przyszedł mi do głowy "przebiegły." Czy to coś
więcej niż "biegły"? ;)

2016-11-19 15:59:43 UTC
Post by FEniks
Tak sobie myślę, myślę i przyszedł mi do głowy "przebiegły."
Czy to coś więcej niż "biegły"? ;)
Jeśli to jest sąd przewoźny...

Na ustąp! Ja, Protazy Baltazar Brzechalski,
Dwojga imion, jenerał niegdyś trybunalski,
Vulgo woźny, woźnieńską obdukcyją robię
I wizyją formalną, zamawiając sobie
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-25 02:56:20 UTC
Post by FEniks
Tak sobie myślę, myślę i przyszedł mi do głowy "przebiegły.
" Czy to coś więcej niż "biegły"? ;)
Biegły wyższego stopnia. ;)
Biegły wyższej kategorii. ;)

Może już pojawiło się, ale zaryzykuję:

'przewężenie' bez 'przeszerzenia'
'przejaśnienie' bez 'przeciemnienia'
'przedobrzenie' -- znaczące tyle, co 'popsucie'

czyli zdecydowanie nie jest prawdziwym Twój wywód
zawierający tezę z oksymoronem w roli głównej.
Przekraczać można temperatury (dozwolone czy zalecane lub
choćby typowe bądź przewidywane) zarówno w górę, jak i w dół.

Poniższe:

'przeziębienie' i 'przemrożenie' z 'przegrzaniem'

częściowo pojawiło się wcześniej w tym wątku, ale
imo jest warte wspomnienia.

Mamy różne (niekonsekwentne, niesymetryczne?) 'pod-', 'po-' itd...

'podwyższenie' bez 'podniżenia' i bez 'podciszenia', ale z 'podgłośnieniem'...
'poniżenie' bez 'powyższenia', ale z 'pociszeniem' i 'pogłośnieniem'...

Być może nie jest prawdą, że niektórych słów brak/nie_ma, ale
raczej -- niektóre słowa nie są stosowane/używane, choć istnieją,
czyli -- niektórych istniejących słów nie używamy zbyt często.

-=-

BTW przegrzania... Weźmy zasilacz mogący (zgodnie z wymogami producenta)
pracować w pomieszczeniach spełniających poniższe warunki:

- temperatura powietrza od +10°C do +30°C
- wilgotność względna powietrza...
- ciśnienie powietrza...

oraz przedłużacz, do którego wpiętych jest wiele podobnych zasilaczy,
leżący w kącie pokoju, osłonięty dość skutecznie komputerem i ścianami
pokoju, w którym ;) panują odpowiednie warunki, ale zasilacze znajdują
się w (; niecce klimatycznej, ;) którą sobie rzekomo tworzą...
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-25 04:05:48 UTC
[...]
Nawiązując ;) do tematyki grupy:

Piszę to, gdyż chcę poznać Wasze zdanie w sprawie orzeczenia sądu
w okolicznościach takich, gdy za te wszystkie zasilacze odpowiada
wspólny podmiot gospodarczy... Czy wg Was użytkownik nie dopełnił
starań? Oczywiście któryś z zasilaczy popsuł się tak, że nie może
przydać się do niczego... [wymieniłem wszystkie CZ?]
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-25 04:30:55 UTC
czyli zdecydowanie nie jest prawdziwym Twój wywód
zawierający tezę z oksymoronem w roli głównej.
Przekraczać można temperatury (dozwolone czy zalecane lub
choćby typowe bądź przewidywane) zarówno w górę, jak i w dół.
Pomysł z oksymoronem jest ,,przedni''?
Zawsze znajdą się ,,zadni'' krytykanci...
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Jarosław Sokołowski
2016-11-19 15:45:05 UTC
Post by FEniks
Post by WM
Post by Stokrotka
[...]
Albo przekomarzać (się).
Post by FEniks
Użyty z przymiotnikami też dodaje, a nie odejmuje np. przepiękny.
Nie spotkałam się z tym, żeby przedrostek "prze-" ujmował czasownikowi
lub przymiotnikowi.
Lepiej po prostu mieszkać, niż przemieszkać lub zgoła przemieszkiwać.
Nie omieszkam tego zauważyć. A w ogóle trzeba tak grać, żeby nie przegrać.
Post by FEniks
"Przeniższa" to byłaby jakaś dziwna hybryda znaczeniowa, oksymoron.
Być może w poezji uzasadniona. ;)
Przekonać trudno do tej hybrydy.
Post by FEniks
W Twoim przykładzie trzeba opisowo: "nie osiąga temperatury" lub po
prostu "temperatura jest niższa od ustawionej" itp.
Są słowa "zawyżać/zawyżony" i "zaniżać/zaniżony" -- ale one tu nie pasują.
Jak ktoś koniecznie chce jednego uniweraslnego słowa, to "temperatura
odbiega o +3 lub -3 stopnie od ustalonej".

...na przystanku pekaesu
znalezionym już o zmierzchu
z piosenkami -- jak z włóczęgą
łatwo zacząć -- trudno przestać
FEniks
2016-11-19 15:59:24 UTC
Post by FEniks
Post by WM
Post by Stokrotka
[...]
To jeszcze inne znaczenie "prze-" w moim odczuciu. Na określenie czegoś,
co się nie kończy, działa w tę i z powrotem, zmienia kierunek itd.
Podobnie jak w np. "przeplatać", "przewartościować".
Post by Jarosław Sokołowski
Lepiej po prostu mieszkać, niż przemieszkać lub zgoła przemieszkiwać.
Dla mnie to dziwne słowa. Raczej użyłabym "pomieszkać, pomieszkiwać."
Post by FEniks
"Przeniższa" to byłaby jakaś dziwna hybryda znaczeniowa, oksymoron.
Być może w poezji uzasadniona. ;)
Przekonać trudno do tej hybrydy.
Prędzej skonam, niż się przekonam.

2016-11-19 19:30:12 UTC
Post by FEniks
Post by Jarosław Sokołowski
Lepiej po prostu mieszkać, niż przemieszkać lub zgoła przemieszkiwać.
Dla mnie to dziwne słowa. Raczej użyłabym "pomieszkać, pomieszkiwać."
Ludzie śpiesząc się z pracy do domu mówią, że "chcą trochę pomieszkać".
To jest inne znaczenie. "Całe lato spędzał w swojej łodzi, a zimę
przemieszkiwał kątem u przypadkowych ludzi" -- jasno widać, że zima,
to zły okres, co podkreśla przedrostek "prze-".
c***@poczta.onet.pl
2016-11-19 17:13:37 UTC
Są słowa "zawyżać/zawyżony" i "zaniżać/zaniżony" -- ale one tu nie pasują.
Jak ktoś koniecznie chce jednego uniweraslnego słowa, to "temperatura
odbiega o +3 lub -3 stopnie od ustalonej".
Może tak być?

Temperatura jest cieplejsza o więcej niż trzy stopnie od ustalonej.
Temperatura jest zimniejsza o więcej niż trzy stopnie od ustalonej.

WM
Jarosław Sokołowski
2016-11-19 19:33:08 UTC
Post by c***@poczta.onet.pl
[...]
Nie może. Temperatura sama w sobie nie może być cieplejsza ani
zimniejsza. Ciepłe bywają na przykład kluchy. Ale może być
"jest cieplej o ponad trzy stopnie od ustawionej temperatury".
Albo zimniej.
Qrczak
2016-11-19 19:37:44 UTC
Post by c***@poczta.onet.pl
[...]
W sumie bardzo ciekawa ta konstrukcja: "temperatura cieplejsza,
temperatura zimniejsza"... sugeruje, że inne wielkości fizyczne też mogą
być ciepłe, mogą być też zimne.

Piszę na newsach od lat. Mając na względzie poziom interlokutorów,
używam prostych zdań z jednym podmiotem i jednym orzeczeniem.
Jarosław Sokołowski
2016-11-19 20:07:54 UTC
Post by Qrczak
Post by c***@poczta.onet.pl
[...]
Barwa cieplejsza, barwa zimniejsza -- ci od promieniowania ciała
doskonale czarnego dali się zasugerować.

słono świeci samotność
i barwę ma zieloną
dwoje oczu przez palce
pod ścianą taką stromą
Qrczak
2016-11-19 20:34:10 UTC
Post by Qrczak
Post by c***@poczta.onet.pl
[...]
A ci od bielszego odcienia bieli z zimna skostnieli.

Jarosław Sokołowski
2016-11-19 21:01:55 UTC
Post by Qrczak
Post by c***@poczta.onet.pl
[...]
A przynajmniej drżeli.

A gdybym był młotkowym, w fabryce z młotkiem szalał
to co byś powiedziała, czy coś byś przeciw miała?
Drżałabym, drżała, drżałabym, drżała
Drżałabym, drżała, drżałabym, drżała
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 17:01:39 UTC
Barwa cieplejsza, barwa zimniejsza -- ci od promieniowania ciała
doskonale czarnego dali się zasugerować.
Na dodatek tę cieplejszą (2kK) barwę dają ciała o trzykroć niższej
temperaturze niż ciała cieplejsze (6kK) dające barwę zimną. ;)

2kK -- barwa ciepła
6kK -- barwa zimna

Co więcej -- kolor 'czarny' to po prostu ciemniejszy 'biały'. ;)
W RGB (co koresponduje z ludzkim okiem) chociażby: 000 (zero światła)
to 'czarny', zaś FFF to 'biały', ale 111 to tak ciemny 'szary', że nadal
'czarny' zaś EEE to tak jasny 'szary', że nadal 'biały', więc idąc tą
drogą -- 'czarny' od 'białego' różni się tylko jasnością, co nie zachodzi
dla 'czerwonego' i 'zielonego', lecz w języku potocznym przeciwstawiamy
'białemu' -- 'czarny', nie zaś 'czerwonemu -- 'zielony' czy 'niebieski'...
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Rafał Maszkowski
2016-12-06 20:32:33 UTC
2kK -- barwa ciepła
6kK -- barwa zimna
Proszę o odstępy:
2 kK
6 kK

R.
„Walczy on z całym zapamiętaniem przeciwko intelektowi” - z akt personalnych prof. A. Baeumlera
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-12-08 09:25:24 UTC
2kK -- barwa ciepła
6kK -- barwa zimna
2 kK
6 kK
IMO słusznie.
WM
2016-11-19 20:38:04 UTC
Post by Qrczak
W sumie bardzo ciekawa ta konstrukcja: "temperatura cieplejsza,
temperatura zimniejsza"... sugeruje, że inne wielkości fizyczne też mogą
być ciepłe, mogą być też zimne.
Co powiesz na temperaturę odczuwalną? Razi wrażliwe uszka?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Temperatura_odczuwalna
Post by Qrczak
--
Piszę na newsach od lat. Mając na względzie poziom interlokutorów,
używam prostych zdań z jednym podmiotem i jednym orzeczeniem.
Każdy pretekst jest dobry, by wytłumaczyć własną nieporadność. :P

WM
Jarosław Sokołowski
2016-11-19 20:58:16 UTC
Post by WM
Co powiesz na temperaturę odczuwalną? Razi wrażliwe uszka?
Jeśli zimą jest ona z powodu wiatru dużo niższa od tej zmierzonej,
to tak, na uszy trzeba bardzo uważać.

Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna! Nasza zima zła!
WM
2016-11-19 22:11:19 UTC
Post by WM
Co powiesz na temperaturę odczuwalną? Razi wrażliwe uszka?
Jeśli zimą jest ona z powodu wiatru dużo niższa od tej zmierzonej,
to tak, na uszy trzeba bardzo uważać.
Technika niestety gotuje niespodzianki lingwistom.
W logice rozmytej stosuje się specyficzne nazewnictwo.
Cytuję w wersji angielskiej, bo polskiej nie znalazłem.

IF temperature IS very cold THEN stop fan
IF temperature IS cold THEN fan speed is slow
IF temperature IS warm THEN fan speed is moderate
IF temperature IS hot THEN fan speed is high

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic#Example

WM
Jarosław Sokołowski
2016-11-19 22:31:11 UTC
Post by WM
[...]
Dość to słabym jest przykładem na logikę rozmytą. Ponadto nie dostrzegam
żadnych niedostatków nazewniczych w naszym języku, gdy muszę powiedzieć,
że gdy bardzo zimno, wentylator zastyga w bezruchu. Lecz kiedy gorąc, to
kręci się jak fryga.

Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu,
W bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze,
Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu
Tysiącem srebrnych nożyc szybko strzygą ciszę.
WM
2016-11-20 00:32:58 UTC
Post by WM
[...]
To dlaczego jest najczęściej używany przy wyjaśnianiu logiki rozmytej?
[...]
Ta sama temperatura może być odczuwana jako ciepła, lub jako zimna, w zależności od okoliczności.
Innymi słowy, to temperaturze przypisuje się bieżący parametr ciepła/zimna.
Tak jest wygodniej, a dla wygody to i marchewka może udawać owoc.

WM
Jarosław Sokołowski
2016-11-20 00:56:05 UTC
Post by WM
[...]
Skąd mnie to wiedzieć? Ale zgaduję, że pojęcie logiki rozmytej jest na
tyle rozmyte, że wyjaśniacze imają się przeróżnych, najdziwniejszych
nawet przykładów.
Post by WM
[...]
Marchewka może *być* owocem -- w sensie jakiegoś przepisu, ustawy,
aktu czy innego prawa. Dość jest na wstępie sporządzić stosowną
definicję. Skutkuje to tym, że tekst z mętnego i zawiłego staje się
klarownym. Ale jeśli kto do ustawiania wentylatora próbuje zaprząc
instrumenty takie jak logika rozmyta, osiąga efekt przeciwstawny.
Miast klarowego opisu otrzymuje pseudonaukowy bełkot. Szkoda też,
że przy tym cierpi pojęcie "logiki rozmytej", co do której można
mieć co prawda wątłe, ale jednak nadzieje, że do czegoś jeszcze
się w nauce przyda.
Qrczak
2016-11-20 07:26:15 UTC
Post by WM
[...]
Gdzieś to już widziano na internetach.

WM
2016-11-20 09:17:39 UTC
Miast klarowego opisu otrzymuje pseudonaukowy bełkot.
Dla fizyka jest logiczne, że kwarki mają kolory i zapachy,
tylko dla humanistów brzmi to jak bełkot.
[...]
Zacytuję fragment tekstu z tej publikacji:
http://www.isep.pw.edu.pl/ZakladNapedu/Instrukcje/Logika%20rozmyta%20-%20podstawy.pdf

"
Wartości lingwistyczne.
Zbiór rozmyty często używany jest do określenia znaczenia pojęcia
stosowanego w języku naturalnym.
Wyrazy używane do określania różnych wielkości często nie niosą ze sobą
precyzyjnej informacji o wartości. Gdy mówimy na przykład, że jest ciepło, nie mamy na myśli konkretnej wartości, tylko pewien zakres temperatur.
Taki sposób rozumowania pozwala nam na budowanie zdań typu:
X jest ciepło
gdzie X może oznaczać na przykład temperaturę powietrza
W ten sposób reprezentujemy swoją wiedzę o zjawisku, unikając podawania
konkretnych wartości. W powyższym zdaniu ciepło jest przykładem zmiennej lingwistycznej. Taki sposób prezentacji umożliwia nam zastosowanie zbiorów
rozmytych do przedstawienia wartości lingwistycznych.
Stosując wartości lingwistyczne, świadomie rezygnujemy z podawania
dokładnych wartości. Określenie ciepło może oznaczać zarówno 20 stopni,
jak i 30. Wiedza na temat temperatury przedstawiona w postaci wartości
lingwistycznej nie daje nam pewności co do jej rzeczywistej wartości,
ale wystarcza na przykład do tego, by się odpowiednio ubrać.
"

WM
Qrczak
2016-11-20 10:33:47 UTC
Post by WM
Post by Jarosław Sokołowski
Miast klarowego opisu otrzymuje pseudonaukowy bełkot.
Dla fizyka jest logiczne, że kwarki mają kolory i zapachy,
tylko dla humanistów brzmi to jak bełkot.
To może z tytułowym pytaniem należałoby się zwrócić na inną niż
polszczyzna grupę?

WM
2016-11-20 11:44:27 UTC
Post by Qrczak
To może z tytułowym pytaniem należałoby się zwrócić na inną niż
polszczyzna grupę?
Tytułowe pytanie miało być pretekstem do poruszenia bardziej ogólnej kwestii słowotwórstwa.

Sądząc po prokuratorskim klimacie w jakim są pisane niektóre odpowiedzi, to faktycznie nie mam czego szukać na tej grupie.
Przeintelektualizowane tematy podlegają spychologii.

WM
Qrczak
2016-11-20 12:03:27 UTC
Post by WM
Post by Qrczak
[...]
Wypieranie samego z siebie najlepiej nadaje się na psychologię.

WM
2016-11-20 12:19:52 UTC
Post by Qrczak
Wypieranie samego z siebie najlepiej nadaje się na psychologię.
To co robisz, w psychologii nazywa się projekcją.
Radzę więc udać się z tym do psychologa.

WM
Qrczak
2016-11-20 14:14:13 UTC
Post by WM
Post by Qrczak
Wypieranie samego z siebie najlepiej nadaje się na psychologię.
To co robisz, w psychologii nazywa się projekcją.
Radzę więc udać się z tym do psychologa.
Cud logiki rozmytej właśnie się skrystalizował.

Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 19:33:16 UTC
"WM" 9b200493-deba-4c74-a215-***@googlegroups.com

Qrczak> To może z tytułowym pytaniem należałoby
Qrczak> się zwrócić na inną niż polszczyzna grupę?

Grupa odpowiednia, ale niektórzy interlokutorzy -- niekoniecznie.

: Tytułowe pytanie miało być pretekstem do poruszenia
: bardziej ogólnej kwestii słowotwórstwa.

: Sądząc po prokuratorskim klimacie w jakim są pisane
: niektóre odpowiedzi, to faktycznie nie mam czego

Jak słusznie zauważasz -- niektóre odpowiedzi.

: szukać na tej grupie.
: Przeintelektualizowane tematy podlegają spychologii.

-=-

Mając przed sobą (podane na talerzu) brudne
(utytłane w błocie) truskawki, można te truskawki:

- zjeść z błotem,
- umyć i zjeść bez błota,
- odstawić...

IMO warto odrzucić skrajności. ;)
[chyba, że truskawki są niesmaczne....]
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Jarosław Sokołowski
2016-11-20 11:35:27 UTC
Post by WM
Post by Jarosław Sokołowski
Miast klarowego opisu otrzymuje pseudonaukowy bełkot.
Dla fizyka jest logiczne, że kwarki mają kolory i zapachy,
tylko dla humanistów brzmi to jak bełkot.
Przy odpowiednio rozmytym zdefiniowaniu pojęcie "logiczne".
Dla fizyka nie jest to logiczne, lecz użyteczne. Żaden nie
twierdzi, że kolory poznał metodą wnioskowania, tak jak to
było choćby przy poznawaniu ładunku elekrtonu -- tu nie
dość jest zrobić serię pomiarów, lecz trzeba z niej jeszcze
wywieść logiczne wnioski prowadzące do stałej fizycznej.
Przy kwarkch chlapnął któryś o kolorach i zapachach, a że
zastąpiło to Rzeczy Nienazwane starymi dobrze przyswojonymi
pojęciami, więc wygoda ta znalazła uznanie u innych.
Z humanistami, to już w ogóle różnie bywa, człek nie dojdzie.
Post by WM
[...]
Idę o zakład, że publikacja ta nie da napędu nauce. Wychodząc
od postawienia znaku tożsamości między "niekonkretnym gadaniem",
a "logiką rozmytą" nie dojdziemy do żadnej użytecznej teorii.

A czerń, E biel, I czerwień, U zieleń, O błękit,
Tajony wasz rodowód któregoś dnia ustalę:
A, czarny i włochaty gorset lśniących wspaniale
Much, co brzęczą w odorze, cień w zatokę zaszyty;
WM
2016-11-20 12:06:55 UTC
Idę o zakład, że publikacja ta nie da napędu nauce. Wychodząc
od postawienia znaku tożsamości między "niekonkretnym gadaniem",
a "logiką rozmytą" nie dojdziemy do żadnej użytecznej teorii.
Gadanie prawie zawsze jest niekonkretne.
Dopiero z kontekstu i własnej wiedzy doprowadzamy do uściślenia treści.
Język ma służyć sprawnej wymianie informacji, a nie tylko temu by ładnie wyglądał w podręczniku polonisty.

WM
Jarosław Sokołowski
2016-11-20 13:58:50 UTC
Post by WM
[...]
Ależ "logika rozmyta" nie została wymylśona przez polonistów! Logika
rozmyta obiecywała nam pół wieku temu, że weźmie to "niekonkretne
gadanie", dorobi do niego porządną aksjomatykę, po czym wywiedzie
z tego wszystkiego szereg produktywnych twierdzeń. Tak się jednak
nie stało. Dzisiaj można być niemal pewnym, że jeśli ktoś zapowiada,
że "w swojej pracy będzie posługiwał się terminologią logiki rozmytej",
to będzie ględził mało konkretnie na bliżej nie określone tematy.

Na świętego Hieronima jest pogoda albo jej ni ma.
WM
2016-11-20 17:17:48 UTC
[...]
Naturalny sposób oceny tego co słyszymy jest oparty na zasadach logiki rozmytej.
Możemy o tym nie wiedzieć, tak jak nie zawsze wiemy, że mówimy prozą.

Określenia typu "stary", "młody" nie są precyzyjne.
Inne mają znaczenie gdy je powie młoda osoba, inne gdy je powie osoba starsza.
Podobnie jest z określeniami typu "ciepło", zimno".
Co innego znaczą w zimie, co innego w lecie.
W doprecyzowaniu tych "rozmytych" pojęć pomaga dodatkowa wiedza.

WM
Jarosław Sokołowski
2016-11-20 17:57:49 UTC
Post by WM
[...]
Sto lat temu, gdy nikt jeszcze nie słyszał o "logice rozmytej", o co
słuchacze opierali swoją ocenę słów mówcy? Mieli jakieś nienaturalne
sposoby?
Post by WM
Możemy o tym nie wiedzieć, tak jak nie zawsze wiemy, że mówimy prozą.
Jestem bezradny, bo wszystko co by należało teraz napisać, napisałem
wcześniej, a wciąż widać to wyżej. Jest "terminologia logiki rozmytej",
ale samej logiki w zasadzie brak.
Post by WM
[...]
Rewelacja! Nigdy bym na to nie wpadł, gdyby nie gruntowna wiedza wyniesiona
z lektury tysiącstronicowego podręcznika p.t. "Logika rozmyta w zarysie"!

Ja oczywiście dobrze znam termin "logiki rozmyte", ale zachwytu nie
podzielam. Zastosowanie toto jakieś znajduje, ale ogólnie szału nie ma.
A już szczególnie złym zwyczajem jest powoływanie się na ten termin,
gdy nie ma takiej potrzeby. Tak jak w przywoływanych przykładach.
WM
2016-11-20 21:08:08 UTC
Sto lat temu, gdy nikt jeszcze nie słyszał o "logice rozmytej", o co
słuchacze opierali swoją ocenę słów mówcy? Mieli jakieś nienaturalne
sposoby?
Proste sprawy trzeba tłumaczyć jak dziecku.
To co kiedyś robiono na wyczucie, teraz robi się bardziej naukowo.
[...]
Ironia jest tu nie na miejscu.
Pewne rzeczy rozumiemy intuicyjnie, ale nie potrafimy opisać matematycznie.
Teraz nie potrafimy, ale w przyszłości może się to zmienić.
Ważne by wiedzieć czego szukać, w jakim kierunku iść.
[...]
W tym przypadku użycie pojęcia zły zwyczaj jest nie na miejscu.
Dałem tylko przykład praktycznego zastosowania terminu "wysoka temperatura".

Słowo temperatura pochodzi z łaciny, z czasów kiedy nie znano jeszcze skali termometrycznej.

Myślę, że dalsza dyskusja nie wniesie już niczego nowego, więc proponuję ją zakończyć.

WM
Jarosław Sokołowski
2016-11-20 21:39:46 UTC
Post by WM
[...]
Tak! Dokładnie tak uważam!
Post by WM
To co kiedyś robiono na wyczucie, teraz robi się bardziej naukowo.
Nie. To, czego kiedyś w ogóle nie robiono, robi się teraz naukowo.
Nauka służy poznaniu, jest instrumentem, a nie celem samym w sobie.
Dobrze się sprawdza w tych obszarach, które umykały wyczuciu. Rzeczy
zrozumiałe dla małego dziecka, ubrane w "terminologię naukową", stają
się po prostu bełkotem. Niczym więcej.
Post by WM
[...]
Ironia tylko po części. Może nie jeden podręcznik, ale kilka artykułów
(tzw. poważnych) na temat logiki rozmytej przeczytałem. Dawno temu to
było.
Post by WM
Pewne rzeczy rozumiemy intuicyjnie, ale nie potrafimy opisać
matematycznie. Teraz nie potrafimy, ale w przyszłości może się
to zmienić. Ważne by wiedzieć czego szukać, w jakim kierunku iść.
To ile mamy czekać na owoce? Próby stworzenia użytecznego narzędzia
z logiki rozmytej trwają już pół wieku. Co w tym czasie osiągnięto?
Proszę o przykład jakiegoś produktywnego twierdzenia pochodzącego
z logiki rozmytej.
Post by WM
[...]
Podanie tej informacji jaki miało cel? Że jak słowo z łaciny, to od
razu mądrzejsze? Czy ono z łaciny, czy ze słowniczka w podręczniku do
logiki rozmytej -- nie ma ma to znaczenia w praktycznym zastosowaniu.
Post by WM
Myślę, że dalsza dyskusja nie wniesie już niczego nowego, więc
proponuję ją zakończyć.
Dla mnie od samego początku było jasne, że nie wniesie. Więc jako
powód do zakończenia, przesłanka ta jest nieistotna.
WM
2016-11-21 17:50:03 UTC
Post by WM
[...]
W tym przypadku można problem sprowadzić do oceny prawdopodobieństwa subiektywnego, że danej osobie będzie wystarczająco ciepło.

Funkcjonują już takie systemy, które rozpoznają ile osób jest w pomieszczeniu i jak są ubrane.
Na tej podstawie sterownik wylicza przy jakiej temperaturze będzie maksimum prawdopodobieństwa, że ustawiona temperatura zadowoli wszystkich.

To jest bardziej sprawiedliwe, niż narzucanie innym swojego upodobania przez jakiegoś tupeciarza trzymającego pilota do klimatyzacji.
Post by WM
[...]
Grupy zawodowe często tworzą własny żargon.
Robią to głównie po to, by usprawnić porozumiewanie się we własnym gronie,
nawet jeżeli musi się to odbywać kosztem poprawności językowej.
Osobie postronnej wydaje się, że to bełkot, ale to tylko pozory.
Post by WM
[...]
Logika rozmyta jest szeroko stosowana w systemach eksperckich i AI.
To, że matematycy czują się sfrustrowani małą liczbą twierdzeń, to ich problem.
W tym przypadku to fizycy i inżynierowie inspirują matematyków.
Zresztą z deltą Diraca było podobnie.
Fizycy już dawno ją stosowali z powodzeniem,
a matematykom nie pasowało, że nie jest różniczkowalna.
Post by WM
[...]
Jeżeli nie było skali termometrycznej, to zapewne posługiwano się skalą
opisową. Być może mówiono, że jest temperatura ciepła, lub zimna.
Jeżeli tak było, to mogło w tej formie przetrwać do naszych czasów.
Post by WM
Myślę, że dalsza dyskusja nie wniesie już niczego nowego, więc
proponuję ją zakończyć.
Dla mnie od samego początku było jasne, że nie wniesie. Więc jako
powód do zakończenia, przesłanka ta jest nieistotna.
Dziękuję za szczerość.
Ostatnio modne jest szukanie dowodów pod z góry założoną tezę.
W myśl zasady, że jeżeli fakty przeczą tezie to tym gorzej dla faktów.

WM

--
I poszedł po holajzę. Albowiem z powodu kajli na uberlaufie trychter
rzeczywiście robiony był na szoner, nie za krajcowany, i bez holajzy
ryksztosuje.
Jarosław Sokołowski
2016-11-21 19:33:48 UTC
Post by WM
[...]
Stwierdzam, ze głosowanie, które się tak odbywa, w poważnych instytucjach
uważane byłoby za nieważne. Są trzy metody głosowania, pierwsza przez
aplauz, znaczy się, że wszyscy głosują. Druga metoda -- kulkami. Są kulki
czarne i czerwone, które otrzymuje każdy głosujacy, czy... przepraszam,
białe i czarne, które otrzymuje każdy głosujacy. Czarna za... lub
odwrotnie, czarna za, y... czarna przeciw, biała za, jeżeli nie odwrotnie.
Post by WM
To jest bardziej sprawiedliwe, niż narzucanie innym swojego upodobania
przez jakiegoś tupeciarza trzymającego pilota do klimatyzacji.
Jest trzecia metoda, przez podniesienie rąk. Ta metoda jest najdoskonalsza.
Post by WM
[...]
No dobra, niech będzie, że tylko pozorują.
Post by WM
[...]
Czyż logika rozmyta nie powstała aby jako dział matematyki? Czyż nie
miała ambicji uzupełnienia logiki boolowskiej, tak jak prace Einsteina
uzupełniły dokonania Newtona? Matematyk porzuca wszekie nadzieje, gdy
na jaw wychodzi, że w tak dobrze zapowiadającym się obszarze nie da się
sformułować żadnego porządnego twierdzenia. To nie jest frustracja. Życie.
Post by WM
W tym przypadku to fizycy i inżynierowie inspirują matematyków.
Przecież nie tak było -- to inżynier z matematycznym zacięciem
zainspirował się Tarskim i Łukasiewiczem.
Post by WM
Zresztą z deltą Diraca było podobnie.
Fizycy już dawno ją stosowali z powodzeniem,
a matematykom nie pasowało, że nie jest różniczkowalna.
-- Johann Peter Gustav Lejeune Dirichlet (1805-1859)
-- Paul Adrien Maurice Dirac (1902-1984)

Ten pierwszy, niemal równo o wiek wcześniej żyjący, wydumał sobie funkcję,
co to nie jest różniczkowalna w całej swej dziedzinie. I to nie byle jakiej
dziedzinie, bo będącej całą osią liczb rzeczywistych. Matematycy nie pobili
go za to (więc, niech będzie, że podobnie).
Post by WM
[...]
Dobra, dobra. O co chodziło z tą łaciną? Proszę mi tu nie rozmywać logiki
swoich własnych wywodów (strumienia świadomości czy co to tam jest).
Post by WM
[...]
Ostatnio?! Jak wobec tego odbywało się to przedostatnio? Pisano dowód,
a potem starano się dopasować do niego jakieś twierdzenie?!

Jest matematyk w Brukseli,
Co chujem mnoży i dzieli.
Dodaje i odejmuje.
A wszystko wyłącznie chujem.
Takiegoście nie widzieli!
Qrczak

Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-26 16:01:35 UTC
"WM" 791e834a-df0b-4699-aa32-***@googlegroups.com

: To co kiedyś robiono na wyczucie, teraz robi się bardziej naukowo.

Czego przykładem jest ów jasnopis:

"WM" 5f5c5427-e71c-4b5e-871a-***@googlegroups.com

: Ale są też teksty urzędnicze, które muszą brzmieć jasno i jednoznacznie.
: Tu jest program do czyszczenia tekstów urzędniczych.

: http://www.jasnopis.pl/aplikacja

w którym (jak mniemam -- nie sprawdzałem jeszcze) zalgorytmizowano (; to i owo. ;)
2016-11-25 15:40:24 UTC
to będzie ględził mało konkretnie na bliżej nie określone tematy.
Dlaczego 'nie określone' a nie 'nieokreślone'?
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Rafał Maszkowski
2016-12-07 07:04:52 UTC
to będzie ględził mało konkretnie na bliżej nie określone tematy.
Dlaczego 'nie określone' a nie 'nieokreślone'?
Może potem się określą.

R.
„Walczy on z całym zapamiętaniem przeciwko intelektowi” - z akt personalnych prof. A. Baeumlera
Jarosław Sokołowski
2016-12-07 10:18:05 UTC
Post by Rafał Maszkowski
to będzie ględził mało konkretnie na bliżej nie określone tematy.
Dlaczego 'nie określone' a nie 'nieokreślone'?
Może potem się określą.
E tam "może" -- wyraźnie widać dlaczego. Nie każdy jednak potrafi
zrozumieć co jest napisane.
2016-12-08 09:24:00 UTC
Post by Rafał Maszkowski
to będzie ględził mało konkretnie na bliżej nie określone tematy.
Dlaczego 'nie określone' a nie 'nieokreślone'?
Może potem się określą.
Aż tak są samodzielne te tematy?
Może raczej ktoś je określi? -- czyli przerobi na określone?

IMO trochę jak z drzwiami otwartymi i człowiekiem otwartym.
Drzwi trzeba otworzyć, by były otworzone, ale człowieka nie
trzeba otwierać, by był otwarty. ;)

IMO wiele przemawia za tym, by to pisać łącznie.
I ogólna zasada mówi o łączeniu, i raczej to nie jest czasownikowa funkcja.

IMO te tematy są określone i nie dlatego, że same określiły się,
i nie dlatego, że poddano je określaniu w procesie jakiejś obróbki...
2016-11-25 15:38:05 UTC
"WM" 1765e5b4-50f0-41b5-ac7f-***@googlegroups.com

: Język ma służyć sprawnej wymianie informacji, a nie
: tylko temu by ładnie wyglądał w podręczniku polonisty.

Dlatego warto czyścić ten język.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
WM
2016-11-25 17:32:36 UTC
Dlatego warto czyścić ten język.
Rzecz w tym, że teksty przekazują pewną informację wprost,
oraz dodatkową informację tzw. "między wierszami".
Ta druga informacja jest często ciekawsza od tej pierwszej.
Dla tej drugiej często naginamy hiper-logikę wypowiedzi.
Przykładem jest flirt towarzyski, który bazuje na nieco pokrętnej logice.

WM
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-26 16:01:01 UTC
Dlatego warto czyścić ten język.
: Rzecz w tym, że teksty przekazują pewną informację wprost,
: oraz dodatkową informację tzw. "między wierszami".
: Ta druga informacja jest często ciekawsza od tej pierwszej.

Tak czy siak -- potrzebny jest język do niesienia informacji.
Między wierszami czy wprost -- potrzebny jest język do
niesienia informacji.

: Dla tej drugiej często naginamy hiper-logikę wypowiedzi.

Nawet wtedy, gdy tworzymy jakieś zasady na potrzebę chwili,
jednak jakieś tworzymy -- nie możemy pisać losowo wybranych
liter czy słów...

[...]

Dzięki za link. Potestuję to w wolnej chwili...
Zapowiada się bardzo ambitnie, czy wręcz -- zuchwale.

Niejeden już próbował, ale nie w taki sposób.
Słowacki w Beniowskim pisze wprost o swych ambicjach.

IMO dobrze dzieje się, gdy za czyszczenie języka biorą
się ludzie, którzy na swym koncie mają jakiś dorobek.
WM
2016-11-26 18:09:11 UTC
[...]
Zadaj sobie najpierw pytanie, tak jak to zrobił słynny Noam Chomsky:
"Czy myślimy językiem?"

Zauważ, że najpierw pojawiają się myśli, które potem dopiero zamieniamy w zdania.
Te same zdania druga osoba może zrozumieć inaczej, mimo zachowanej poprawności językowej.
Co w takim razie jest konieczne do właściwego zrozumienia usłyszanego zdania?
Trzeba wypracować z drugą osobą własny, sprawdzony język do komunikacji.
Stare małżeństwo komunikuje się pojedynczymi słowami, bo ma doprecyzowane wspólnie ich znaczenie.

[...]
Czasami wystarczą niewielkie zmiany, żeby jakiś tekst stał się dla odbiorcy łatwiejszy w odbiorze.
Opracowana przez polskich badaczy aplikacja Jasnopis sprawdza czy dany tekst jest trudny.
Podpowiada też piszącemu, co można w wypowiedzi uprościć.

WM

P.S.
Rozmowy istotne: Noam Chomsky opowiada o lingwistyce

Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-27 10:09:23 UTC
[...]

To pytanie zadaje (zadawał i będzie zadawał) sobie
(i innym) niemal każdy człowiek.

: Zauważ, że najpierw pojawiają się myśli, które potem dopiero
: zamieniamy w zdania. Te same zdania druga osoba może zrozumieć
: inaczej, mimo zachowanej poprawności językowej. Co w takim razie

- Kolejna partia rakiet (tenisowych) będzie gotowa jutro.
- Silosy do tych rakiet (latających -- SS-20) są już gotowe.

: jest konieczne do właściwego zrozumienia usłyszanego zdania?

Kontekst, doświadczenie, wspólne zawężenia znaczeń
słów czy zakresu używania słów bądź konstrukcji...

: Trzeba wypracować z drugą osobą własny, sprawdzony język do komunikacji.

Nie da się ukryć.

: Stare małżeństwo komunikuje się pojedynczymi słowami,
: bo ma doprecyzowane wspólnie ich znaczenie.

W rodzinie nierzadko można posługiwać się samymi imionami
w ,,adresowaniu'', podczas gdy na zewnątrz tej rodziny
takie ,,adresowanie'' niekoniecznie jest skuteczne.

Ma to zastosowanie powszechne.

Domyślam się.
2016-11-27 10:37:56 UTC
- Kolejna partia rakiet (tenisowych) będzie gotowa jutro.
- Silosy do tych rakiet (latających -- SS-20) są już gotowe.
Napisałem silosy (bo ogólnie takie/latające rakiety lubią silosy
itp. wyrzutnie) i bezmyślnie dopisałem SS20, by było jaśniej co
do tego, o jakich rakietach piszę, ale warto pamiętać, że nasz
sąsiad lubi strzelanie nie z silosów, lecz z wyrzutni samobieżnych.

SS20 były głośne kilkadziesiąt lat temu, teraz na (tym) tapecie są
Iskandery bazujące w Kaliningradzie i zasięgiem swym obejmującym
niemal całą Polskę. Oficjalnie nieradioaktywne, ;) ale IMO w razie
czego zabierające na pokład także broń termojądrową.

Tak oto RP kolejny raz staje w szranki z najsilniejszymi, zapewniając ;)
sobie pomoc (głównie obietnice) wielkich mocarstw i wrogość muzułmanów
oraz gasząc sympatię Skandynawów...

ZTCW -- Wikipedia zaniża zasięg Iskanderów lokowanych w Kaliningradzie.

2016-11-24 19:26:03 UTC
"WM" 4b1c3f3c-8846-409c-9b5b-***@googlegroups.com

: Dla fizyka jest logiczne, że kwarki mają kolory i zapachy,
: tylko dla humanistów brzmi to jak bełkot.

Nie tylko dla humanistów. ;)
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 18:54:06 UTC
Marchewka może *być* owocem -- w sensie jakiegoś przepisu,
ustawy, aktu czy innego prawa. Dość jest na wstępie sporządzić
stosowną definicję.
Owoce już mają definicję -- wyrastają z kwiatów. ;)
Ale choćby ten zapis:

błogosławiony owoc żywota Twojego

nieco rozszerza zakres stosowania słowa 'owoc'. ;)
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Qrczak
2016-11-19 22:44:22 UTC
Post by WM
Co powiesz na temperaturę odczuwalną? Razi wrażliwe uszka?
Jeśli zimą jest ona z powodu wiatru dużo niższa od tej zmierzonej,
to tak, na uszy trzeba bardzo uważać.
O ile wiatr jeszcze ma co wywiać.

FEniks
2016-11-19 21:00:17 UTC
W dniu sobota, 19 listopada 2016 16:45:06 UTC+1 użytkownik Jarosław
To tak jak z tanią i drogą ceną.

Ewa
Qrczak
2016-11-19 22:45:11 UTC
Post by FEniks
Post by Qrczak
[...]
Masło maślane ma zawsze 100% masła w maśle.

FEniks
2016-11-19 22:47:42 UTC
Post by Qrczak
Post by FEniks
Post by Qrczak
[...]
Bo jak jest 83%, ludzie niezadowolone jakieś.

Ewa
WM
2016-11-20 09:49:21 UTC
Post by FEniks
Post by Qrczak
Masło maślane ma zawsze 100% masła w maśle.
Bo jak jest 83%, ludzie niezadowolone jakieś.
Rozdzielić i dać osobno 83% masła i 17% wypełniaczy.
Jak ludzie zechcą to se ludzie zmieszają.

Czy przekraczanie granicy może się odbywać w dół?

WM
FEniks
2016-11-20 16:47:40 UTC
Post by WM
Czy przekraczanie granicy może się odbywać w dół?
Oczywiście, ale tylko przy dobrej kondycji. Można na przykład wejść na
Rysy od Słowackiej strony, a zejść po polskiej.

Ewa
FEniks
2016-11-20 17:17:45 UTC
Post by FEniks
Post by WM
Czy przekraczanie granicy może się odbywać w dół?
Oczywiście, ale tylko przy dobrej kondycji. Można na przykład wejść na
Rysy od
słowackiej
Post by FEniks
strony, a zejść po polskiej.
Ewa poprawkowo (na php chyba wypada)
Jarosław Sokołowski
2016-11-20 18:00:02 UTC
Post by FEniks
Post by FEniks
strony, a zejść po polskiej.
Ewa poprawkowo (na php chyba wypada)
A dlaczego właściwnie nie (pardą maj frencz) supersedes?
FEniks
2016-11-20 22:02:30 UTC
Post by FEniks
Post by FEniks
strony, a zejść po polskiej.
Ewa poprawkowo (na php chyba wypada)
A dlaczego właściwnie nie (pardą maj frencz) supersedes?
I tak zawsze znajdzie się jakiś szybki bill, który zdąży ściągnąć
pierwotną wersję.

2016-11-24 19:17:38 UTC
"WM" 3c4240fc-7b53-44fa-946f-***@googlegroups.com

Czy przekraczanie granicy może się odbywać w dół?

Tak -- na południe. ;) Ale nie na biegunie południowym. ;)
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 19:16:14 UTC
Post by FEniks
Bo jak jest 83%, ludzie niezadowolone jakieś.
Gdy jest mniej niż 83% -- są niezadowoleni. ;)
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 19:15:02 UTC
Post by FEniks
To tak jak z tanią i drogą ceną.
Wbrew pozorom nie jest fatalnie.

tani

przen. <<niewiele wart; lichy, marny>>

Zatem mianem 'tania cena' możemy od biedy określić po prostu 'złą wycenę'.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 17:55:16 UTC
Post by Qrczak
Post by c***@poczta.onet.pl
[...]
Też przyganiał kociołek rondlowi... ;)

Wolę 'cieplejszą energię' (bliższą pożądanej) niż Twoje
myślenie, co poniżej ;) zamierzam wyjaśnić, czyli przybliżyć:

'Temperatura' może być 'wyższa' i 'niższa', zatem 'energia' także
może być 'wyższa' i 'niższa'? Toż 'temperatura' koresponduje
z 'kinetyczną energią wewnętrzną', czyli z 'szybkością'.

Ale co tam 'wyższa energia' czy wyższa 'szybkość'...
Od biedy tak może być!

Weźmy na warsztat 'wyższą siłę' i 'niższą siłę'...
'Siłę wyższą' nawet mamy, ale czy nadal jako wielkość fizyczną? ;)

Uzyskamy 'pracę' wyższą i niższą?...
Toż 'praca' to niemal 'energia'...
Dlaczego 'pracę'? -- bo bezpośrednio koresponduje z 'siłą'.

Weźmy pochodną (po czasie) 'energii' czy 'pracy' -- 'moc'!
Uzyskamy 'moc wyższą' i 'moc niższą'?... Niech będzie...
Raczej 'moc nieczystą'... ;)

'Ciśnienie wyższe' i 'ciśnienie niższe' mamy bez problemu...
'Parcie' wyższe?... 'Parcie' to 'siła'...
'Siła wyższa' już była -- nieco wyżej...
Toż 'ciśnienie' to 'parcie miejscowe'...

Zatem 'siły wyższej' nie mamy w fizyce, ale mamy 'wyższe ciśnienie',
czyli i 'wyższe miejscowe parcie', będące po prostu 'wyższą siłą'?

'Objętość'?... Chyba nie mamy 'wyższej objętości', lecz 'większą objętości'...
Choć 'pojemność kondensatora' chyba może być i 'większa', i 'wyższa'...
A 'objętość butelki' to 'pojemność butelki'...

'Natężenie' i 'napięcie' -- 'wyższe' lub 'niższe'?... OK.
'Potencjał wyższy' i 'potencjał niższy'... OK...

'Częstotliwość wyższa' i 'częstotliwość niższa? -- OK, ale czy 'okres' (drgań) 'wyższy' i 'niższy'?...

Wreszcie 'odległość' i 'powierzchnia', choć już dawno mieliśmy w tych rozważaniach 'objętość'...

I... Skoro o wymiarach rzeczywistości... Weźmy na warsztat 'czasoprzestrzeń'...
Zatem i 'czas' -- 'najwyższy czas' funkcjonuje, ale czy 'najniższy', 'wysoki' i 'niski'?... ;)
I czy ten 'najwyższy czas' funkcjonuje w fizyce?...

Wreszcie sama 'wysokość'... 'Wysoka wysokość' i 'niska wysokość'? ;)
'Szerokość wysoka' i 'szerokość niska'? 'Długość'?...
To samo z 'głębokością' czy 'głębią'... Choćby 'głębią
myśli'? -- 'głębia myśli' raczej nie jest wielkością fizyczną...

Zatem 'pojemność' może być 'wysoka' i 'niska', ale z innymi wymiarami -- krucho?...
Z 'głębią' nie jest źle -- może być 'wysoka' i 'niska'...
(wyjaśnienie -- nieco niżej)

-=-

Twe myślenie chyba też (; niezbyt wysoko zagłębia się w fizykę... ;)
[jednym słowem -- 'prawnik']

Nie przejmuj się -- w fotografii miewamy 'wysoką głębię ostrości'...
'Wysoką jakość' [myślenia?] także miewamy...
Miewamy tę 'wysoką jakość' niezbyt 'wysoko'?
Raczej -- ,,miewamy wysoką jakość'' niezbyt 'często'... ;)

Choć 'częstotliwość' możemy mieć i 'dużą', i 'wysoką'...
A co z 'częstością'?...

IMO tak trochę impulsywnie wyraziłeś swe myśli...
'Impuls' -- jako wielkość fizyczna...
Wektorowa wielkość -- iloczyn 'siły' i 'czasu'...
Impuls 'wysoki', czy 'duży'?... ;)

Popędliwy jestem? Może momentami... ;)
Popęd (fizyczny)... To 'impuls' właśnie...

'Pęd' (wektor będący iloczynem 'masy' i 'prędkości') jest 'wysoki'?
'Moment' (siły chociażby) może być wysoki?...

A (nieco wcześniej użyta) 'masa'?
'Masa' jest 'wysoka' i 'niska'?
Nieco wcześniej?...
Toż od 'masy' zależy 'siła' zwana 'grawitacją'...
Sama 'popędliwość' ;) także koresponduje w fizyce z 'siłą'...

Mamy 4 siły: grawitację, elektryczność, słabość i siłę... ;)
Te dwie ostatnie ('krótkiego zasięgu' czy 'niskiego zasięgu'?)
korespondują chociażby z 'poziomem promieniowania'...
'Wysokim poziomem' i 'niskim poziomem'...

Wreszcie 'poziom' -- intelektualny?... Inteligencji?... ;)
Poziom wody... 'Wysoki poziom wody', to 'wysoko wody' czy 'dużo wody'?
'Wysoki poziom wody' bynajmniej nie oznacza 'dużej ilości wody'...
Weźmy 'niski poziom Wisły' i 'wysoki słup wody w cienkiej, lecz bardzo długiej/wysokiej rurze'...

Takie zestawienie też już było w tym poście -- przy okazji 'ciśnienia' i 'siły' zwanej 'parciem'...

[a jednak siły są tylko 4, choć i 'parcie' jest siłą...
i mamy siły: Lorentza, Coriolisa, bezwładności, sprężystości...
i wreszcie mamy 'parcie na szkło'... aby komuś dopiergórzyć chociażby...]

-=-

IMO język polski nie nadaje się do opisywania przyrody...
Nie jest to 'wzniosła' myśl? ('wysokich' lotów? -- 'wznosić
się' można tylko 'wzwyż'...) Ano nie jest... Już dawno ludzie
zrozumieli, że do opisywania przyrody i Boskich prawa -- potrzeba języka takiego, jakim jest 'matematyka'...

BTW... Mamy 'matematykę wyższą'? Chyba tak... Całki, różniczki... A 'fizykę wyższą'? ;)
Co z 'chemią', 'geografią', 'geologią', 'historią'?... Też mamy 'niższe' i 'wyższe'? ;)

-=-

Wróćmy do 'temperatury' -- 'cieplejszej' i 'zimniejszej'...
Chyba każdy zna zabawę w ,,ciepło i zimno''...
Im 'cieplej' -- tym 'bliżej prawdy'. :)

'Ciepło' to 'wewnętrzna energia kinetyczna nieuporządkowana'.
A 'zimno'? Czym jest 'zimno'? W fizyce go nie ma.

W lufie (czołgu czy karabinu) bądź w turbinach silników odrzutowych
następuje uporządkowanie (ukierunkowanie) cieplnej energii -- spada
temperatura gazu spalinowego a rośnie szybkość wypadkowa tegoż gazu
powstałego w efekcie wybuchu, czyli gwałtownego spalania, które być
może gwałtownym utlenianiem?... 'Chlor' to 'utleniacz'?... ;)

Szybkość wypadkowa spalinowego gazu rośnie kosztem spadku nieuporządkowania
tegoż gazu -- chaos znika na korzyść ukierunkowania. Cząstki, zamiast trzaskać
naraz we wszystkich możliwych kierunkach dziewietnastowiecznego świata, podążają
w jednym (mniej więcej w jednym -- ideału jeszcze nie ma) kierunku wyznaczonym
lufą, czyli w kierunku pożądanym i oczekiwanym przez strzelca...

Czyli 'im zimniej' -- 'tym bliżej pożądanej sytuacji'?...
Zupełne przeciwieństwo do gry w 'ciepło i zimno'...

Dlaczego ten nieco ww. 'świat' jest 'dziewiętnastowieczny'?
Bo 'świat dwudziestowieczny' ma 'czterowymiarową czasoprzestrzeń'
zamiast dziewiętnastowiecznych ,,atrybutów'' -- 'trójwymiarowej
przestrzeni' i 'jednowymiarowego czasu'... ;)

-=-

Czy powyższe wyjaśnienia nie poniżyły Cię ;) i wyjaśniły, dlaczego wolę
'cieplejszą temperaturę' (w mowie potocznej -- bliższą pożądanej) niż
Twoje (rzekomo wzniosłe) myślenie -- gorące, czyli jednak chaotyczne?... :)
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Qrczak
2016-11-24 18:02:40 UTC
Mówiłeś coś?

Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 19:05:29 UTC
Post by Qrczak
Mówiłeś coś?
Czy kiedykolwiek coś mówiłem? -- dlaczego pytasz?
Chyba mówienie jest zwyczajnym/typowym zachowaniem ludzi. ;)

I dlaczego zmieniasz temat? ;)
Dlaczego odbiegasz/odlatujesz od tematu rozmowy?

Za trudne rzeczy poruszam?

Streszczę Ci, byś nie zadręczał się -- język polski
nie jest odpowiedni do opisu przyrody.

-=-
Post by Qrczak
Daj spokój Panu Tadziu, zdanie długie, podrzędnie
złożone, jeszcze się programowo zawiesi.
-=-

Wielokrotnie pisałem, że spotykani przez nas ludzie są jak
zwierciadła naszych dusz. :) Ciebie przerasta to, co ja piszę,
więc zdaje się Tobie, że Tadzia przerasta coś, co inni piszą...
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Qrczak
2016-11-24 20:00:45 UTC
[...]
To nie pisz do mnie, proszę.
Nie chce mi się kłusować za tym jakże swobodnym strumieniem twych
przemyśleń.

cieńkuję
Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-25 03:28:46 UTC
Post by Qrczak
To nie pisz do mnie, proszę.
Nie chce mi się kłusować za tym jakże swobodnym strumieniem twych przemyśleń.
Swobodnym wg Ciebie -- prawnika. :)
Post by Qrczak
W sumie bardzo ciekawa ta konstrukcja: "temperatura cieplejsza,
temperatura zimniejsza"... sugeruje, że inne wielkości fizyczne
też mogą być ciepłe, mogą być też zimne.
sparafrazujmy tę wypowiedź:

w sumie bardzo ciekawa ta konstrukcja: "temperatura 30°C,
temperatura 20°C"... sugeruje, że inne wielkości fizyczne
też mogą być wyrażane stopniami Celsjusza...

aby stało się jasne, że Twe myślenie nie jest poprawne.

Moje myślenie nie jest swobodne -- pokazałem Ci powiązania
(ścisłe, jednoznaczne) wielkości fizycznych takich jak: impuls
zwany popędem, pęd, szybkość z prędkością, masa, siła, czas,
energia, praca, moc...

Możesz poszukać nieścisłości czy błędów -- życzę ;) Ci szczęścia/powodzenia.

Nieco ograniczę mój wywód:

- 'siły wyższej' nie ma w fizyce
- jest natomiast 'wyższe ciśnienie'
- ale 'ciśnienie' to 'jednostkowe parcie'
- a 'parcie' jest 'siłą'

Mój (; strumień przemyśleń ;) nie był swobodny -- jak mniemasz, lecz
był narzucony/zniewolony rzeczywistością wzajemnych powiązań/uzależnień,
o których najwyraźniej nie wiesz a które Ci nieco przybliżyłem.

Opisałem skrótowo zależności:

- siły od impulsu i czasu
- siły od masy i odległości
- pracy od siły i drogi
- mocy od czasu i pracy
- pracy od energii
- temperatury od kinetycznej energii wewnętrznej
- kinetycznej energii od masy i szybkości
- pędu od masy i prędkości
(; - popędu od siły i czasu ;)

Oczywiście możemy pokusić się o definicję 'swobody'... ;)

-=-

Z tego, że 'temperatura może być cieplejsza bądź zimniejsza' raczej ;)
nie można wysnuć wniosku takiego, iż 'każda wielkość fizyczna może
być cieplejsza bądź zimniejsza', jako że różne wielkości fizyczne
wyrażamy dość często różnymi jednostkami/mianami.

Siliłeś się na fizyka -- z marnym skutkiem. :)

Poza jednym wyjątkiem, nie można dodawać (czy porównywać) wartości
wyrażanych różnymi mianami; przykładowo:

- 'krów' i 'osłów'
- 'Kelwinów' i 'stopni Celsjusza' ;)
- 'litrów' i 'kilogramów'...

Wiesz, o jakiej osobliwości piszę -- 'poza jednym wyjątkiem'?
Znasz tę osobliwość? Wiesz, co mam na myśli? Wiesz, kiedy można
dodać (przykładowo) 'metry bieżące' do 'metrów kwadratowych'?...

[oby nie spojrzał w zwierciadło... ;) zanim odpisze...]
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
WM
2016-11-19 17:00:18 UTC
Post by FEniks
[...]
Ale mamy np. przemarznięta, przepadła, przebrzydła, przeciwna.
Post by FEniks
"Przeniższa" to byłaby jakaś dziwna hybryda znaczeniowa, oksymoron. Być
może w poezji uzasadniona. ;)
Poezja?
Ziemia była przemarznięta o dwa stopnie więcej niż w zeszłym roku.

WM
Stokrotka
2016-11-19 17:21:17 UTC
[...]
W pełni się zgadzam. Pszedrostkiem oznaczającym niedobur jest "niedo-":
niedojadać, niedokarmiać, niedociagać, nieosiągać, niedoceniać,
niedobiegać...
Post by WM
Dlaczego pewnych słów nie ma, choć raczej powinny być?
Znaczenie słowa "przeniższa" można łatwo wydedukować z użytego przedrostka.
Jak wyżej, wydedukować można, ale zastanawiając się raczej co poeta miał na
myśli, a nie co to oznacza.
--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
WM
2016-11-19 18:07:30 UTC
niedojadać, niedokarmiać, niedociagać, nieosiągać, niedoceniać,
niedobiegać...
Trudno mówić o niedoborze, przy przekraczaniu bezpiecznej granicy głębokości zanurzenia.

Można przekraczać granicę wysokości i granicę głębokości.
Przekraczanie odbywa się w dowolnym kierunku.
Przekraczać w dół też można.

WM
Qrczak
2016-11-19 19:42:12 UTC
Post by WM
Post by Stokrotka
[...]
A i granice intelektu da się przekroczyć też.
I w ogóle przeintelektualizowane to wszystko.

c***@poczta.onet.pl
2016-11-19 20:41:19 UTC
Post by Qrczak
Post by WM
Post by Stokrotka
[...]
Napisz wprost, że nie ogarniasz :P

WM
Qrczak
2016-11-19 22:46:00 UTC
Post by c***@poczta.onet.pl
Post by Qrczak
Post by WM
Post by Stokrotka
[...]
Ale miło, że w końcu się przyznajesz.

Eneuel Leszek Ciszewski
2016-11-24 15:30:35 UTC
Post by FEniks
[...]
Mamy: 'przewężenie', 'przeziębienie', 'przesadnie mały'...

-=-

Z innej beczki:

- przemilczenie
- przebranie, ale nie 'przebranie miary',
lecz 'przebranie się za kogoś innego'
lub po prostu zmiana ubrania
- przedruk, przerobienie, przesył.

Przedrostek 'prze-' ma wiele znaczeń.

-=-

Mamy 'przebrzydły' i chyba nie mamy komplementarnego... ;)

Raczej nie masz racji co do powodu braku 'przeniższania'.

Mamy 'ściszyć', lecz nie mamy 'zgłośnić'...

- Ścisz telewizor!

Mamy za to 'nagłaśniać' i 'uciszać' bez 'ugłaśniania' i 'naciszania'.

Być może w 'przenajświętszy' i 'przeklęty' początkowe 'prze-' nie pełni
tej samej funkcji językowej/morfologicznej (nie jest przedrostkiem)
a może jest, skoro mamy 'wyklęty' czy 'zaklęty'...

-=-

IMO po prostu (przykra sprawa) język polski nie jest konsekwentny...
Mamy:

- 'opodal' i 'nieopodal' znaczące style samo

- 'fraud' i tożsamą mu 'defradację', choć
przedrostek 'de-' ogólnie znaczy coś konkretnego

- 'odświeżenie', które nie oznacza ,,pozbawienia świeżości''
i 'odrastanie', które nie oznacza czegoś przeciwnego do
'rośnięcia', choć przedrostek 'od-' ogólnie znaczy coś konkretnego

- 'zaślepienie' jest ,,pozbawianiem zdolności rozsądnego myślenia''
lub ,,zatkaniem otworu'', ale 'zagłuszenie', mając masę znaczeń,
akurat nie oznacza ,,pozbawiania zdolności myślenia''...

- 'ślepy nabój' ,,nie ma pocisku'', zaś 'głuchy telefon' ma się
nijak do tej ślepoty...

IMO język polski jest słabym językiem.
Niestety działalność Stokrotki pogarsza sytuację...
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.net.pl '.O_'
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......
Qrczak
2016-11-19 19:41:54 UTC
Post by WM
[...]
Aktualna temperatura jest niższa o 2 stopnie od ustawionej.
O ile to nie jest zero autentycznie bezwzględne.

WM
2016-11-19 20:47:51 UTC
Post by Qrczak
Aktualna temperatura jest niższa o 2 stopnie od ustawionej.
O ile to nie jest zero autentycznie bezwzględne.
Ktoś tu chyba wspominał o przeintelektualizowaniu? ;)

WM